galéria megtekintése

A legnagyobbak közé kerülhet Stallone

2 komment


Csákvári Géza

A modern, szórakoztató filmek történetében van néhány ikonikus karakter, akikre mindig kíváncsiak leszünk, mi nézők. Az egyikük Rocky Balboa, az Olasz Csődör művésznevű bokszoló, akit Sylvester Stallone alkotott meg.

Meglepő tény, hogy Sylvester Stallonét 1977-ben nemcsak a legjobb színész kategóriában jelölték Oscarra a Rocky címszerepéért, hanem a film forgatókönyvéért is nominálva lett, melyet szintén ő jegyez. Igen előkelő társaságba került ezzel ő, hiszen előtte a filmtörténetben csak két művészt jelöltek egyszerre írói és színészi Oscarra: Charlie Chaplint A diktátorért 1940-ben és Orson Wellest Az aranypolgárért 1941-ben. Persze, már látom lelki szemeimmel, ahogy esztétaprofesszorok sikoltanak fel egyöntetűen, a Rocky­ bizony nem mérhető egy szinten a két legendával. Pedig de. John G. Avildsen drámája telibe talált.

Több szinten működött: izgalmas, párbajba torkolló sportfilmként, illetve klasszikus karakterfejlődéses drámaként, melyben a kisember megkapja a lehetőségét az amerikai álomban való részvételre és komolyan veszi az ajánlatot. Rajta kívül senki sem gondolja, hogy valóban lehet esélye Apollo Creed ellen a világbajnoki címért. Az olasz melák képes a csodára, azonban ez nem elég az álomhoz: pontozással veszít Creed ellen.

 

Később jött az öt folytatás, és amikor már a legelvetemültebb rajongók is úgy gondolták, hogy a széria lezárult, Ryan Coogler rendező megkereste Stallonét egy pazar ötlettel. Az eredmény e heti filmünk, a Creed – Apollo fia. Ez tulajdonképpen a Rocky 7., amely színvonalában ott van a dicsőséges első rész mellett. Felér egy kisebb KO-val.

Megérdemelné az Oscart

Coogler – aki a hazánkban az elképesztően semmitmondó A megálló címen futó Sundance-fődíjas Fruit­vale Stationt jegyzi –, igazi Rocky-rajongó. Nagybetűs fan. A Creed ugyanis egyszerre tud okos remake-­je lenni a klasszikus első epizódnak (nem olyan kínosan kellemetlen, mint ugyanez a szándék a Star Wars – Az ébredő Erő esetében), ugyanakkor jövőbe mutató folytatás is egyben. Az első részhez hasonlóan, Coogler megtalálta a tökéletes egyensúlyt az akciódús sportfilm és a mély emberi dráma között.

A történet középpontjában Adonis Johnson áll, Apollo Creed házasságon kívüli fia, akit a bokszoló halála után az özvegye magához vett és felnevelt. Az asszony hallani sem akar arról, hogy a fiúból bunyós legyen, de ahogy szokás mondani, a vér nem válik vízzé, és az ifjú titán megállíthatatlan. Elutazik Philadelphiába, hogy ­meggyőzze a már testileg és lelkileg megtört Rockyt, legyen az edzője, mentora, majd végül az apja is.

Stallone talpig felöltözve. Már nem az izmai játsszák a főszerepet
Stallone talpig felöltözve. Már nem az izmai játsszák a főszerepet

Szerencsére Coogler nem elégedett meg azzal, hogy a klasszikus epizód karaktereit próbálja meg lekoppintani, így az Adonist alakító Michael B. Jordan képes arra, hogy teljesen másképpen legyen esélytelen ifjú titán, mint annak idején Balboa.

Stallone pedig nem az új Burgess Meredithet, azaz Mickey-t, az öreg edzőt játssza a régebbi darabokból, hanem képes volt újragondolni karrierje legfontosabb figuráját. Rocky most már nem az a macsó, mint eddig volt. Stallone, a színész bevállalta, hogy beteg és törékeny öregembert játszik, mintha már végleg feladta volna. Ám az új kihívás visszaadja az életerejét, hogy megvívhassa a saját harcát, mely most a ringen kívül vár rá.

Ezért az alakításáért Sly tényleg megérdemli az Oscart, mely „csak az övé lehet”. Nem egy vigaszdíj lesz ez, hanem tulajdonképpen egy életmű-alakításért járó elismerés. A lehető legjobb időben.

Creed – Apollo fia
Forgalmazza: Fórum Hungary

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.