Képmentő 140: Mérnökök dolga

Az első sztráda: 1971-ben épült meg a bal, 1975-ben elkészült a jobb oldali pálya, azóta egy óra alatt elérhető a Balaton Budapestről.

Mutasd, van-e oltásod, megmondom, kire szavazol! Amikor ez a helyzet, nehéz autópályáról politikamentesen írni. Pedig egy ország állapotát abból lehet lemérni, hogy közös eszközeink hogyan készülnek, és milyen állapotban vannak.

Kiindulhatok például abból, hányszor gondoltam rá, milyen nagyszerű lesz, ha egyszer majd Budapestről az Isztriáig megállás nélkül nyomhatom 130-cal a gázt! Na, amióta megtehetném, még nem próbáltam ki. De már az is jólesik, hogy gondolhatok rá! Meg azokra, akik már éltek a lehetőséggel.

Amikor a kép készült, még nagyon messze voltunk ettől. Azt a pillanatot mutatja, amikor végre autópálya lett az autópálya. Elkészült a jobb oldal Zamárdiig, és így Budapest és Balatonaliga között megszűnt a szembejövő forgalom.

A sztráda a 89. kilométernél ért véget, de nem tudom pontosan megmondani a hosszúságát, mert nincs adatom arra, mennyire volt a Lánchídtól - a 0 kilométertől - Osztapenko szobra, ahol a sztráda sztrádává lett.

1971 és 75 között csak a bal pálya volt meg. Milyen furcsa az emlékezet, a hivatalos adatok alapján el kell hinnem, hogy fordítva volt, de nekem úgy rémlik, hogy amikor a Balaton felé tartottunk, a hidak bal oldala volt „üres", vagyis ott íveltek át még négy éven át a semmi fölött.

Milyen büszkén magyarázta apám: „Ilyen a mérnöki munka! Messzire kell tervezni, ezek a szép felüljárók már megelőlegezik az időt, amikor kétszer kétsávos lesz az út, és balesetveszély nélkül egy órán belül biztonságosan el lehet majd érni a Balatont."
(Én meg, örök elégedetlen, ma arra gondolok: bár az ötsávosra bővítést is előre látták volna, akkor a törökbálinti vasúti híd alatt nem szűkülne vissza a pálya, mielőtt az M0-ssal egyesülve diadalmasan rázúdul a fővárosra.)

A képen az avató ünnepségre gyülekeznek a hivatalosságok, de a pályát már átadták a forgalomnak, a túloldalon szépen haladnak az autók. Tessék csak nézni: viszonylag sok autót lehet látni, egy kis nagyítással a tábla mellett még előzést is felfedeztem!

Pedig ez nyilván nem szombat vagy vasárnap délután. (Ne feledjük: akkor szombaton két óráig munkanap volt!)

Szép rend van, jobbról-balról ott a megdolgozott táj, középen pedig a sövénykezdemény.

Ó, hányszor láttam ezt a helyet, mégsem tudom megmondani, pontosan hol lehet. Annyit tudok, hogy az aszfalt egy idő után itt is „fölhullámosodott", kirázta szegény Skoda lelkét is, hiába élte túl az érdi emelkedő megpróbáltatását.

Azután felújították, meghosszabbították, völgyhidasították (mondtam, hagyjuk a politikát: nem tudom pótolni itt, amit mi, firkászok elmulasztottunk!), és talán jövőre beteljesül a vágyam: beülök az autóba, és a Clark Ádám térről 6 óra 34 perc alatt elérem Pulában az amfiteátrumot.

Mégis szép a világ!

U.i.: Olvassák az új nemzedék hírnökét, így vezeti be az ifjú Szálinger Balázs M1/M7 című új verseskötetét:

A bécsi büszkeség s az önként alávetettek
Kényelmessége itt szálazódik eggyé
Budaörs alatt, s nekem ez az öt kilométer
A hazám. Legkisebb és legnagyobb számozású
Autópályák közös folyásán talál magára
A középszerűség, s béklyói nélkül lép a gázra
Bennem az isten és a féreg.

 

Az M7-es autópálya átadása 1975 júliusában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.