Még meg sem született az a mai, egyelőre nem jogerős ítélet, amely kimondja, hogy minden előadónak díjazást kell kapnia az interneten felhasznált, azaz közzétett hangfelvételei után, a Deezer és versenytársai elkezdtek jogdíjat fizetni az érintetteknek.
Az EJI (Előadóművészi Jogvédő Iroda) két éve indított próbapert a Magyarországon elsőként megjelent internetes streaming zeneszolgáltató, a Deezer ellen a kiadókkal és dalszerzőkkel szemben bevétel nélkül maradt zenészek és énekesek érdekében. A mai ítélet nem jogerős, de nem kérdéses, hogy a Spotify és a Google Play Music ellen is pert indít az EJI, ha nem fizetnek.
Gyakorlatilag a teljes magyar könnyűzenei elit, körülbelül ezer magyar előadóművész juthat akár egy éven belül végre az őt megillető tisztességes jogdíjához – kommentálta a jogvédő iroda igazgatója, Tomori Pál a mai részítélet jelentőségét. Részítélet, mert arról még ezek után születhet döntés, hogy az interneten közzétett zenei tartalmakból származó bevételekből milyen összegű, illetve arányú díjmegosztást kell alkalmazni.
Az előadóművészeket képviselő jogvédők – mint megtudtuk – azt tartják reálisnak, ha a zenéből származó bevételen négyen egyenlő arányban osztoznak. Konkrétan az előfizetéses, illetve reklámbevétel díjának egynegyede a szerzőt, egynegyede a kiadót, egynegyede az előadókat és egynegyede a technológiát biztosító szolgáltatót illeti. Az előadók egy kis része, elsősorban a frontemberek közül néhányan már kaptak jogdíjat a streaming szolgáltatóktól, de a háttéremberek, a stúdiózenészek és a vokalisták például gyakorlatilag semmit, vagy a kiadók egyedi döntései alapján valamennyit.