galéria megtekintése

A Vidám Park utolsó napjai

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 17. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

Magára hagyott, szúette szelete a múltnak, a közönyösen végignézett gúnyos elmúlás, a pimasz végzet: legtöbbünk így emlékszik  a Vidám Parkra. A kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum kiállításán fotósok idézik fel a hely szellemét - kollégánk megnézte.

Elsőként 1810 áprilisában bizonyos Grossinger Leopold kocsmáros üzemeltetett körhintát a Városliget területén, majd az ötleten felbuzdulva rövidesen mutatványosok és csepűrágók lepték el a területet.

Megszületett előbb a Vurstli, később az Angol Park, majd 1950-ben a két szórakoztató-központ egyesült, és eleinte alaposan kicsinosítva Vidám Park néven üzemelt egészen az elmúlt esztendő végéig.

Az új intézménynek voltak kiemelkedően sikeres időszakai is, az utóbbi évek állítólag nem tartoztak közéjük, és mint azt tudjuk, ami nálunk nem megy, azt vagy törvényileg elrendelik, hogy de igen, megy az, vagy pedig nem erőltetik, akkor viszont eltörlik a föld színéről.

 

A Vidám Parkkal éppen ezt tették a város vezetői. Tavaly ősszel előre megfontolt szándékkal, különös kegyetlenséggel végleg bezárták, területét átadták az állatkertnek. Akik ezt a határozatot hozták, bizonyára tudják, mit miért tettek, és tudják azt is, hogy a park megmentése érdekében mit miért nem tettek.

Ha szeretnének ezeken a kérdéseken még egyszer elgondolkodni (most persze nevetséges vagyok: miért szeretnének?...), nézzék meg azt a kiállítást, amelyet a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete fotóművészeti tagozatának fotográfusai készítettek a Vidám Park utolsó napjairól. A képek – éppen negyven darab – április közepéig láthatók a Magyar Vendéglátó-ipari Múzeumban.

Többségük jó, professzionális munka. Nem állítjuk, hogy kivétel nélkül szíven ütik az embert, hiszen ezerszer látott pillanatokat ábrázolnak, színes, lendületes vidám parki jeleneteket, kacagást, sikítozást, elmosódottan pörgő, suhanó, önfeledt embereket röptető csodamasinákat.

Játékroncsok a pusztuló raktárban: talán az évekkel ezelőtt eltűnt óriás feje?
Játékroncsok a pusztuló raktárban: talán az évekkel ezelőtt eltűnt óriás feje?
Urbán Ádám / Fotó

 A felvételeken szinte mindenki mosolyog, Kozák Albert fotóján két lány még egy olyan pillanatban is, amikor egy vészesen forgó szerkezetben éppen fejjel lefelé láthatók. Van viszont három kép és egy portrésorozat, amely még ebből az egyébként tisztességes kollekcióból is kiragyog. A három kép egyikén zöld tál látható, benne azok a sárga, fehér csíkos műhalak lebegnek, melyeket filléres jutalmakért, fröccsöntött kacatokért lehetett kihalászni annak idején.

A másik képen egy újmódi emberpörgettyű, bizonyos Flying Circus egy szelete látható szirupos díszítéssel, hiperrealistának füllentett festményekkel, bűnösen ízléstelen lámpákkal, a szerkezet mögött émelyítő mélykék égbolttal, már-már hamis felhőkkel: kifejező és tetterős szupergiccs. A harmadik kép egy láthatóan elhanyagolt és magára hagyott raktárban készült, szétporló, rozsdásodó játékroncsok között. Urbán Ádám felvételén egy hatalmas fej, talán az évekkel ezelőtt eltűnt szuszogó óriás jócskán foszladozó kobakja és egy cilinderes, ülő figura rozsdás vassziluettje hever.

Bojti, az 55 éves lakatos, karbantartó, Józsi, az 55 éves asztalos, karbantartó, Füzi, a 72 éves bádogos, karbantartó és a többiek valahogy nem osztoznak a felhőtlen vidámságban. Az ő számukra ez a park valószínűleg sohasem volt vidám. 

Ez a csendélet maga a Vidám Park: málladozó, magára hagyott, szúette szelete a múltnak. Sokunk szemétre lökött fiatalsága. A közönyösen végignézett gúnyos elmúlás, a pimasz végzet. A kiállítás legnagyszerűbb része egy portrésorozat, ugyancsak Urbán Ádám nevéhez fűződik, és az egykori Vidám Park háttérben dolgozó szakmunkásait ábrázolja. Az amúgy soha meg nem örökített karbantartókat, asztalosokat, lakatosokat, bádogosokat. Ők, ellentétben az utolsó napokat kihasználó látogatókkal, nem mosolyognak.

Bojti, az 55 éves lakatos, karbantartó, Józsi, az 55 éves asztalos, karbantartó, Füzi, a 72 éves bádogos, karbantartó és a többiek valahogy nem osztoznak a felhőtlen vidámságban. Az ő számukra ez a park valószínűleg sohasem volt vidám. Munkakörülményeiket elnézve inkább gyötrelempark volt, amely viszont legalább megélhetést nyújtott nekik. Ki tudja, mi lett velük, a derű karbantartóival? A fotóművészeti tagozat vezetőségi tagja, Tóth József Füles fotográfus ötlete volt, hogy a tagok készítsék el ezt a kollekciót, ahogy ő fogalmaz: „társadalmi munkában”.

És a tagok nem kérdeztek vissza, hanem kapták a fényképezőgépüket, és tették, amit kell. Egyrészt, mert miként valamennyi középkorú vagy annál idősebb embernek, úgy nekik is szívügyük volt a Vidám Park, másrészt, mert ők is tudják: nem elég valamit dokumentálni, jó minőségben kell ezt tenni. Nem mindegy, milyen emlékeket hagyunk az utókorra. Végtére Grossinger Leopold is maradhatott volna egyszerű kocsmáros, és akkor ma a kutya sem emlékezne rá, nem igaz?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.