Fordítómotor a főkeréknél

Az idei párizsi légi show látványos repülőgépsztárjai mellett alig figyeltek egy nem kevésbé jelentős hatású új földi eszközre. Ez a repülőgépeket a talajon kőolajalapú üzemanyagok használata nélkül, környezetbarát módon ide-oda mozgató Green Taxying, azaz „zöld” gurító-, mozgatórendszer.

A Safran-Honeywell cégegyüttes Green-Taxying rendszere villanymotorokkal működik, melyeket a repülőgépek oldalain a szárnyak alatti főkerekek nagyobb, tágasabb helyet kínáló, dupla abroncsai közé építenek be. A rendszer segítségével a pilóták nemcsak hogy tolatni tudnak a repülőgéppel, de az oldalsó kerekekben működtetett elektromotorok előre-hátra kapcsolásával egy helyben is meg tudják fordítani. A leállított motorokkal guruló gépek mozgatásához a Green-Taxying révén egyetlen földi szerelő és egy a földi kiszolgálórendszerről alaposan feltöltött fedélzeti akkumulátor is elegendő. Az új technológia sikerét bizonyítja, hogy a szabadalmat az ipar legjelentősebb konkurens cégei is megvásárolták.

A környezet kímélésére és a költségek csökkentésére manapság a repülőgépeket a parkolóhelytől a felszállóvonalig, a landolókat pedig megállásuktól a végleges parkolásig targoncák vontatják-tolják egyre több reptéren. A legtöbb targonca dízelolajjal működik, zajos és szennyez, amellett a targonca külön rádiókapcsolatot igényel a földi irányítókhoz. Ezt a hátrányt próbálták már kiküszöbölni a repülőgépek egyetlen, kisebb orrkerekébe szerelt villanymotorral is. Ám azzal csak nagy ívben lehet fordulni, a gépek tolatása pedig nagyon nehézkes.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.