galéria megtekintése

Magyarul is olvasható a Dylan Dog

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 22. számában
jelent meg.


Csider István Zoltán
Népszabadság

Meg lehet nyugodni, a nyomasztó rémálmok nyomozója Magyarországra is megérkezett.

Mármint nem a nyomasztó rémálmainkban felbukkanó nyomozó, hanem az, aki kideríti, mi áll az álmok mögött, és hát egy ilyen mindig jól jön. Dylanről van szó, pontosabban Dylan Dogról, aki se nem Thomas, se nem Bob, viszont tényleg kopó.

A detektív már Magyarországon is kideríti, mi áll az álmok mögött
A detektív már Magyarországon is kideríti, mi áll az álmok mögött

Két esztendő híján három évtizede kezdte a pályát, de ma is ugyanazzal a bogárhátúval jár, mint kezdetben, és vonásain sem látszik meg a kor, egy örökifjú Rupert Everett ő. Most már, hogy nemcsak Dylan Dog ügyfeleire jellemző a totális zavarodottság, elmondom, hogy nevezett nyomozó egy képregényhős, Tiziano Sclavi találta ki majdnem harminc éve, Angelo Stano pedig meg is rajzolta jól, azóta pedig tart a diadalmenet.

 

Az Egyesült Államok, Horvátország, Szerbia, Dánia, Hollandia, Lengyelország, Spanyolország és például Törökország után most a Fumax kiadó jóvoltából a magyar képregényközönség is közelebbi ismeretséget köthet a Londonban élő, nem csak ügyeit tekintve furcsa detektívvel és állandó segítőivel: a 27. Képregénybörzére megjelent az első kötet magyarul is. (Igaz, korlátozott példányszámban, így könyvesboltban nem, inkább a neten érdemes keresni.)

A minap az Olasz Intézetben maga az alkotó, Angelo Stano mutatta be a protagonistát. Lerajzolta például. Egy számítógépes grafikai szoftver segítségével élőben is levezette Dylan Dog keletkezéstörténetét, felvillantotta a legfontosabb mellékszereplők arcélét, és a sorozat elindulásáról is mesélt. Ez egyébként egy véletlennek volt köszönhető: néha bejárt a Bonelli-kiadónál dolgozó barátaihoz, ahol megtudta, hogy Sclavi új sorozatot tervez. Stano megmutatta neki véletlenül éppen nála lévő rajzait, amaz meg az éppen a fiókban pihenő Dylan Dog-sztorit, aztán jött a nagy egymásra találás.

Stano felidézte: az akkori képregények nyelvezeténél jóval modernebbnek tűnt a Sclavié, és már akkor észrevette, mennyivel merészebb, mozisabb „szabású” képeket lehet társítani a történethez, amely már nem szűkölködött a különböző popkulturális referenciáktól sem. Ez kivált tetszett Stanónak, sőt az egyebek mellett a korabeli blőd Mel Brooks-vígjátékokat és zombi-, illetve horrorfilmeket megidéző Sclavi forgatókönyvét egyenesen briliánsnak találta. 1986-ban aztán ki is jött az első könyv, Az élőholtak hajnala, mely George A. Romero 1978-as horrorfilmjére, a Holtak hajnalára reflektál, azóta Dylan Dog meghatározza az életét. (A Dylan Dogot egyébként a nevezett mester mellett többen is rajzolják, rotációban, egy-egy rész 6-18 hónapig készül.)

A grafikus beavatta a hallgatóságot néhány kulisszatitokba, például, hogy mire kellett figyelniük a figura megrajzolásánál – azon túl persze, hogy mint minden állandó képregényhőst, ezt a nyomozót is muszáj volt könynyen replikálhatóra elkészíteni. Stano elmondása szerint vonzó, csábos hőst, egyenesen szép férfit akartak, erőteljes arccsontozattal (hiszen a puha arc nem megy a képregény műfajához), hosszan beszélt továbbá Dylan Dog homlokáról, mély tekintetéről, erős szemöldökéről, valamint ajkának fontosságáról.

