„Semmi baj. Tényleg
úgy látszik, ez a világ
a létező világok legjobbika.
Nyugodjam békében."
A hetvenes évek közepén tűnt fel ez a minden szempontból különleges irodalmi személyiség. A kommunista társadalomban a történelmi Esterházy család leszármazottja a legmodernebb stílusok követőjeként tört magának utat az akkor induló, jelentős írógenerációban. Matematikus végzettséggel és gondolkodással foglalta el helyét a bölcsészek között, kezdettől kitűnt hatalmas műveltségével és naprakész olvasottságával, miközben elképesztő, új formákat teremtett.
Az 1979-ben megjelent Termelési-regény (kisssregény), amely igazi posztmodern szövegként egyszerre volt a szocialista realizmus és önmaga paródiája, egyszerűen lenyűgözte a kulturális közvéleményt. Azután meg már nem tudott tévedni. A Bevezetés a szépirodalomba darabjai, majd a Csokonai Lili álnéven írt Tizenhét hattyúk utánozhatatlanul élvezetes stílusbravúroknak bizonyultak. A családját nagyregénybe foglaló, az évezred utolsó évében megjelent Harmonia Caelestis pedig végképp a magyar irodalom legnagyobbjai közé emelte.
Aztán megírta ennek a nagy aparegénynek a folytatását, a Javított kiadást, amellyel kiállt a nyilvánosság elé azzal, hogy kiderült: apja a szocialista rendszer besúgója volt. És jöttek még drámák, novellafüzérek. Megkapta a legrangosabb díjakat, büszkék voltak a szervezetek –Szépírók Társasága, Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, Berlini Művészeti Akadémia –, amelyeknek tagja volt.