galéria megtekintése

Kilencéves dalát sózta rá a magyar államra 50 millióért Desmond Child

44 komment

Munkatársainktól

Meg kell követnünk Desmond Child amerikai zeneszerzőt, akinek Egy szabad országért című 1956-os himnuszáról a minap azt írtuk, a refrénje erősen emlékeztet Miley Cyrus Wrecking Ball című slágerének refrénjére. Nos, ma már tudjuk: Child semmiképpen sem inspirálódhatott az énekesnő számából – az Egy szabad országért ugyanis jóval hamarabb született annál, a zeneszerző egy 2007-es művét hasznosította újra.

Tagadhatatlan másolata Desmond Child 2007-es In The Steps of Champions című dalának az 56-os emlékév alkalmából, több hazai sztárelőadóval felénekeltetett szabadsághimnusz. A művész tehát nem új dalt írt, hanem korábbi zeneművét hasznosította újra. És mindezért 50 milliót fizetett neki a magyar állam.

Az eredeti dalt a 444.hu találta meg. Már az első taktusoknál hallatszik, hogy ugyanarról a szerzeményről van szó. A kubai-magyar származású amerikai dalszerző állítólag Magyarország és kifejezetten Orbán Viktor felkérésére írta az Egy szabad országért című művet.

A nagy csinnadrattával elkészített dalt egyébként a miami sportcsapatok hősei ihletté, a  számot In The Steps Of Champions címmel dedikálta a szerző 9 éve a Miami Egyetemnek.

 

Az eredeti, 2007-es dallam itt hallható:

Még csak vájt fül sem kell ahhoz, hogy észrevegyük, a két dallam egy és ugyanaz. Itt vethetik össze az 56-os emlékév szabadsághimnuszával:

A Miami Egyetem azóta több imázsfilmjében is felhasználta a dalt, legutóbb például május 9-én töltött fel az intézmény olyan kisfilmet, amelynek aláfestéséül az In The Steps Of Champions szolgál.

Az amerikai változat a sportrendezvényekről jól ismert fúvószenekarral és kórussal jóval letisztultabb hatást kelt, mint a Tűzszekerek főcímdalát idéző dobokkal, megszámlálhatatlan és agyonpolírozott éneksávval, valamint a diszkókorszakot idéző műanyag vonósokkal támadó magyar.

Abba, hogy milyen filozófiai és egyéb képzettársításra adhat terepet ez az eset – vö.: forradalmárok vs. amerikai kosárlabdázók – talán jobb nem is belemenni, nyilván sok platformon megteszik majd ezt.

Egyelőre nehéz megmondani, hogy Child játszotta-e ki a magyar megrendelőket, vagy azok tudtak az újrafelhasználásról, csak megpróbálták elhallgatni – ami persze 2016-ban teljesen hamvába holt vállalkozás, hiszen néhány nap alatt előbukkant a mindössze párszázas nézettségű egyetemi videó, amely 2013 óta fent van a YouTube-on.

Amennyiben Child nem tájékoztatta minderről a magyar illetékeseket, úgy könnyen kényelmetlen helyzetbe kerülhet az ez év februárjában magyar állapolgárságot kapó zeneszerző. Igaz, egy kommentelő szerint

„Child abszolút megérdemli a magyar állampolgárságot, tökéletesen vágja, hogy mennek itt a dolgok."

A csend hangja

A Child-szerzemény nem csak a szerző korőbbi darabjára hasonlít kisértetiesen, hanem egy kultikus dalra is, nevezetesen Simon & Garfunkel duó 1964-ben megjelent, Sound of Silence című számára is. 

A mémgyártók már azelőtt rárepülek a dalra, hogy kiderült volna ez a turpisság. Ugyanis a nagy szólamok között elvész a magyar szöveg, ami akár úgy is hallható, hogy „Magyarország halszagú, hányatsz és mész” a „Magyarország halld szavunk, hány arc és név” helyett.

Orbán inspirálta

Az 1956-os Emlékbizottság munkája során korábban többször felvetődött, hogy a forradalom és szabadságharc emlékének megidézésében és a közösségi együvé tartozás erősítésében egy nagy hatású popdal is sokat segítene – közölte érdeklődésünkre a Terror Háza programigazgatója, Tallai Gábor. Orbán Viktor miniszterelnök idén áprilisi washingtoni útja során találkozott Desmond Child amerikai-magyar producerrel és zeneszerzővel, aki tucatnyi világsztárnak írt már dalt, többek között az Aerosmithnek, a Bon Jovinak, Robbie Willamsnek, Shakirának. A producert nagyon inspirálta a miniszterelnök felvetése, melyet az emlékbizottság hivatalos felkésése követett. Júliusban két nap alatt énekelték és játszották fel a dalt a művészek, majd augusztus 16-án a Petőfi rádióban bemutatták. (A dalról készült kritikánkat itt olvashatják.)

Megnéznénk azt a bulit, ahol ezt fújják

Mint kérdésünk nyomán kiderült, a bemutató augusztus 16-i dátumának nincs különösebb jelentősége: mostanra készült el a darab. Tallai szerint az Egy szabad országért esetében a slágerszületés klasszikus forgatókönyvében bízik az emlékbizottság: az emberek sokszor hallják, megszeretik, letöltik, hogy aztán otthon vagy akár barátokkal bulikon együtt énekeljék.

A programigazgató a produkció céljáról így fogalmazott:

„Ha azt szeretnénk, márpedig azt szeretnénk, hogy 1956 emléke itt éljen velünk, akkor kihagyhatatlan a popzene bevonása. A dalok, mióta világ a világ, összekapcsolnak.”

