Nő fejjel lefelé

A Fővárosi Nagycirkusz új műsorának premierjén jobboldali és még annál is jobboldalibb parlamenti személyek tűnnek fel, amivel nem is volna semmi baj, ha az embernek nem jutna róluk eszébe minduntalan egy másik cirkusz épület, amely történetesen a Kossuth téren található, és amelynek általuk és művész kollégáik által előadott produkcióit mostanában különösen méltatlannak találjuk.

A komfortérzetünk tehát már a rajt pillanatában odakozmált némileg, úgyhogy arra gondolunk, az előadásnak nagyon jónak kell lennie ahhoz, hogy elfelejtsük a kellemetlen előjátékot. De mert az előadás nagyon jó volt, elfelejtettük.

Pedig motoszkált bennünk némi bizonytalanság, merthogy a Fővárosi Nagycirkusz előző két idei műsorán érződött némi zavar. A tavaszi és a nyári összeállítás meglehetősen egyenetlen színvonalú, néhol kicsit ügyetlen volt, és ez még akkor is így van, ha a műsorszámok között akadtak jó produkciók, sőt felléptek igazi cirkuszi világsztárok is. Bár most is akadnak ilyenek, ezúttal szó sincs arról, hogy ők mentenék meg a mundér becsületét. Ez a műsorfolyam szórakoztató, magas színvonalú, elegáns, változatos, jó tempójú. Tegyük hozzá: bizonyára költséges is. Merthogy a világ egyik leghíresebb artistacsaládja, a német Casselly família szerződtetéséért alighanem mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk a Fővárosi Nagycirkusz vezetőinek, cserébe viszont olyan elefántszámot láthatunk, amelyet tavaly a monte-carlói cirkuszfesztiválon a zsűri Arany Bohóc-díjjal jutalmazott.

Az előadás címe: Az univerzum fényei. Szokás szerint hangzatos, de csak mérsékelten ötletes, viszont most talán jelent is valamit. Ha mást nem, hát azt, hogy a fellépőket óvatosan ugyan, de a Casselly család tagjain kívül is nevezhetjük a cirkuszvilág csillagainak. Nem biztos, hogy mindannyian a legfénylőbb csillagok, de azért szépen ragyognak.

Nézőként régi óhajunk, hogy minél többet megtudjunk a fellépőkről, de a cirkusz vezetősége szokás szerint titkolózik, fogalmunk sincs, miért mérik ilyen szűken a produkciókról és az azokban szereplő cirkuszművészekről szóló információkat. Mi pedig elhatároztuk, hogy most juszt is nézők leszünk, nem kezdünk az interneten és különféle szakanyagokban böngészni, tiszteletben tartjuk, hogy a jelek szerint ez egy titkos műfaj.

Színes frakkos, amolyan bohócból, rikkancsból, ligeti kikiáltóból gyúrt műsorközlő érkezik a színpadra, és bejelenti Georgiót, akiről egy fikarcnyi sajtóanyagból annyit tudunk meg, hogy „villámkezű artista, aki bravúros gyorsasággal pörgeti a diabolót, miközben trükkök sokaságán ámulhatunk, már ha győzzük követni”. Ámulunk, rendben van, tényleg ügyes a fiatalember, mondjuk is majd otthon szeretteinknek: „Képzeljétek, láttam egy villámkezű artistát, aki bravúros gyorsasággal pörgeti a diabolót!” Jön aztán egy függöny-, gurtni-, avagy tissue szám, ami, mint az említett információs anyagból megtudjuk a „szépségről, a nőiességről és a harmóniáról mesél”. Látjuk, igen. De tényleg: látjuk!

Jó, akkor most félretesszük a tréfát, és tisztelettel arra kérjük a Fővárosi Nagycirkusz vezetőit, hogy a jövőben becsüljék meg a nézőt sok-sok érdekes, értékes információval, az adott műsorról fellelhető ismeretanyaggal, a fellépőkről szóló történetekkel, olyanokkal, amelyeket nem felejt el egyhamar, amelyek miatt még érdekesebbnek találja a cirkusz világát, és a következő műsor bemutatója előtt is ott tipródik majd a pénztár előtt. Köszönjük, és egyúttal ígérjük, nem kukacoskodunk tovább. Már csak azért sem, mert Az univerzum fényei amúgy, mint már említettük volt, parádés nemzetközi összeállítás. A diabolózsonglőr kitűnő, a függönyszám is nagyon szép, az idomított lámák és idomított agárkutyák közös mutatványa kedves, Marat Devlikamov és Olga Zhurbenko kínai rúdon olyan hibátlan produkciót mutat be, hogy attól a tisztességben megőszült artistáknak is párás lesz a szemük. A csillogó motorokon, bőrszerkóban, metalzenére érkező ukrán, úgynevezett ikáriacsoport (hanyatt fekvő artista lábzsonglőrözik társával – ezúttal a motorkerékpáron) erőtől duzzadó, a kubai trapézszám a szokásosnál érdekesebb szerkezetű, a Trió Sárközi fiatal magyar zsonglőrjei precízek, mint egy svájci óra, az illuzionista Nagy Molnár Dávid sok újat ugyan nem mutat, de a hagyományos trükkök is elkápráztatják a nézőket. Jön aztán egy ifjú hölgy, aki fejjel lefelé közlekedik a cirkusz „plafonján”, ráadásképpen ő is zsonglőrözik egy kicsit. Rendre porondra lép két olasz bohóc is, de mivel megígértük, hogy tovább nem kellemetlenkedünk, ezért velük kapcsolatban most csak a tényt rögzítsük: ők is fellépnek.

A Fővárosi Nagycirkusz aktuális műsorának legnagyobb sztárja kétségtelenül a Németországból érkezett Casselly család, mely az egyik műsorszámban négy díszes elefánttal, négy díszes lóval és nyolc felettébb pompás elefántossal/lovassal lép elénk. Akárha egy emberekből és állataikból álló mintacsaládot látnánk: finom, alkalmazkodó együttműködés, egymásra figyelés, mindezek mellett kedvesen dolgozó elefántok, táncoló, ugrókötelező(!) lovak, gyönyörű kosztümök, olyan az egész, mintha egy szemkápráztató festmény kelt volna életre. A Casselly család másik számában a család két fiatal tagja, Merrylu Casselly és René Casselly jr. akrobatikázik az elefántok hátán, ezért a mutatványért kapták tavaly a monte-carlói nagydíjat.

Az univerzum fényei tényleg szépen ragyognak.

Magas színvonalú, elegáns és változatos
Magas színvonalú, elegáns és változatos
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.