Századfordulós haláltánc: csontvázak, fantomok, maszkok

James Ensor (1860–1949) a 19. század végi belga művészet egyik legfontosabb alkotója volt. Művein a századforduló tájától gyakran bukkannak fel a sokalakos, groteszk karneváli jelenetek, amelyeknek főszereplői egy „kifordított világ” karikaturisztikus alakjai; csontvázak, fantomok, maszkok mögé bújtatott figurák. Kiállítása ma este nyílik a KOGART-ban.

James Ensor (1860–1949) a 19. század végi belga művészet az egyik legfontosabb alkotója, akit nem lehet egyetlen művészeti áramlat képviselőjeként sem jellemezni. Bár művészete a késői szimbolizmus formai megoldásaihoz kötődik, a szürrealizmus és az expresszionizmus egyik legjelentősebb előfutárának tekinthető.

Korai műveit még az impresszionista festésmód jellemzi, később eltávolodott ettől a stílustól, és képzeletének teremtményeit, - démonokat, maszkokat, csontvázakat, amelyek mind a halál és a frusztráció jelképei - a szimbolikus művészet szolgálatába állította. Ugyanakkor csendéletei, portréi és enteriőrképei a realizmus hagyományához kapcsolódnak.  

Művein az 1800-as évek végétől egyre gyakrabban bukkannak fel a sokalakos, groteszk karneváli jelenetek, amelyeknek főszereplői egy „kifordított világ” karikaturisztikus alakjai; csontvázak, fantomok, maszkok mögé bújtatott figurák, olyan lények, akikkel szatirikus módon utal saját korának társadalmi problémáira. Ensor egyéni hangvételű művészete sok esetben a flamand és francia festészeti hagyományokból nyert inspirációt: Pieter Brueghel (ca. 1525-1569), Honoré Daumier (1808-1879) és Auguste Doré (1832-1883), Rembrandt (1606-1669) és az angol William Turner (1775-1851) hatását integrálta festményeibe.

James Ensor 1860-ban a belga tengerpart kedvelt üdülővárosában, Ostendében született. Az irodalom és a zene iránti érdeklődését brit származású apjától örökölte, későbbi témaválasztásait, vonzódását a különös, furcsa tárgyakhoz pedig nagyban befolyásolhatta, hogy édesanyjának kagylókat, maszkokat és kínai stílusú tárgyakat forgalmazó ajándékboltja volt a városban. A társadalom és a kortárs művészeti közeg elitizmusa ellen lázadó szemlélete már fiatal korában megmutatkozott; húsz eves korában otthagyta a brüsszeli Királyi Akadémiát és visszavonult Ostendébe.

A KOGART Ház kiállításának törzsanyagát képező grafikai sorozatok különleges helyet foglalnak el Ensor életművében, itt látható most leghíresebb művének, az 1889-ben készült Krisztus bevonulása Brüsszelbe (Getty Museum, Los Angeles) című festményének rézkarc változata is. A kompozíción maga a művész jelenik meg Krisztusként, kortársai által meg nem értett prófétaként. Ensor a XIX. század végén leginkább alkalmazott műfajnak tekintett rézkarc technikát önálló értékű, a festészettel egyenrangú műfajként kezelte.

A belga székhelyű KCB Bank jelentős gyűjteményének egy izgalmas szegmense a több mint száz művet számláló James Ensor kollekció. A Bank jóvoltából a KOGART Házban Ensor korai grafikai sorozatai mellett néhány festménye is látható, összesen 41 alkotás.

James Ensor Onarckep 1878
James Ensor Onarckep 1878
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.