M.G.P.: A doktor úr

A tornaterem a kívülállóknak kiszolgálóegység, iskolai ünnepségeken állunk benne megadóan vagy kibéreljük egy kis visszatérő focira, de akkor is csak az számít legfeljebb, parketta van-e vagy linóleum és beakadhat-e a labda egy-egy magasabb lövésnél.

Tolvajkomédiának határozta meg Molnár Ferenc legelső, bemutatott színdarabjának műfaját. Tájdarabot írt „a merkantil negyedből a Dunán innen." Félreérthetetlenül a Lipót városra céloz ezzel. Eleven pesti típusokat léptet színpadra.

108 éve csak némileg fonnyadt meg a darab cselekménye és humora. Most a Budapesti Operettszínház a Tháliával közös produkcióban adja a megzenésített Molnár Ferencet Túri Erzsébetnek a színpadot teleépített antedatált díszletével. Ekkora részletesen cikornyázott színpadot réges-régen nem lehet már látni. Nem csak takarékosságból, hanem divatból kimenetele okán sem. Rengeteg ajtó, kulisszajárás és működőképes ablak van rajta. Némileg kihasználatlanul. Az ódonított rendezést Korcsmáros György jegyezte. A lapos színésztáncokkal Lőcsei Jenő igyekezett megmozgatni az együttest.

A színlap szerint zenés színpadra átdolgozta Molnárt Bőhm György. Izgatott, mit dolgozhatott át rajta, amikor 1947-ben Kellér Dezső már átdolgozta és dalszövegeket írt Zerkovitz Béla régi és új számaihoz a Jókai téri Modern Színház számára. Zerkovitz az 1913-ban megbukott Katonadolog operettjéből áthozta a „Húzok az ujjadra aranyos karikagyűrűt..." kezdetű dalt.

Kellér szövegével ebből lett a slágerré népszerűsödött "Lehoznám néked a csillagokat is az égből...". A Thália színlapja Kellért elfelejti megemlíteni a ma népszerű Bőhm helyett. Viszont pedánsan odaírták: A pesti nő szövegét Martos Ferenc írta. Martos írta a Bob herceg, a Szibill, a Leányvásár, a Gül baba és más operettek dalszövegét. A pesti nőt Heltai Jenő költötte a Madár Matyi című Király színházi revühöz. Igaz, a zenéjét nem Zerkovitz szerezte, hanem a színház karmestere, Marton Géza és Kacsóh Pongrác. A zenei tükörben a III. felvonásban is idegen kottákat játszik a zenekar Bíró Péter vezényletével.

A doktor urat a Bethlen-téri Színházban is eljátszották Hont Ferenc rendezésében (1936). Nem hoznám szóba, ha a második felvonásban az egyik rendőr kicsinyke szerepét nem a még színészként próbálkozó Gyárfás Miklós játszotta volna, akiből utóbb lapszerkesztő, drámaíró és a főiskola dramaturgiájának vezető tanára lett, aki igencsak sokakat megokosított a dramaturgiai mesterségben. Okos dolog volt 1947-ban zenét rakni hozzá. Megfrissült tőle. Némileg megrövidíthették volna a sokszorosan megtekert bohózatot.

Faragó András Puzsér a szerelmeseket betörő Ámorként összeboronáló enyveskezű vagány. Faragó terjedelmes színész. Nagy színész térfogatra és magasságát tekintve is. Hömpölyög a színen. Hangja, kedélye, magabiztossága betölti a színpadot, Komoly rutinnal bonyolítja a cselekményt. Földes Tamás a tisztességtelen zugügyvéd. Kalocsai Zsuzsa a felesége szinte valamennyi primadonna-manírt összegyűjtött muzeális szorgalommal. Szombathy Gyulának jól áll a színpad. Túlzásai is őszinték, kedvesek és mulatságosak. Lehoczky Zsuzsa elementáris detektívregényt faló, aggszűz. Benkóczy Zoltán mulatságos részeg hajdani iskolatárs. Bódi Barbara tájszólásos szobalány. Valamint Kékkovács Mara, Peller Károly fiatal szerelmesekként minden mondatukra bukfenceznek egyet a kanapán, vagy a széles, kipárnázott karosszékeken. A bukfencezés már nagyon jól megy nekik.

A főpróba közönségének módfelett tetszett az előadás.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.