A főszereplő mellett, aki az emberi élet nonszensz oldalaival foglalkozik, bemutatta Morganát is, akinek szerepe nem egészen tisztázott a főhős életében, és Bloch felügyelőt, aki afféle apafigura a kopó életében, sőt Grouchót is, a nyomozó asszisztensét, aki néha valóban konkrétan a legnagyobb bajokból húzza ki Dylant – ez a hős meg, nem véletlenül, Groucho Marxra hasonlít nagyon. Fentebb már említettük Rupert Everett nevét, őt sem véletlenül kevertük ide: a nyomasztó rémálmok detektívje ugyanis valóban a színész „mintájára” készült, pontosabban az 1984-es Egy másik ország című filmben felvillantott Everettre hasonlít Dylan, aki egyébként valóban Dylan Thomas és Bob Dylan után kapta a nevét.

S hogy mit szólt Angelo Stano a jóval több mint 300 füzetet megélt karakter történeteinek filmes feldolgozásaihoz? A mérleg felemás. Az 1994-ben készült Dellamorte Dellamore, melyet Michele Soavi rendezett, s amelyben a Dylan Dogra emlékeztető karaktert maga Rupert Everett játszotta el, tetszett neki. A legutóbbi feldolgozás, a 2010-es Dylan Dog: Egy halálos éjszaka című vígjáték viszont nagyon nem. Kevin Munroe filmje tényleg totál bukás volt, és nemcsak az olasz kritikusok zúzták ízzé-porrá, de a jóféle horrorkomédiákat kedvelő nézői fórumok is. Stano egyenesen azt mondta, nem nagyon tudja elképzelni, hogy bárkinek is tetszett volna ez a film.

Dylan Dog nemzetközi rajongótáborának – amelynek ezután valószínűleg egyre több magyar tagja is lesz – sem nyerte el a tetszését a tulajdonképpen minden Dylan Dog-ságtól megfosztott mozi. Igaz, a fanatikusoknak nagyon nehéz megfelelni. Stano elmondása szerint például rengeteg olvasó fél attól, hogy a jó ideje beharangozott változások talán alapjaiban érintik majd a figura életét. Az alkotó szerint természetes, hogy ennyi év után a kiadó némi újragombolást szeretne, de megnyugtatta a híveket: szó sincs róla, hogy elvennék Dylan Dog legfőbb tulajdonságait és kellékeit. London viszont sokat változott harminc év alatt, a technikáról nem is beszélve. Mindenesetre a bogárhátú marad – és maradnak persze a kinyomozni való rettenetes álmok is.

Régiek és újak 2,5 millió fontért

Április 5-én 370 képregény, illetve képregény témájú tárgy kerül kalapács alá a párizsi Christie’snél. Ez lesz az első ilyen tematikájú árverés az aukciósház történetében, s ha a remélt összeg folyik be, valószínűleg nem az utolsó: a szakemberek szerint az sem kizárt, hogy több mint 2,5 millió fontért találnak gazdára a relikviák. A zsáner régi nagyjai, Peyo, Martin, Tibet, Jacobs és Franquin munkái mellett a modernebb klaszszikusok képregényeire is lehet majd licitálni. A Christie’s egy olyan párizsi galériával közösen hozta tető alá az árverést, amely kifejezetten képregényekre specializálódott. A galéria tulajdonosa szerint a nemzetközi aukció megerősíti a tényt, hogy a képregény is fontos művészeti ág. „Ez az új projekt segíti a képregények és illusztrációk felértékelését, előmozdítja a 9. művészeti ág nagynevű művészeinek bemutatását a globális közönségnek” – mondta Daniel Maghen, a galéria tulajdonosa, az aukció szakértője. (Népszabadság/MTI)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.