Leonardo DiCaprio, az álomfejtés mestere

Amikor a tizenéves Leonardo DiCaprio megkapta első filmszerepét (Egy fiú élete), az édesanyja úgy fogalmazott: „a kisfiam megnyerte a lottót!” DiCaprio a mai napig így érzi, mert „abból élek, amit mindig is akartam, s mindennap hálát adok, hogy ekkora szerencsém van!” Népszerűségét még mindig a Titanicnak, szakmai elismertségét viszont már annak köszönheti, hogy az évek során sikerült kamaszos báját veretes szakmai tudásra konvertálnia. Leonardo DiCaprio az Eredet című új filmjének amerikai bemutatója előtt Los Angelesben adott exkluzív interjút a Népszabadságnak.

–Az Eredet máris megosztotta a kritikusokat. Ki mesterműnek tekinti, ki pedig túl bonyolultnak a nagyközönség számára.

– Tény, hogy ez egy nagyon ambíciózus film, Chris Nolan pedig látnoki rendező. Az Eredet a tudatalatti több szintjén dolgozik. Olyan, mint a dominóeffekt, egy kocka borítja az összes többit. Nolan nyolc éve töri a fejét, hogyan lehet megvizsgálni és ábrázolni az álmok bonyolult és szürreális világát egy nagyszabású hollywoodi filmben, s hogy ezen belül a főszereplő hogyan talál vissza a múltjához. Rengeteg Freudot olvastam, tudományosan is mepróbáltam megfejteni az álmokat. Hónapokig beszélgettem Nolannal az álmok világáról, és próbáltam megérteni azt a komplex filmtechnikát, amivel folyamatosan váltogatja az álmokat és a valóságot. Így tudtam érzelmileg és intellektuálisan felépíteni a figurát, és alkalmazkodni Nolan víziójához.

– Könnyebb vagy nehezebb ilyen keményfejű rendezővel dolgozni?

– Nolannak hihetetlen önbizalma van, ami hatalmas szakmai tudásból ered, és centire tudja, mit akar. A stábnak nap mint nap meglepetést okozott, hogy mennyire nyugodt, higgadt légkört tud teremteni egy ilyen bonyolult forgatáson, ami számos helyszínt igényel. Ezzel a filmmel nagy fába vágta a fejszéjét, mert úgy kell mesélnie, hogy álomból álomba ugrál, közben fenn kell tartania a sztori érzelmi töltését, különben elveszti a nézőt.

– Ön a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott fiat al színésze, mégis mintha teljesen alárendelte volna magát neki.

– Minden szerepemet azzal az alázattal közelítem meg, hogy milyen eszközökkel, milyen módon tudnám megjeleníteni a lehető legjobban. Ehhez először az érzelmi köteléket kell megtalálnom, és rá kell bíznom magam a rendezőre. Én csak magamért lehetek felelős, a rendező működteti az egész gépezetet, neki kell tudnia, hogyan áll össze a történet, s hogyan emelkedik műalkotássá. Adott esetben Nolan víziója volt a meghatározó, és ennek rendeltem alá azt, ahogyan a figurát felépítettem. Ez a fickó kábítószeres, tehát eleve álomvilágban él, és a valóságban az álmait kergetve és a traumáit újraélve próbál visszatalálni a gyökereihez. Marion Cotillarddal, aki a feleségemet játssza, rengeteget beszélgettünk arról, hogy ebben az önmarcangolásban és álomutazásban a feleség olyannyira tükre a férjnek, hogy a férj tudatában bizonyos pillanatokban teljesen öszszemosódik az énjük, mert a férj agyában folyamatosan keveredik az álom, a valóság és a fantázia, s olykor-olykor a feleség emlékképe az, aki lerántja a földre.

– Most, hogy levizsgázhatna álomfejtésből, hajlandó-emegosztani a saját álmait, és hallgat-e valakire, aki visszarántja a földre?

– Hatalmas terhet teszel annak a vállára, akivel megosztod az álmaidat. Ezért csak olyanokkal lennék hajlandó megosztani az álmaimat, akik politikai döntéseket hoznak, egyrészt, hogy megértsem, másrészt, hogy befolyásoljam a gondolkodásukat. Csak velük. Nincs az életemben senki olyan, akire becsukott szemmel hagyatkoznék, tehát olyasvalaki sincs, aki mindig minden helyzetben vissza tud rántani a valóságba. Míg ezt a filmet forgattuk, legtöbbször ijesztő, zavaros álmaim voltak, iparkodtam gyorsan el is felejteni. Azt viszont egy életre megtanultam, hogy a legnyugodtabb alvást is megzavarhatja az álom, ha rendezetlen vagy elnyomott érzelmeink, gondolataink vannak ébren, mert a tudatalatti működését nem lehet leállítani. Tulajdonképpen megérteni sem nagyon. Legalábbis hajlok rá, hogy még nem létezik az a tudomány, amelyik hitelesen és pontosan fel tudja térképezni.

– A recesszió Hollywoodot sem kíméli, és egyre inkább az az elvárás, hogy egy film félmilliárd dollárig meg se álljon a moziban. Mennyire érinti önt, hogy erre egy ilyen szellemileg igényes alkotás, mint az Eredet, aligha alkalmas?

– Nem törődöm vele. Tudomásul veszem, hogy Hollywood a könnyebb utat választja, amikor formulában gondolkodik, és vagy hatalmas kasszasikereket finanszíroz, vagy semmiből készült független filmek kockázatmentes forgalmazására vállalkozik. Elszomorító, hogy a negyven-ötvenmilliós drámák szépen lassan kiszorulnak, és egyre nehezebb pénzt találni értelmes, okos történetekre. Ott volt például az Aviátor, amire szerintem ma már egy stúdió sem adna kilencvenmillió dollárt, mondván, kit érdekel a harmincas évekből egy eszement őrült, akinek az volt a fejlövése, hogy repül? A stúdiók egyre kevésbé reszkíroznak ilyesfajta filmekkel, ugyanakkor egyre több rendező és színész hajt ilyesfajta projekteket. Én vagyok közülük az egyik , és bár még nekem is ritkán és nehezen adja be a derekát egy-egy stúdió, eszemben sincs feladni. Mert ennek és csak ennek a filmezésnek látom értelmét.

– Tehát mire készül most?

– Clint Eastwooddal törjük a fejünket egy Hoover-filmen (az FBI egykori igazgatójáról – a szerk.), ami úgy néz ki, hogy jövőre indul. Eastwood két lábbal áll a földön, eléggé kézfogás típusú, régi vágású rendező, aki nem tűri a hollywoodi simisumizást. Hoovernek JFK-tól Martin Luther Kingig mindenben benne volt a keze, és kellően kétértelmű figura volt ahhoz, hogy jó filmet lehessen róla csinálni. De még nem mondtak rá áment, és amíg nincs a kezemben a csekk, nem ámítom magam.

– Mi volt élete eddigi legvadabb álma – ha hajlandó megosztani velünk?

– Biztos csöpögősen hangzik, de elmondom. Idealista vagyok, és az az álmom, hogy óvjuk meg azt, ami szép még megmaradt a környezetünkből. Ha az ember és a természet ki tudna békülni egymással. Ez a legszebb és legvadabb álmom.

Hollywood, 2010. július

Leonardo DiCaprio ez Eredet című új filmje bemutatóján
Leonardo DiCaprio ez Eredet című új filmje bemutatóján
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.