MGP: Mikve

Nyolc női szerep egy színdarabban. Férfi egy sem. Boldogan kap utána valamennyi színház, hogy duzzogva fonnyadó női tagjait elláthassa szereppel. Kevesebb világirodalom szerte a női szerep. Nyolc nő: rendszerint kommersz darabbal van dolgunk. Kivéve a Bernarda Alba házát.

A Pesti Színház a londoni születésű Hadar Gadron (40) színésznő, humorista első színdarabja (2004). A prágai Nemzeti igazgatója, Michal Dočekal rendezte hivatása biztonságával. Az előadás magyar szövegét Kovács Krisztina és Eszenyi Enikő készítették el.

Újabban rendre kamara zenélnek színielőadásokban. A Pestiben úgy kezdődik a Mikve, hogy rettenetesen préseli hangját egy mezzo. Az énekesnő férfi. Gavodi Zoltán. Kontratenor. És mögötte egy basszus: Rácz István. Többször is kamara zenélnek, nem tudni miért. A darabhoz nem illik hozzá. Szépnek unalmas Miloš Orson Stĕdroň muzsikája. Átdíszítés nincs. A színészeket lehet, hogy nem zavarja, engem igen. A csellistáról kiderül a színlap szerint, hogy Kádi Erika/Deák-Jávor Orsolya. Az ultra ortodox rituális megtisztulási fürdő kényes női intimitások megtárgyalásának a villanyórát kiverés határán jár. Az előadásban van néhány előírásos generál sötét. Izraelben a köztiszteletű szadista házi zsarnok politikus alakja, aki rendszeresen üti-veri, feleségét, izzó vasalóval bélyegzi meg hátát, és kíméletlensége a rituális fürdőépület rendőrostromához vezet: ugyancsak tűrés határon járhat.

Nyolc hatásos szerepet kínál a színdarab nyolc színésznőnek. A fürdősasszony Pap Vera. A munka robotosa. Energikusan, nagy hangon uralkodik a fürdőben. Családja rabja egyszersmind. Odahaza olvadékonyan engedékenyebb, mint telefonbeszélgetéseiből megtudhatjuk. Igó Éva rosszindulatú polgárnőjéről a darab végére leolvad a külszínes feszesség, korát fedő arckikészítés, paróka nélkül kiszolgáltatott összetörtséggel őszintén kivallja hazugságait. Börcsök parádés jellem-tűzijátékot a legtermészetesebb módon él elő egy pletykára mohó, nagyszámú családja elől csak a mikvében lehet szabad. Amikor eltorlaszolták magukat a lázadó asszonyok a fürdőépületben, Börcsök menekülne, kéri a kapukulcsot, előbb csak a pulóvert rángatja, majd egyre fokozódó indulattal, tökéletes ritmusérzékkel és belső igazsággal robbanó indulathoz jut el. Eszenyi igazgatónő nem volt ilyen lehengerlően igaz, lendületes és szabad a Sylvia kutyaalakítása óta. Hegyi Barbara a jól szituált úrinőből sarokba szorított üldözötté alakul át. Tornyi Ildikót hírleli a színlap. Az esküvőjére előkészített hisztérikus, tizenéves Tehilában csak idővel ismerni rá Balázsovits Editre, aki fizikailag irtózik rákényszerített férjétől, mást szeret, annak esküvője után áldozati felkészüléssel örökre belemerül a kóser medencébe.

Kovács Patríciáról leolvad a cinikus énekes csillag megannyi külsősége. Minden mondata megnevetteti a közönséget.
A premier közönségének felfedezés Stefanovics Angéla, jólehet tíz éve csillogó színésznő az Asbóth utcában.

orgatókönyvíró, filmrendező. Alakításai sorra meggyőző erejűek. A Mikvében egy cingár debil kislány. Gonoszul sompolyog, ha nem felügyelnek rá. Ellenséges mindenkivel. A világ elleni bosszúként aljas tréfákat eszel ki. Komor céltudatossággal megvalósítja valamennyit. Váratlan epileptikus rohama ugyanolyan megragadó, mint szeretetet kereső oldódása, és segítségért esdő, felindult vész-pantomimja.  Néma. Egyetlen szót mond az előadásban. Övé az utolsó szó.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.