Murányi András: Nézni is mazochizmus

Gyermekeim a hálószobába küldtek tévét nézni; mondjuk Madrid-meccs alatt ezt nem merik megtenni, de most a kilenc- és hatévesek minden rutinjával hajtottak el, hiszen Az ének iskolája nyilvánvalóan nem versenytársa az Eurovíziós Dalfesztiválnak, s tényleg. Az előbbiben legalább van valami báj, ott sertepertél előttünk a jövő celebje, aki kisvártatva színes magazinokban meséli el fogfehérítésének drámai pillanatait, az utóbbi meg valami felfoghatatlan hibrid, a Házibuli Attila című zenés dráma, a varrás közben megőrült divattervezők kreálta cuccok és a Rózsa György-féle Kapcsoltam tréfáinak irracionális kombója, a kultúrgiccs csimborasszója, hogy további képzavarokat ne is mondjak.

Mi a mazochizmus? Nem az, ha hagyod, hogy a szádba golyót rakva kikötözzenek a radiátorhoz és lasszóval csapkodjanak, hanem az, ha Eurovíziót nézel; például az alkohol szabadságáról szoknyákban és futballmezben tingli-tanglizó görög férfibandát, amelyet nívósabb falunapokon vasvillával kerget el a nép, aztán Anakin Skywalker-sztáljba csomagolt kappanhangú román áloperaénekest, aki vörös gumióvszer-installáció előtt folytat küzdelmet a szavazatokért, nem utolsósorban olyan nőt, már azt se tudom, honnan, akit művészileg eléget a szerelem, s ebből az alkalomból felemelkedik a színpadon, miközben virtuálisan meggyullad a villámoktól. Felléptek amúgy énekeseknek kinéző énekesek is, nem szabadulva az obligát diszkóritmustól és a pátosztól, csak éppen mindegyik dalnál azt lehetett érezni, hogy már hallottad valahol. S most, mindezek függvényében mondanám, hogy az lenne a legjobb, ha jól beszüntetnék ezt a híres performanszot – amelynek eddig legföljebb egy elementáris pillanata volt, jelesül, amikor az ABBA '74-ben berobbant a Waterloo című dallal –, csak akkor éppen nem volna igazam; mindenekelőtt azért nem, mert ezt az izét rengetegen nézik, így hányás közben alázatosan meg kell hajolni a kontinens akarata előtt.

S hát azért akadtak szép pillanatai is ennek a malmői szombat estének; speciel ByeAlex tizedik helye maga a mámor, hiszen ez a valószínűtlenül fura figura karrierje egyetlen szimplifikált, lazán elővezetett dalával bemutatott a komplett magyar könnyűzenének és a mindenre rágörcsölő celebvilágnak. Röhögjünk együtt, kedves olvasók, s gondoljunk arra, hány hazai bulvársztár fejtette ki abbéli véleményét az Eurovízió Dalfesztivál egyébként kétségkívül műsornak látszó MTV-s selejtezője után (A dal), hogy tudniillik mekkora lúzer ez a Bye Alex, akivel majd felmossák a padlót Svédbe'. Úgy fest, mehetünk a picsába az összes sztenderdizált négy negyedünkkel és a folyamatmenedzsment szintjén kezelt projektünkkel – lásd az elmúlt évek kísérletei –, az egyéniség ezek szerint akkor is jobban bejön, ha a produkció nem terjeszkedik tovább két akkordnál (se), továbbá a hülyegyerek-szemüvegen meg a gyerekcsináló sapkán.

Ez volt jó az Eurovízióban meg Gundel Takács Gábor, aki szokásos professzionális közvetítése alatt megengedett néhány finom poént, így a gyönyörű (lábú) fehérorosz művésznő dala végén, amikor is azt kérdezte: „Na, hogy tetszett... A nóta?” Egyebekben pedig jó tudni, hogy Szabó Zsófi színésznő, aki korábbi beszámolók szerint kisírt szemekkel bújt ágyba ByeAlex selejtezőbeli sikere miatt, ezúttal trendin gratulál a fiatalember teljesítményéhez. Felkészül: Rubint Réka és Schobert Norbert.

ByeAlex 10. lett az Euróvíziós Dalfesztiválon
ByeAlex (L) of Hungary waves after performing the song "Kedvesem" during the final of the 2013 Eurovision Song Contest at the Malmo Opera Hall in Malmo May 18, 2013. REUTERS/Jessica Gow/Scanpix Sweden (SWEDEN - Tags: ENTERTAINMENT) SWEDEN OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN SWEDEN. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS. NO COMMERCIAL SALES
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.