A tömeggyilkos is ember

Elképesztő. Ez és ennél sokkal erősebb jelzők sem képesek igazából átadni azt az emocionális hatást, amelyet az izraeli rendező, Vanessa Lapa Der Anständige (A megfelelő ember) című dokumentumfilmjének berlini világpremierjén átélt a közönség és az alkotók. Maga a rendező sem tudott kibújni saját művének hatása alól.

Tegyük hozzá, ezen nincs is mit csodálkozni, lévén mind a téma, mind a mozgóképes feldolgozás módja „emberfeletti”: a mű Heinrich Himmler naplóin és magánlevelezésein keresztül mutatja be, hogy a tömeggyilkosok is csak átlagemberek. Olyan átütő erővel, hogy aki látja, az garantáltan nem fogja ezt a tényt elfelejteni.

Mint ismeretes, 1945. május 6-án amerikai katonák bevonultak a Himmler-rezidenciába Gmundban, és lefoglalták Heinrich Himmler teljes magánlevelezését, fotóit, naplóit és egyéb dokumentumait. Az anyag ezután huszonöt évre eltűnt, majd egy férfihoz került Tel-Avivban, aki az ágya alatt rejtegette további negyven éven keresztül. Végül Vanessa Lapa apja megvette a teljes dokumentációt, hogy a lánya feldolgozza és filmet készítsen belőle. „Az első évben megpróbáltam kideríteni, hogy abban a bizonyos huszonöt évben mi történhetett az anyaggal, illetve miképpen került Gmundból Tel-Avivba, de aztán rájöttem, hogy nem ez a sztori. Sokkal érdekesebb maga a tartalom” – mondta lapunknak Vanessa Lapa. A feldolgozás első folyamata az irományok átírása, illetve fordítása volt.

Hosszú ideig tartó felfedezés volt ez a filmes számára, mivel nem egyszerre, hanem fokozatosan ismerte meg Heinrich Himmlert és közvetlen családját. A naplók és a levelek 1927-ig nyúlnak vissza, jóval a második világháború és a holokauszt előtt keletkeztek, ezért bepillantást engedtek a himmleri ideológiák létrejöttébe. Az anyagot tulajdonképpen az arra talán legautentikusabb ember fordította le: Katrin Himmler, aki Heinrich Himmler öccsének az unokája. Amikor Lapa megkereste, azonnal igent mondott, mivel ő is legalább annyira tisztában akart lenni a tényekkel, mint a filmrendező. Katrin Himmler egyébként tizenkét évvel ezelőtt írt egy könyvet a Himmler testvérekről. Nem lehetett könnyű szembesülés.

Lapa elmondta: a forgatókönyv megírásánál elsősorban arra koncentrált, hogy feszült és érdekes legyen, mivel kilencven percig muszáj ébren tartani a nézők figyelmét. Igazi mozit akart készíteni. Bármennyire morbid is, de a forgatókönyvbe végül a Himmler „best of” került be. Ugyanakkor a játékfilmes koncepció határozta meg a filmnyelvet, ahogy a rendező fogalmaz, messze el akarta kerülni az interjúkat és a beszélő fejek stílust, illetve meg akarta találni a levelekben rejlő dramaturgiai ívet.

Elmondhatjuk: hátborzongatóan erős kontrasztokat sikerült vászonra vinnie. Például, amikor hallható Himmler egyik beszéde, amelyben azt hangsúlyozza, hogy a koncentrációs táborokban elkobzott értékek a birodalmat illetik, ezután pedig találkozhatunk azon levelei részleteivel, amelyekben azt ecseteli, hogy épp milyen ajándékokat küld haza a feleségének, a lányának, illetve a szeretőjének. Tételesen, precíz ember módjára.

Az emberfeletti emberről alkotott hosszú monológok önmagukban hátborzongatóak – többek közt azért is, mert nagyon hasonló mondatokat ma is szokás hallani politikusok szájából. „Nem változott meg a Himmler-képem a film miatt, mert korábban egyáltalán nem tudtam róla semmit, viszont most már mindent tudok róla. Az a legfélelmetesebb, hogy olyan racionális és demagóg volt, hogy az ideái szinte elpusztíthatatlanok, és napi szinten felbukkannak mai társadalmakban is. Nagyon kell vigyázni, hogy mindezt most és a jövőben senki se tudja ismét gyakorlatba átültetni” – húzza alá Vanessa Lapa.

A Himmlert alakító (hangját kölcsönző) Tobias Moretti a premier utáni közönségtalálkozón azt mondta: mivel ez az ideológia annyira egyszerű és demagóg, nem is kellett sokat játszania, mert a sorok között magától megszületett a gonosz. A szöveget illusztráló korabeli fényképeket és képsorokat a világ 57 archívumában őrzött mintegy 200 filmből állították össze. A mi szempontunkból pedig még az is fontos, hogy a fényképek digitális animálását magyar művész, Falvai Miklós végezte.

„Nagyon, nagyon, nagyon nehéz” – reagálta Lapa arra a kérdésünkre, hogy mennyire volt nehéz összeszedni a másfél millió eurós költségvetést. Nem azért, mert a téma elől zárkóztak volna el, hanem mert sokan hiányolták a konkrétumokat. Lapa viszont úgy vélte, sokkal hasznosabb, ha a nézők elgondolkoznak, mivel mindazt, ami a filmben elhangzik és látható, egyszerűen nem lehet félreérteni. Mindenesetre az is beszédes, hogy németországi tévék visszautasították a művet. Igaz, mozis forgalmazása már biztosan lesz. Vanessa Lapa szerint ezt a filmet amúgy is vásznon érdemes látni, ugyanakkor azon is dolgoznak a producerek, hogy minél több országban iskolai tananyag legyen a Der Anständige.

 

* Berlinből jelenti kiküldött munkatársunk.

Heinrich Himmler és lánya, Gudrun Himmler
Heinrich Himmler és lánya, Gudrun Himmler
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.