És még büszkék is rá

Az énekeseket Desmond Child választotta ki, tudtuk meg. Hogy mindez mennyibe került nekünk, Tallai Gábor meglepő válasszal szolgált: az énekesek az ügy és a zeneszerző iránti hódolatuk okán egytől egyig ingyen vállalták a munkát. Költség persze így is jelentkezett, a stúdió, a technika bérlése, az utómunkák – árnyalta a képet az igazgató, büszkén hangsúlyozva: „az egész költségvetés, benne a szerző honoráriuma, a magyar és angol változat feléneklése, az összes utómunka mintegy 50 millió forint volt. Aki ismeri a szakmát, elismerően fog csettinteni.”

Feltételezésünk szerint azért a résztvevők nem maradnak majd honorárium nélkül, hiszen a dalt mostantól rogyásig játssza a közmédia, és ha a dalt bármelyik jogkezelő nyilvántartásba veszi – és miért ne tenné –, úgy jár érte a jogdíj.

Barackfa

Nem ez az első kísérlet egy újfajta közös üzenet dalba foglalására. 2013 májusában mutatták be a nemzeti összetartozás dalát, Bársony Bálint és Gergely Éva Barackfa című zeneszámát. Június 4-én, a Trianon-emléknapra a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közös éneklést is szervezett általános iskolai kórusokkal. Az Összetartozás dalában közreműködött az MR Gyermekkórusa, szólót énekelt Csizmadia Anna népdalénekesnő, klipjében szerepelt több, televíziós tehetségkutató műsorból megismert művész: Antal Timi, Bencsik Tamara, Baricz Gergő és Kállay-Saunders András is. A „Talpaink egymásra lépnek” soráról elhíresült dal költségeiről akkor ezt mondták: „550 000 Ft + áfa, ez tartalmazza a jogdíjat (mely magában foglalja az eredeti mű zenei átírásának és áthangszerelésének, illetve a dal zenei alapjára gyártott videoklip készítésének jogdíjköltségét) és a hangfelvétel és videoklip-forgatás költségét.” (H. K.)

„Az állampolgárságot pár hete kaptam meg, és nagyon büszke vagyok rá. Legalább annyira magyar vagyok, mint kubai, nagyon fontos részem a magyar, a kitartó, mindenért megküzdő énem” – nyilatkozta tavasszal az Indexnek Desmond Child, aki akkor azért érkezett Magyarországra, hogy átvegye az Artisjus Dalszerző Életműdíjat. „Sosem tudni, miből lesz sláger, az időzítés fontos” – mondta el később.

Ráérzett

„Rá kell érezni arra, hogy mi folyik a világban, és nyitottnak kell maradni a belső inspirációra – aztán a kettő találkozik, és ebből születik valami különleges.” Az Egy szabad országért-dal rögzítésekor arról beszélt: „egyszerre szeretnénk a dallal megszólítani minden nemzedéket, mindez azokra az emberekre is vonatkozik, akik máshonnan érkeztek Magyarországra, és úgy döntöttek, hogy magyarokká válnak...”

A zenészt nemrég felkérték Magyarországon, írja meg a Miss Universe szépségverseny hivatalos dalát is. Törvényesen bejegyzett férjével közösen küzd a melegházasságért és a gyerekeket nevelő meleg párok jogaiért. Erről dokumentumfilm is készült Two: The Story of Roman and Nyro címmel.

Néhány énekest is megkérdeztünk a produkcióról. Nagy Feró tízévesen látott halottakkal teli teherautót a házuk előtt Kőbányán, és látta, ahogy majdnem kivégeznek egy ártatlannak bizonyult embert. Személyes kötődése van 1956-hoz, megélte szülei örömét is Nagy Imre beszédét hallgatva.

Nagy Feró gondolkodás nélkül mondott igent a felkérésre. „Kár lenne kimaradni egy világhírű zeneszerző dalából.” Mellette Desmond Child
Nagy Feró gondolkodás nélkül mondott igent a felkérésre. „Kár lenne kimaradni egy világhírű zeneszerző dalából.” Mellette Desmond Child
Kallos Bea / MTI

„Remélem, az emberek nagyon szeretni fogják, és ahogy mi is, büszkék lesznek erre a dalra és a helyén fogják kezelni” – mondta Péter Szabó Szilvia.

Wolf Katinak „borzasztóan tetszik, hogy erőteljes, gyors dal, nem egy szomorú visszaemlékezés.”

Sasvári Sándor szerint a dal olyannyira jó dallamát és hangzását tekintve, hogy egyértelműen slágergyanús.

Ha az államfő úgy akarja, bárki lehet magyar állampolgár

Desmond Child az állampolgársági esküt februárban tette le Szemerkényi Réka washingtoni nagykövet előtt. Kedvezményes honosításra 2010 óta van lehetőség. Elég, ha a kérelmező „felmenője magyar állampolgár volt, vagy valószínűsíti magyarországi származását”. Csakhogy az állampolgársági törvény szerint van még egy feltétel: a magyarnyelv-tudás. Child korábbi nyilatkozatai szerint nemigen beszél magyarul. Ügyét vélhetőleg nem az általános – például a környező államokban élő magyar nemzetiségek eseté­ben követett – szabályok alapján intézték. A köztársasági elnök – a belügyminiszter előterjesztésére – felmentést adhat a honosítás csaknem minden feltétele alól, ha az állampolgárság megadásához Magyarországnak fontos érdeke fűződik. Két kizáró ok van csak: büntetett előélet, illetve a közbiztonság és a nemzetbiztonság veszélyeztetése. A nyelvismeret hiánya nem. Ez nem rendkívüli: 2010 óta több mint 250 főt honosítottak „államérdekből”. A tudományos, kulturális és sportélet jelentős szereplői számíthatnak különleges elbánásra, de humanitárius szempont is szóba jöhet. (L. K.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.