A nap kritikája (Fáy): A kezdet vége

A Tavaszi Fesztivál idén Joshua Bell-lel kezdődött, világsztár hegedűs, fiatal és még fiatalabbnak is látszik a koránál, mindenütt a világon esemény a fellépése, mi kellene még ahhoz, hogy a pirosnál is pirosabb betűkkel kezdődjön az ünnep?

Az is a zene jó tulajdonságai közé tartozik, hogy nem tervezhető. Ismerjük a művészt, ismerjük a művet, de hogy egy estén a kettejük találkozásából mi jön létre, azt nem lehet tudni. A Tavaszi Fesztivál idén Joshua Bell-lel kezdődött, világsztár hegedűs, fiatal és még fiatalabbnak is látszik a koránál, mindenütt a világon esemény a fellépése, mi kellene még ahhoz, hogy a pirosnál is pirosabb betűkkel kezdődjön az ünnep?


Nem tudom. Valószínűleg nem Joshua Bell. Mert ő mindent tud, amire egy jó hegedűsnek szüksége van, szép a hegedű hangja, tiszták a futamok, a nyitókoncert első része mégis kényelmetlen érzés volt, mint öröm. Johua Bell olyan, mint egy őrült barkácsoló, aki csodálatosan szedi elemeire a legbonyolultabb szerkezeteket is, de aztán ott áll az alkatrészek fölött, és fogalma sincs, hogyan lesz ebből újra porszívó, hűtőgép, hegedűverseny. Önkényes, ingadozó tempójú, futamokra, hangsorokra, hangokra esett szét a Csajkovszkij-koncert, de ezekből a kis egységekből nem állt össze se tétel, se teljes mű, a zenei előadás legalapvetőbb eleme hiányzott a fellépésből. A mű helyett csak a zenészt lehetett hallani.


A Camerata Salzburg tökéletes partner volt, a nehezen kísérhető Bellt a jó kezű Louis Langrée vezényletével hibátlanul követték, sőt, még tovább is mentek az úton, és átvették a szólista elképzeléseit. Ahelyett, hogy a széteső szólók után, mellett, alatt a zenekar biztosított volna valami egységet, inkább náluk is úgy lehetett érezni, hogy maga a mű hiányzik, csak a darab elemei szólalnak meg egyidőben, mégis külön-külön.

Ennek is lehet haszna, a hallgató időnként azt vette észre, hogy olyan szép fafúvós szólamokat hall meg, amelyek mellett máskor gond nélkül elment, de a Csajkovszkijra jellemző gazdag, dús hangzást a viszonylag kis létszámú zenekar meg sem kísérelte fölidézni. Egy ilyen előadás alatt az ember kénytelen számot vetni a vaskalapjával, nem csak arról van-e szó, hogy a rögzült, mások által rögzített Csajkovszkij-hangzáshoz ragaszkodunk, de nem hiszem. Semmihez sem ragaszkodnék, ha valamit kapnánk az átmeneti elveszítésével. Az viszont tanulságnak kevés is, hamis is, hogy: nem is olyan jó ez a mű.

A második részben ütésállóbb darab hangzott el, Beethoven 7. szimfóniája. A karmester és a zenekar felfogása lényegében ugyanaz maradt, de Beethoven szigorúbb szerkezetet épített, ami bírja a fafúvók most is fölfokozott jelenlétét, a rezek rohanvást elkövetett bakijait. Az interpretáció inkább a gyorsaságra, lendületre, a haladásra koncentrált, de ha nem is volt különösebben mély az előadás, azt azért észre lehetett venni, hogy Beethoven Haydnként is megállja a helyét. A 7. szimfónián így is annyi a lakkréteg, hogy néha nem árt egy ilyen akció, amely jelzi, hogy ez nem feltétlenül világegész és nem enciklopédia, csak egy klasszikus szimfónia, négy tételben.

 

Joshua Bell
Joshua Bell
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.