Tragédia – edzés közben

Spinning, pilates, fight, kickbox, streching, fit ball, kangoo, gymstick – ismerkedünk a trendi fitneszérzéssel. Mindezt az athéni királynő tragikus életébe csomagolva a Fédra Fitness című színi előadáson – súlyzók és futópadok árnyékában.

Szűk csigalépcsőn libasorolunk az Euro Centerben. Célba éréskor valódi fitneszterem vár és a kortárs magyar darabok előadására összejött KoMa, valamint a régi krétakörösökből verbuválódott ALKA. T (alkalmi társulat) előadása. Tasnádi István a szerző és a rendező egyben.

Csákányi Eszter Fédra, Scherer Péter Thészeusz, Jaskó Bálint Hippolütosz, Bánki Gergely a Pap és Jelinek Erzsébet, Lass Bea a Kar tagja
Csákányi Eszter Fédra, Scherer Péter Thészeusz, Jaskó Bálint Hippolütosz, Bánki Gergely a Pap és Jelinek Erzsébet, Lass Bea a Kar tagja

Tasnádinak ez élete első rendezése. Íróként azonban vagy tíz éve foglalkoztatja Thészeusz feleségének, Phaedrának a sorsa, aki beleszeretett felnőtt mostohafiába. (A visszautasítást a királyné megtorolja: azzal vádolja Hippolütoszt férje előtt, hogy megerőszakolta.) A Tasnádi-változatból készült már Menopauza című darab, amelyet német workshopon játszott a Krétakör és egy berlini csapat. 2005-ben Phaidra címen kétnyelvű, magyar-német produkció született belőle Udvaros Dorottyával a főszerepben, amely kisebb európai turné után a Trafóban landolt. Most Udvaros Dorottya a nézőtéren, és Fédraként Csákányi Esztert látjuk fekete kabátban és vörös sállal a nyakában a fitneszhez öltözött szereplőtársak mellett.

Mielőtt bejutunk a plakátokkal  teleaggatott játéktérbe, egy virtuális panoptikumban a szereplőkkel ismerkedhetünk meg. Mellizomra, hátra, vádlira gyúrnak, futópadokon és bicepszerősítőknél tréningeznek. Nem feltétlenül azok, akiket majd az előadás közben látunk. Színész- vagy színházi kollégák, akik csupán élő díszletként segítenek, cserébe ingyen megnézhetik az előadást. Most éppen – többek között – Stork Natasa, Gyabronka József, Mucsi Zoltán, Kovács Lehel színész gyakorlatozik némán a történelmi arcképcsarnok alatt.

High-tech-teremben játsszák az előadást. Spinning, pilates, streching, fit ball, kangoo – hangzanak a varázsszavak, sűrű kickbox, kickbox jelszavak kíséretében. Jól használható kardnak és íjnak a máskor a hát és a has mélyizmait rezgéssel erősítő flexi-bar. Ritmust ad a terembicikli, és kenguruugrást utánoz a kangoo cipője. Pillanatok alatt kanyarít Bánki Gergely papi klepetust egy fürdőlepedőből, és kokaint szív a táplálékkiegészítő hófehér porából a rabszolga Szaurosz (Zrínyi Gál Vince) és gazdája, Hippolütosz (Jaskó Bálint).

A nézők L alakban steppadokon és székeken ülnek a tükrök előtt, míg a szereplők, Fédra és a kómában lévő Thészeusz kivételével végigedzik a másfél órát. Ez főként a karra vonatkozik, Jelinek Erzsébetre és Lass Beára. 3d-s virtuális világba irányítja magát rácsos szemüvege mögött a Minitauroszt játszó Katona László.

Fédra, akit izzó erővel játszik Csákányi Eszter, maga is beugrik egy stepaerobikra. A változó korban lévő nő küzdelmére keres gyógyírt a fiatalságot, szépséget magasztaló fitneszdíszletek között. A vallásban sem talál, amelyet a pap lelki wellnessként aposztrofál. Mostohafia is elutasítja. Így nem marad neki más, csak a bosszú és a halál.

Az előadás után a társulat visszarendezi a teret, helyre cipeli a fitneszberendezéseket. Nincs műszak. Leoltja a neonokat, mert nincs színházi világítás sem. Másnap  újra nyit a fitneszterem – Fédra nélkül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.