Szemtől szemig

Egy este kétszer lett libabőrös a karom, miközben az MTV műsorát néztem.

Az elsőért felelős vagyok, elrontottam a tempírozást. Túlságosan korán kapcsoltam az úgynevezett köztévére, így elkaptam néhány percet a Rákay Philippel súlyosbított, leginkább történelem-átírásban jeleskedő Szabadság tér ’89 című műsor végéből. A vonatkozó tartalom minőségével kapcsolatos megjegyzéseket mellőzöm, mert a helyi sportlap sem számol be a vicces kamaszok pisikard-viadaláról, ha a vetélkedő napján otthon játszik a város NB I-es futballcsapata. Azaz hozzájárul a dermesztő adás kritikájának hanyagolásához, hogy az On the Spot hatodik évadának nyitánya követte a programban. Philip parodisztikus pályaválasztási próbája után felüdülést jelentett a Cseke Eszter, S. Takács András kettős diktátorok gyermekeiről szóló sorozatának premierdarabja. 

És ezúttal más okból futott végig a libabőr a végtagokon. Az eset akkor történt, amikor Idi Amin korábbi ugandai önkényúr fia, s a diktátor egykori barátjának és miniszterének, az összeesküvés gyanújával kivégzett Oboth Ofumbinak a gyermeke fogta egymás kezét, s könnyektől csillogó szemmel nézett a messzi távolba.

Megrázó volt, ahogyan a két, hosszú évtizedek után egymásra találó, másként szocializálódó, más vallású, meglett férfi emlékezett a gyilkosságra. Nem voltak kevésbé megrendítők azok a képek sem, amelyeken azt láttuk: a véres kezű uralkodó leszármazottja elutazik az áldozat családjához, s bocsánatot kér apja tettei miatt. A megbékélés különleges hangulata, a keresztényi kötelességet kiemelő özvegy tekintete egy pillanatra sem engedte el a nézőt.

Az pedig a magyar dokumentumfilmes páros szép mutatványa, hogy az egyórás műsor alatt annyira háttérbe húzódik, amennyire csak lehetséges. Szinte föl sem tűnik, amikor a duó egy-egy félmondata lendíti tovább a beszélgetést vagy ad új irányt a társalgásnak. Mindehhez egyedi hátteret kölcsönöz a varázslatos miliő, a természet, a vadállatok közelsége, a környezet érintetlensége.

Ez a koktél – néhány indokolatlanul hosszú, kevés releváns részlettel szolgáló párbeszédtől, s a fölöslegesen elnyújtott finálétól eltekintve – kitűnő produkciónak tetszik. Alkalmanként izzik a képernyő a fojtogató fájdalomtól. Ritkán látni, ahogyan emberek küzdenek múltjukkal, emlékeikkel, a hiánnyal.

Az sem mindennapos, hogy elénk tárják, miként lehet beszélgetéssel közeledni a trauma feldolgozáshoz, az emlékezet tisztításához. Lebilincselő, ahogyan a diktátor fia ingadozik, s az apa mint szülő iránti szeretettől motiválva osztja újra a felelősséget, hiszen a titkosszolgálat, az árnyékban megpihenő zsarolók... Ám amikor a barát felidézi, miként tudta meg, hogy az édesapját megölték, győz az igazságérzete. És csak annyit mond megtörten: „Kiszáradt a torkom. És nem tudom, ez mit jelent.” Erős hozzászólásokban egyébként sincs hiátus. Van beszámoló arról, milyen súlyt cipel az, akit egész életében az alapján ítélnek meg, hogy ki, s nem annak nyomán: mit tett. Aztán elhangzik az is: „Sajnálom, hogy apámat megrontotta a hatalom.”

Efféle kitárulkozásokból nyilván nem lesz hiány a többi részben sem. Merthogy a készítők azt vetítik előre: megszólal majd Pol Pot vagy éppen Hermann Göring utóda is. Beszél majd olyan, aki védi édesapját, olyan, aki elmenekült előle, s olyan, aki jobban gyűlöli a szülőt, mint az áldozatok.
Az aktuális epizód meg arról mesélt: egy ember miként nézhet annak a szemébe, akinek az apja a legnagyobb fájdalmat okozta neki. Meg arról, hogy emlékeztetnek arra: „Ha a szemet szemért elv érvényesül, végül az egész világ megvakul.”

Ha az On the Spot mást nem tesz is, csupán felhívja a figyelmet arra, hogy akad még, aki lát, megteszi, amit dokumentumfilm megtehet.

Ugandába vezetett az On the spot új sorozatának első útja
On the spot
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.