galéria megtekintése

A kockulás művészete

0 komment


Csordás Lajos

A volt Láng Gépgyár, a mai Alstom egyik régi csarnokában vagyunk a Váci úton, Szurcsik József műtermében. Szép rend van, a parketten egy eltévedt festékcsepp sincs. Mintha nem is festőműhely volna, hanem valami szalon.

A házigazda mentegetőzik is, miattunk van ez így, meg azért, mert a múlt héten itt tartották a MissionArt Galéria huszadik születésnapi buliját, és az ünneplés után rendet raktak. Egyébként fröcsög itt is a festék.

Persze ez a hely társasági élet színtere is.

Eleve társas műterem: Andriska Tiborral és Majoros Gyulával közös bérlők ebben a régi ipari csarnokban, amelyben az álmennyezet fölött megvannak a gördülő daru sínjei, az épület végében pedig még működik egy lakatosműhely. Szurcsik József a Képzőművészeti Egyetem rektorhelyetteseként sem nagyon tudna túlzottan elbújni a világ elől. De azért esténként, amikor nekiáll festeni, a hivatali dolgokkal már békén hagyják.

 

Egy állványon elektromos gitárt látok. Játszik ugyanis a Tapasztalt Ecsetek nevű bandában, amelyet csupa képzőművész alkot: Wahorn András a régi Bizottság együttesből, Kopasz Tamás, Orosz László,­ Chris Allan, Ulrich Gábor és ő.

Sok képzőművész zenél, állapítja meg. Szerinte azért, mert vannak érzések, amelyeket vizuálisan vagy szavakkal nem lehet kifejezni. De igazat ad Konok Tamásnak is, aki szerint inkább azért muzsikálnak, mert irigylik a tapsot. Hiszen a festőket soha nem tapsolják meg. Akárhogy is, sok köztük a zenész. Így aztán Szurcsik József két éve kitalálta Nagy T. Katalinnal a Képzőművészek Élőzenei Fesztiválját, amelyet 2013-ban a gyáli művelődési házban tartottak meg. Három nap alatt negyvenhét produkció mutatkozott be, pedig sokan nem tudtak eljönni.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Festészetének félreismerhetetlen jellegzetessége volt évtizedeken át a profilból ábrázolt emberi arc és alakjainak tömbszerűsége. Arctornyok, arclabirintusok, arcbunkerek. Látogatásunkra kikészítette néhány képét műterme festőállványaira, különböző periódusaiból. A legkorábbi a nyolcvanas évek második feléből való Sziámi hármas, amely három férfit ábrázol profilból, szájukon kimenő és saját fülükön bemenő hosszú nyelvekkel. Ez a kép meghatározó volt a festészetére nézve. A korszaknyitó képek egyike. Barátja, Császár László akkoriban indította Amszterdamban a Hangár című, magnókazettán terjesztett irodalmi folyóiratát, s ennek a borítójára kért Szurcsiktól valami szimbolikus értelmű grafikát. Így született meg az egymás fülébe súgók motívuma, s ennek egyik változata a Sziámi hármas című festmény.

A merev, oldalnézetből való ábrázolás emlékeztet az egyiptomi művészetre. Szurcsik rájött, hogy

Egyiptomban ezt a fajta nézetet évezredeken át a szigorú hatalom tartotta fenn, ő pedig lefordította a jelenre. A módszer működött.

Mind a mai napig megütköztetően fejezi ki vele az egyén és a hatalom viszonyát. Ezért maradtak meglepően­ aktuálisak a képei. Például az Alattvalók, amelyet húsz éve kezdett festeni, érvényben maradt a Műcsarnok idei szalonkiállítására is.

Persze festészete sokat változott. Három éve tartó legújabb korszakában például fekete-fehérben alkotott, és a figurái kezdtek szembefordulni a nézővel. Ezek már új kor új hősei, yuppie-arcok, címlapsztárok, másképp kockák, mint a régi elvtárs fejek. De azok.

A fekete-fehér éveknek most épp vége. Nagyon vágyik a színekre, mondja, és polcán tényleg

ott sorakoznak már egy új korszak eleven színű festékporai. Veszedelmes mérgek.

A finom ecsetek is ott állnak bevetésre készen. De bármilyen új kaland jön is festészetében, abban azért biztosak lehetünk, hogy a kocka nála nem lesz elvetve.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.