galéria megtekintése

A retina csendje

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 08. számában
jelent meg.


Horváth András Dezső
Népszabadság

Május 8-ától látható Hantai Simon kiállítása a budapesti Ludwig Múzeumban.

Hantai Simon: Tabula, 1976 (magángyűjtemény)
Hantai Simon: Tabula, 1976 (magángyűjtemény)
M. Schmidt János

„A koponya csontjai nagyon bonyolultak” – így kezdődik a 16 éves Hantai Simon bioszfüzetének egyik lapja. Ezt hosszú leírás követi a csontokról, ízületekről, valamint lábszárrészekről, amelyek még a koponyánál is komplikáltabbak. Az írás mellett egy vázlat a homlokról és az állkapocsról. Az elsárgult füzet másik oldalán egész alakos rajz az emberi testről, melyen a csontokat izmok és idegek bonyolult hálózata borítja.

A Ludwig Múzeumban ma megnyíló, Hantai című tárlat izgalmas része a magyarországi születésű, 26 éves korától Franciaországban élő és alkotó művész fiatalkori és gyerekkori munkáival foglalkozik. Az iskolai vázlatok mellett akad olyan rajz is, amelyet kiskamaszként szülőfalujában, Bián készített.

 

Az elemista Hantai azzal szórakoztatta magát, hogy a templomban osztogatott szentképeket másolta. A Szűz Mária-skicc mellett meg lehet nézni a világhírű festőművész párttagkönyvét, valamint a Kuczka Péter, Pilinszky János és Juhász Ferenc verseihez alumíniumlapokra készült karcokat.

Daniel Hantai, a művész legidősebb fia meséli, hogy a világháború utáni szegénységben nehéz volt jó alapanyagokat találni. A Képzőművészeti Főiskolán tanuló Hantainak jól jött, hogy Kuczka munkásként dolgozott a versírás mellett, és kilopkodta a gyárban felesleges, de grafikák megörökítésére tökéletes alumíniummaradékot.

"Nem az számít, amit befestek, hanem az, amit nem: a fehér. A retina csendje."

A vázlatok, tárgyi emlékek többet mondanak bármilyen művészettörténeti elemzésnél arról, hogy kiből lett az a Hantai Simon, aki jelenleg a modern magyar képzőművészet legnagyobb sztárja külföldön. Az egyik fiatalkori rajza önarckép, ugyanaz a kereső tekintet, mint az 1947-es, La joie de vivre (Életöröm) című festményen, a gyümölcsökkel megrakott asztal mögött, a társaságtól félrehúzódva álló férfi arcán. De a sráckori Szűz Mária-skicc után a legérdekesebb mégis a már Franciaországban 1962-ben készült Mariale m.c.8 című festmény.

Hantai 1948-ban hagyta el Magyarországot, Párizsba költözött. Az ötvenes évek elején ismerkedett meg André Bretonnal, harmincéves korában már a szürrealisták legfontosabb galériájában, a L’Étoile de Scellée-ben nyílt kiállítása. Ezen láthatta először a párizsi közönség Breton egyik kedvenc Hantai-művét, a Ludwigban is kiállított Femelle mirroir I (Női tükör I.) című festményt: egy alak az álmok fesztelenül értelmetlen formái között, a képet a zöld és a kék árnyalatai teszik egyszerre melankolikussá és vibrálóan feszültté.

Hantai egy idő után úgy érezte, hogy mint minden mozgalom, a szürrealizmus is ideológiai bilincsbe veri követőit. Tett egy rövid kitérőt a Jackson Pollockhoz köthető gesztusfestészet irányába, kidolgozott egy teljesen új, saját technikát. A pliage, vagyis hajtogatás lényege, hogy az alkotó a vásznat összegyűri, és a szabadon maradó területekre festéket visz fel.

A Mariale m.c.8 is ezzel a módszerrel jött létre, ihletői a keresztény ikonográfia Mária-ábrázolásai voltak. Hantait Mária ruhájának redői, gyűrődései és képi megfogalmazásuk foglalkoztatták. A Ludwigban látható mű valóban egy összegyűrt köpenyre emlékeztet. Juhász Ferenc, Hantai gyerekkori barátja írja, hogy nem véletlen a kék szín dominanciája a képen. Az ősképlet kifejezést használja, a kéket pedig a Hantai anyján látott sváb köpeny árnyalataiból eredezteti.

A művész életében a pliage maradt a fő alkotási mód. A hatalmas, kifeszített vászonképek korszakaiból kiemelkedik az Études (Etűdök), melyet a művész Pierre Reverdy dadaista költő emlékének ajánlott. A kék, a fekete és a vörös formák ritmikusan, egy szavak nélküli vers ütemére szóródnak szét a képeken. Ehhez kapcsolódik sokszor idézett gondolata: „Nem az számít, amit befestek, hanem az, amit nem: a fehér. A retina csendje.”

A legdrágább magyar

Az 1922-ben Bián született Hantai Simon 2008-ban halt meg Párizsban. A Franciaországban nagy pályát befutott művészek között Victor Vasarelyéhez és Pierre Székelyéhez hasonló sikerei voltak. Tavaly decemberben a Sotheby’s árverező ház párizsi aukcióján 2 millió 464 ezer euróért (740 millió forintért) kelt el M.A. 5 (Mariale) című 1960-ban készült festménye. Magyar művészeti alkotásért még soha nem fizettek ennyit árverésen. A Hantai-kiállítás a Ludwig Múzeumban augusztus 31-ig tekinthető meg.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.