Antal Nimród a Tarantino-Rodriguez klubban

Quentin Tarantito és Robert Rodriguez. E két filmkészítő neve ugrik be elsőként, ha a modern amerikai filmről kell beszélni: dolgoznak együtt is, külön is, de az biztos, hogy egy nyelvet beszélnek, ha a moziról van szó. Rodriguez legújabb filmje, a ma mozikba kerülő Machete egyik közös produkciójuk, a Grindhouse egy álelőzeteséből született meg, egy kisebb szerepben pedig Antal Nimród is debütált benne színészként. Rodriguez a szeptemberi velencei világpremier után nyilatkozott a Népszabadságnak.

–Az amerikai sajtó igencsak hangos manapság a bevándorlással kapcsolatos vitáktól. A film is ebben a témában foglal állást. Tökéletes az időzítés.

– Pedig minden a véletlenen múlt. A forgatás több mint egy éve zajlott, a stúdió döntése volt, hogy várjunk a bemutatóval. Nem akartam politizálni, a bevándorlás kérdése csupán ürügy a Machete főgonoszai számára. Ők nem azért akarják lezárni az amerikai határt, hogy a mexikóiak ne jöhessenek be az országba, hanem, hogy a drogjuk ne juthasson ki. A film fő témája tehát tulajdonképpen a korrupció. A bevándorlás kérdése egyébként továbbra is rendezetlen kormányzati szinten, de az érintett államok igyekeznek saját hatáskörben elintézni a problémát. A mindent átszövő korrupciót viszont sokkal nehezebb feladat lesz felszámolni. Már ha valaha valaki vállalkozik majd erre. Beszédes, hogy a forgatókönyv első változatát tizenhat évvel ezelőtt írtam, és még ma is aktuális.

– Milyen stratégiával sikerült Robert De Nirót megszereznie a rasszista politikus szerepére?

– Amikor az ember megír egy szerepet, készít egy listát, hogy mely színészek lennének a legalkalmasabbak az eljátszására. Aztán elindulunk a lista legtetejéről. Ha a színész nemet mond, akkor jön az utána következő. Általában a lista vége felé szoktunk igeneket kapni... Robertet évek óta ismerem, többször megbeszéltük, hogy az egyik filmemben majd játszik, így elküldtem neki a forgatókönyvet. Nem hittem, hogy ez lesz az a szerep, amelyre igent mond, de sokat számított, hogy látta az álelőzetest. Mint sokan mások, ő is egy jó film ígéretét látta benne. Nem mellékesen küldtem neki egy plakátot is, amelyen már ő volt rajta, az arcát egy Nagymenők plakátról csentem el. Tulajdonképpen így szereztem meg a Sin City esetében is a tökéletes szereposztást. Leforgattam az első jelenetet, mindenki láthatta, hogy itt valami különlegesre készülök, így hirtelen mindenki benne akart lenni.

– A világ korhatárbizottságainak komoly problémát okoz az a jelenet, amelyikben Danny Trejo egy ember belén csüngve menekül el egy ablakon keresztül.

– Pedig ez csupán tréfa, bajban lennénk, ha a filmeket elkezdené mindenki véresen komolyan venni... Amikor a mexikói szuperhős megteremtésén gondolkoztam, az volt az alapvető gondom, hogyan kerekednek felül azokon, akik drága technikákkal és fegyverekkel mennek velük szembe. Muszáj volt behozni az extremitást: ez szimbolizálja, hogy még a lehetetlen sem állíthatja meg őket.

– Számos vén hollywoodi csontot is előásott, Don Johnson és Steven Seagal például ma már eléggé elfeledett hős.

– Bíztam bennük. Ők a szórakoztatóipar nagyjai, több filmjük óriási bevételeket hozott. Az, hogy visszahoztam őket, egy olyan nézőközönséget is toboroz a filmek, amely még fénykorukban kedvelte meg a filmjeiket. És ők fognak a legjobban meglepődni, hogy egy másik arcuk is van ezeknek a sztároknak. Emlékezzen csak, hogy Mickey Rourke-nak mekkora visszatérést jelentett a Sin City. Másrészt Seagalra azért is szükségem volt, hogy legyen hiteles ellenfele Danny Trejonak. Tisztában vagyok vele, hogy manapság a direkt videóra kreált műfajokban utazik, de láttam a Gyilkosságba hajszolva címűben, és elképesztően tetszett, mint napbarnított orosz maffiózó. Gondoltam, ezt a karaktert remekül hozná most is. Nem mellékesen, az igazi grindhouse filmek olyan kevés pénzből készültek, hogy nem tudtak sztárokat szerződtetni. Noha nagyon kevés pénzből készült a Machete, mi sztárokkal dolgozunk, de úgy kezeljük őket, mintha nem volnának azok. Például a Machetében a stáblistán elsőfilmesként tüntetjük őt fel.

– Mit gondol, miért bukott meg annak idején a Tarantinóval közösen forgatott Grindhouse?

– Ha nem hétköznapi zsánerfilmet mutat be az ember, tanítania kell a közönséget. Így tettünk a harmadik Spy Kids mozi esetében is, amikor kampányt szerveztünk a 3D-jelenség köré: mivel ezt akkor huszonöt éve senki sem használta, meg kellett magyarázni, hogy most épp visszatérőben van a technika. A Grindhouse esetében ez elmaradt, mivel a hozzáértő csapat, amellyel együtt dolgoztunk a Miramaxnál, a cég bezárása után szétszéledt. A Weinstein Company-nál pedig az csapat teljesen kutyaütő volt, nem voltak képesek világossá tenni, hogy a grindhouse nem más, mint éjféltájt vetített, B kategóriás mozi, de még azt sem, hogy esetünkben dupla műről van szó. Ezért volt bukás a mozibemutató, a pozitív kritikák ellenére. A siker azonban nem maradt el a videomegjelenés során – ekkor már mindenki tudta, miről van szó. Mint most is, a Macheténél.

– Antal Nimród is kapott egy kisebb szerepet a filmben.

– Hosszú évek kálváriája után visszatért hozzám a Ragadozók forgatókönyve, a stúdió szerette volna, hogy rendezzem meg, ám én a Machete munkálataival voltam elfoglalva. Ma már be kell látnom, hogy nem tudok mindent magam megrendezni, amit szeretnék. Mindemellett most már én is üzemeltetek egy kisebb filmgyártó céget, nem baj, ha a fiúk folyamatosan dolgoznak. Amikor rendezőt kerestem, beugrott egy magyar film, a Kontroll. Tudtam, hogy a rendezője itt él, és nagyon kevés pénzből forgatta, így tulajdonképpen ő volt az első jelöltem a Ragadozók rendezői székére. Amikor a Machetét forgattam, ő párhuzamosan a Ragadozókon dolgozott. Épp helyi színészt kerestem a biztonsági őr szerepére, de nem találtam megfelelőt, mert elég sok dialógusban érintett, és nem lehetett latino akcentusa. Így megkértem Nimródot, hogy ugorjon be egy próbafelvételre. A sejtésem beigazolódott: a rendezők általában remek színészek, már csak azért is, mert színészeket irányítanak, másrészt, ha játszanak, rendezőként is fejlődnek. Egyszóval a tanárbácsi bújt elő belőlem. De ez nem ritka, Quentin Tarantinónak is szoktam kisebb szerepeket írni. Most már Nimród is klubtag.

„Beszédes, hogy a forgatókönyv első változatát tizenhat évvel ezelőtt írtam, és még ma is aktuális”
„Beszédes, hogy a forgatókönyv első változatát tizenhat évvel ezelőtt írtam, és még ma is aktuális”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.