Vásott kölykök

Márai Sándor: Zendülők című színdarabjával nyitotta évadját a Bárka Színház. Márai ilyen címmel nem írt színdarabot, holott nevét nagy betűkkel hirdeti a színlap.

Apróbbal szedték a dramaturg Gyarmati Katáét. Ő dolgozta át színpadra Márai A Garrenek műve regényfolyamának nyitó kötetét.

Balról: Ernõ szerepében Egri Bálint, Ábel szerepében Koloszár András, Tibor szerepében Dér Zsolt és Béla szerepében Kulcsár Balázs Márai Sándor: Zendülõk című darabjában
Balról: Ernõ szerepében Egri Bálint, Ábel szerepében Koloszár András, Tibor szerepében Dér Zsolt és Béla szerepében Kulcsár Balázs Márai Sándor: Zendülõk címû darabjának próbáján a Bárka Színházban. A darab bemutatója 2009. szeptember 25-én lesz. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Nyomot hagyott Márai sornyitó regényén (1930) Csáth Géza: Anyagyilkosság (1908) és Cocteau: Vásott kölykök (1929) olvasása. A színpadra átdolgozás a melodrámai részeket részesítette előnyben, de fájt a szíve a párbeszédekért. A negyed tizenegyig elnyúló előadás néha gyilkos indulatokat ébresztően túllocsogott.

Vidovszky György rendezte az előadást. Sorozattá állt össze A Pál utcai fiúk nagysikerű bemutatása (2002) óta, hogy a Bárka diákszínjátszókkal nyissa meg szezonját. A fiúkból Vidovszky érzékenyen bontotta ki alakulóban lévő személyiségüket. Félelmet. Hősiességet. Érzékenységet. Ismerkedést a halállal.

A forrásban lévő fiatalkort Molnár Ferenc, William Golding, Ödön v. Horváth színre alkalmazásaiban érzékenyen alkalmazta. A fiúk idővel kiöregedtek szerepkörükből. Mások álltak helyükbe. Vagy beletanultak a színészetbe.

Koloszár András, Dér Zsolt, Egri Bálint, Kulcsár Balázs rutinosan vesz részt az előadásban. Tudják már a színészi kliséket. Tudják, mint kell hangerővel bizonyítani indulataikat. Miként kell nyomatékosítani szövegüket mutatóujjal.

Tudják, hogy kell teátrálisan tenyérrel lapátolni a levegőt. Mindent tudnak a fiatalok is, amit az idősebb színészek: a folyamatosan bokacsattogtató és fél karját ügyesen elrejtő Dévai Balázs, a balettmester és táncoskomikus Amadét jelző Kardos Róbert, Tamási Zoltán, a Gadus Erika jelmezébe befáslizott anya-múmiaként Varjú Olga, tűzről pattant ápolónőként Réti Adrienn. Gados Bélára is vonatkozik mindez a zsidó uzsorás szerepében, kivéve étkezési jelenetét, ahol a zálogul vett családi étkészlettel vacsorál. A színészi közhelyes fogalmazás helyett kedélyesen ijesztő, patriarkális fondorlatossággal kizsebelő, kéjenc zsákmányrablót rajzol meg.

A Pál utcai fiúk, vagy A legyek ura művészi meglepetése, fogalmazási frissessége, felszabadító játékossága helyett hivatásos kifáradást, kioltott tűzet, gyakorlatias ürességet látni.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.