A szocialista ipar szemérmetlen ajkai
Mi, bátor magyarok, itt, a nagy Duna mentében a nyolcvanas években már nem hagytuk a szexualitást a hanyatló Nyugat ópiumának – aki nem hiszi, járjon utána (Bp. V., Szent István tér 15.).Mindjárt a második naptáron egy nyolcvanas bácsi készülődik fergeteges nemi aktusra egy huszonéves lánnyal, ágyban, párnák közt, a Nagykanizsai Sörgyár Fonyódi Ásványvíz nevű termékétől végsőkig felspannolva.Ez bizony már szex, bár ízlés dolga, hogy a javából-e.
A Csemege Kereskedelmi Vállalat képviseletében 1982-ben eljáró Bálint Ágiról, a korszak egyik legjelesebb modelljéről készült kép láttán ilyen kétségünk már nincs, Ági, a legvidámabb barokk ornamenseket – vagy ha ez nem tetszik annyira, akkor Agnetha Fältskog és Anni-Frid Lyng-stad (ABBA együttes) szellemét idéző frizurájával és a popsijáig felsliccelt ruhácskájával maga a tömény erotika.
Az Óra és Ékszer Vállalat naptárán látható képkivágás kissé szűkebb, konkrétabban csak egy portré, de ez is éppen eléggé gondolatébresztő: az ugyancsak csudaszép Csák Csillát látjuk itt, az R-Go együttes által honosított szafarikalapban, rafináltan hajtogatott, apró szalvétára emlékeztető fülönfüggővel és a természetesnél két fokkal duzzadtabbnak tűnő, szemérmetlen ajkakkal. Tán koncepció volt, tán nem, de majdnem mindjárt ezután újabb R-Go-s utalással szembesülünk: a popformáció gidájaként nevet szerzett egzotikus szépséggel, Clavier Charlotte-tal, aki itt éppen a teknős mosómedvével fémjelzett Növényolaj-ipari és Mosószergyártó Vállalat felhatalmazásából tipor bele a védtelen férfiszívekbe.
A Budapesti Rádiótechnikai Gyár (BRG) narancssárga gumigombokkal ékesített, legendásan szörnyű, de a legtöbb úttörőszakkörön kitörő körömmel üdvözölt MK 27-es kazettás magnóját a kor leghíresebb modellje, az óriás mozaikként is lenyűgöző pályát befutott Pataki Ági celebrálja, egy csúnya réten fekve, cserébe viszont igen izgalmas, sárga bikiniben.
Hasonlóképpen ellentmondásos a Videoton elsőként feltálalt naptára is, amelyen Vadász Éva ugyan mérhetetlenül ostoba arcot vág, azonban a keble alsó széle közepéig felhúzza a pulóverét, miközben a nadrágja cipzárját kissé le-. Ez az egyetlen naptár egyébként, ahol semmiféle vonatkozó termék nem szerepel, hacsak nem volt a Videotonnak egy titkos, vagyis kizárólag exportra termelő cipzár- vagy szemfestéküzeme is. A szórakoztatóelektronikai ipar honi zászlóshajójának másik naptárán azonban már szerepel: Kristyán Judit tévé alakú napszemüvegben adja meg a felütést az 1988-as esztendőhöz szép szabású fogsorral, ám meglehetős felületességgel ápolt körömágyakkal.
Egy következő fotókompozíción ismét a csupa titok Charlotte-ot üdvözölhetjük, aki ezúttal a Hungalu nevű vállalatot hozza nekünk meghitt közelségbe egy alumínium petanque-golyó közreműködésével, aztán kisvártatva Sütő Enikő bukkan fel a Szék- és Kárpitosipari Vállalat testeként, dominaruhában, szivarral, de ostor nélkül, majd pedig Lantos Piroska, a Metalloglobus háziasszonyaként, fején a korai Derrick-epizódokban megfigyelhető csillárokra emlékeztető kisplasztikával.
A legfigyelemreméltóbb darabok közé sorolnánk még a Bíró Icával készült 1990-es Videoton-naptárat, amelyen a párductestű metál lady félig méhecskének, félig élő ágyúgolyónak van öltözve, és egy olyan bakancsot visel, amelyen részint az a felirat látszik, hogy UFO, részint pedig, hogy Air Forc, valamint azt a szintén videotonos és szintén 1990-es munkát, amelyen Halmy Krisztinának fekete és fehér üvegszálakból szobortak fantasztikus hajkoronát, amitől kicsit úgy néz ki, mint egy nagyon szép borz.