galéria megtekintése

A kegyetlen megértés könyve

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 10. számában
jelent meg.


Révész Sándor
Népszabadság

Nincs ma ennél időszerűbb könyv – állapítja meg Kőszeg Ferenc a könyv hátuljára írt ajánlójában. És valóban: egyre időszerűbb emlékeztetni a demokráciából kiszerető milliókat arra, hogy a „puha diktatúra” „erkölcsi roncsok, alkoholisták, öngyilkosok, tönkrement emberek” tömegeit termelte ki.

Bán Zoltán András
Bán Zoltán András

Az elmúlt évtizedek egyik legértékesebb magyar alkoholistájának, tönkrement emberének, Tar Sándor írónak és besúgónak az esete hatalmas súlyokat hordozó alaptörténet, amelynek feldolgozása a magyar nyilvánosságban nyomorúságos kudarcba fulladt. Ezt a történetet tépte ki Bán Zoltán András abból a diskurzusból, melybe reménytelenül belerohadt, s emelte fel abba a régióba, amelyben átélhetővé, értelmezhetővé válik és a maga teljes emberségében és szörnyűségében kibontakozik.

A kegyes megértés megaláz, lefokoz és szétrohasztja az erkölcsi normákat. A kegyetlen moralizálás pedig kiszívja a történetből az életet és a megértés lehetőségét. Ez a könyv szétveti ezt a dichotómiát. Ez a kegyetlen megértés könyve. Kőszeg nem dönti el, regénynek vagy tényregénynek tekintsük-e a Keserűt. Mondjuk, hogy féltényregény. Egy fikciós regény esetében az életből vett személyek és történetek elvesztik önértéküket, és átformálja őket a mű autonómiája. Itt viszont a szerző nyilvánvalóan „a” valóságos történetről kíván szólni és annak valóságos közszereplőivel szembenézni. Nem a bennfentes olvasó bónusza, hogy beazonosítsa Tar Sándort, Kenedi Jánost, Eörsit, Petrit és a többieket.

 

Bán mindenekelőtt azzal az értelmiségi közönséggel akar megértetni egy valóságos történetet, mely tudja, hogy róluk van szó. Másrészt viszont ahhoz, hogy befussa azt a pályát, amely a megértésig vezet, a szerzőnek fikciós mozgástér kell. Nem csupán a tények közötti űr kitöltése, hanem olykor a tények elmozgatása, lebegtetése, időbeli elcsúsztatása végett is. A történet megértő elbeszélésének lehetősége az elbeszélés lehetetlenségének megértésében rejtőzik. Az első rész nemalkotási napló. Keserű-Sólyom-Tar író-besúgó-alkoholista napról napra leül megírni a történetét, s a leülés ivással egybekötött belső monológban folytatódik, mely a történet belső elbeszéléséből bontja ki külső elbeszélésének lehetetlenségét: ha feltárom, hogyan vesztettem el magam, nem marad belőlem semmi.

Az énvesztés bűnbánó leírása: az énvesztés kiteljesedése. Keserű újra s újra megállapítja: történetének leírásához nincs műfaja. És neki valóban nincs, mert amit csak önmagának tud elmondani, csak más rögzítheti nyilvános műalkotásban. Tar nem lehet egyszerre Tar és Bán. A második részben előkerül a volt tartótiszt, aki szintén tönkrement ember.Neki is kell egy külső kéz,mely leírja, ami benne van. Ő az egyetlen, aki szóra bírja, szóra bírja itatni Keserűt, de mire ömleni kezd belőle a szó, az extartótiszt már álomba itta magát. Keserű akkor is magának beszél, amikor másnak akarna.

A történet kulcsa az a végtelen magány, az a pőre védtelenség, amire ítéltetik az, akit önidegen körbeköt a tehetség. Akit ott értékelnek, ahol nem önazonos. A mű egyik kulcsjelenetében Keserű-Sólyom meglátogatja a költőt (Petri Györgyöt). Megvilágító erejűek az önvesztő alkoholista szavai az önazonos alkoholistáról, akivel amúgy igencsak kedvelték egymást: „Nem félt, mint én, nem szorongott, mint én, nem voltak elszámolatlan érzelmei vagy maszatos gondolatai, nem hazudott önmagának és senkinek; azonos volt önmagával, és nem kért és várt kegyelmet, megbocsátást. (...) Eltorzult az arcom – most is eltorzul, ahogy erre visszagondolok – szinte meggyűlöltem, és legszívesebben megütöttem volna, miközben éreztem, hogy a szokásosnál jobban gyűlölöm most magamat is. Később még eszembe jutott, hogy neki tényleg elmondhatnék mindent... (...) Ketten lennénk a földön, két kipróbált alkoholista.”

A szeretet és gyűlölet ambivalenciája fakad az outsiderség kínjaiból. Az öngyűlölet elől olykor csak a gyűlöletbe lehet menekülni. Aki ebbe nem gondol bele, sohasem fogja megérteni, miként folytak ki Tar tollából azok a borzalmas, gyűlölködő tárcák, melyeket az őt pártoló és általa elárult demokratikus ellenzék „árulásáról” írt 2003-ban a Magyar Hírlapban. Nekem is Bán műve kellett ehhez. Ennek a jelentős könyvnek számos erénye mellett három baja van. Az egyik, hogy csúnya szegény, de erről a szerző nem tehet. A másik, hogy ez a féltényregény nem eléggé kisregény, nem elég sűrű és szófukar. Vannak benne jelenetek, például Sebestyéné és Kemenczésé, amelyek kevesebbet érnek, mint amennyit nyomnak, de a memoárok gyarlóságáról szóló értekezés is túlnyúlik az érdemén. Az író nem mindig képes megfékezni magában a filoszt.

Bán Zoltán András: Keserű. Bookart, 176 oldal, 2890 forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.