2 in 1

A spanyol True Detective. Ha jól emlékszem, valami hasonló szlogennel próbálták beharangozni Alberto Rodríguez filmjét, ami már azért is érdekes, mert a mozinak nem a krimiszála igazán erős.

Hanem az atmoszféra, a nyolcvanas évek Spanyolországa, a Franco-korszak után éppen csak magához térő társadalom, amely még bizonytalanul ejti ki a „demokrácia” kifejezést. Idegen, úri tréfa ez a régi reflexek között.

Ha nagyon szigorú volnék, akkor a bűnügyi rész egy Derrick-epizódban is elférne, bár akkoriban a tévé biztosan nem bírt volna el efféle vérbő borzalmakat. Az viszont baj, hogy bár a gyilkos annak rendje és módja szerint megkerül, a kép mégsem tisztul ki. S nem úgy, ahogy a True Detective-ben, ahol a gyilkos csupán a piszkos munkát végezte, ám a nagyobb disznóságok leleplezésére esély sincs.

Lepusztult mocsárvidék, a spanyolok Viharsarka
Lepusztult mocsárvidék, a spanyolok Viharsarka

A filmet a remek atmoszféra menti meg. A mocsárvidék lepusztultsága és kietlensége, a spanyolok Viharsarka. Alex Catalán rozsdabarna képei csodálatosak, de nincs sok funkciójuk. Vagy tán Isten szemléli így, kissé közönyösen, szépelegve alant elterülő világát? Vagy csak a flamingók? Netán a halottak lelke kering a vigasztalan táj felett? Nem derül ki.

A zsenialitás határát súrolják a főcím képei: a fentről fényképezett táj az emberi agy vagy más szerv keresztmetszetére hasonlít. Borzongató és sokat sejtető kezdés. Kár, hogy a lehetséges párhuzamot már nem bontja ki a film. A legerősebb az a szál, amely a múlt bűneivel való szembenézésről szól. A Franco-diktatúra folyton felsejlő, majd előlépő bűnei más megvilágításba helyezik a két nyomozó (Juan és Pedro) viszonyát. Főként az előbbi (Javier Gutiérrez finom és igen erőteljes alakítása) tettei kapnak értelmet a végkifejlet felől, sokkal jobban megértjük, miért akarja mindenáron elkapni a fiatal lányok (sorozat)gyilkosát.

Az elérhetetlen feloldozás filmje lenne ez egy krimi bőrébe csomagolva? A történelmi háttér nélkül csupán egy szépen fényképezett tucatkrimi lenne a Mocsárvidék. Így viszont becsapja a nézőt: a klasszikus krimi ígéretével csalogat be, hogy végül a megalkuvás és a szembenézés gyötrő kérdéseivel hagyjon kimenni. Kevesebb kompromisszummal erős és emlékezetes thriller vagy igazi dráma születhetett volna. Ám győzött a 2 in 1 szempontrendszere, és vesztett a néző, aki így „csak” egy jó filmet kap a kiváló helyett.

Mocsárvidék
Forgalmazó: Vertigo Media

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.