István, a király bőven lenyomta István királyt
Ezt a rácsgyártást – nevezhetjük programozásnak is – Magyarországon az RTL Klub fejlesztette tökélyre a klasszikus főműsoridős Mónika-show, Híradó, Fókusz, Barátok közt, valamilyen filmsorozat struktúrával, amelyre a TV2 a dél-amerikai szappanopera, Tények, Aktív, Jóban Rosszban, nagyfilmmel válaszolt. Ez a rács a két kereskedelmi tévénél évek óta alig-alig változik, most éppen beleszuszakolták az RTL-en az Éjjel-nappal Budapest sorozatot, a TV2-n pedig a Családi titkok realityt, de a váz a végtelenségig betonbiztos, mert ez hozza a nézőt, a hirdetőt és a profitot. A magyar közszolgálati tévék jelenlegi nézetlenségének ez a fajta kiszámíthatatlanság az egyik oka, mert főként a politikának való megfelelési kényszerből kormányváltásról kormányváltásra építenek struktúrát, indítanak és szüntetnek meg műsorokat, vesznek fel és raknak ki munkatársakat.
És mihez kell bátorság? Például ahhoz, ahogy az RTL Klub összeállította az augusztus 20-i esti programját. Az m1 a kötelező tűzijáték köré építette a rácsot, előtte fantáziátlanságból, gyávaságból, bénaságból a Fölszállott a páva tavalyi ünnepi gálaműsorát ismételték, a tűzijáték után pedig a műsorújságtól eltérően félórás interjút sugároztak Egerszegi Krisztina olimpiai bajnokkal, a legmagasabb állami kitüntetés, a Magyar Szent István-rend legújabb kitüntetettjével, aztán pedig a műsorújsághoz képest jelentős csúszásban Erkel Ferenc István király történelmi operáját közvetítették.
A köztévé programozói szinte odalökték még a saját nézőiket is az RTL Klubhoz, amely a műsorújságnak megfelelően, pontban a tűzijáték után, 21 óra 25 perckor elkezdte a hetek óta promózott, a legkülönbözőbb platformokon beharangozott, vitákat ígérő, vitákat kiváltó Alföldi-féle István, a király rockopera sugárzását. Lássuk be, hogy az RTL vezetése részéről ehhez kellett bátorság, hiszen a piacvezető anyagi okokra hivatkozva már tavaly kiszállt a tűzijáték élő közvetítéséből, és nem lehetett biztos abban, hogy az Ocean’s Thirteen amerikai vígjáték után az RTL nézői kíváncsiak-e az István, a királyra. Miközben a vetélytárs, a TV2, elnézést a kifejezésért, magasról tojt az augusztus 20-i ünnepre, és egymásra pakolt egy amerikai animációs filmet, a Valami Amerika 2.-t és egy szintén amerikai romantikus szuperprodukciót. A TV2 azokra a nézőkre ment rá, akik nem voltak kíváncsiak a tűzijátékra és semmilyen az ünnephez kapcsolódó produkcióra.
És végül az RTL számítása jött be. A kereskedelmi tévék számára legfontosabb 18–49-es, leginkább vásárlóképes korcsoportban az István, a király a több mint 400 ezres nézettségével az RTL keddi legnépszerűbb műsora volt, tönkreverte a konkurenciát, a rockoperát kétszer többen nézték, mint a TV2 Valami Amerika 2.-jét. A köztévé programozási gyávasága a nézettségi adatokból is egyértelműen látszik: míg a tűzijátékra a teljes népesség körében (számukra a legfontosabb korosztály) csaknem másfél millióan voltak kíváncsiak, az Egerszegi-interjú alatt már több mint kilencszázezren elkapcsoltak, az m1-es István királytól pedig egyszerűen elmenekültek. Még a reggeli tisztavatást is többen nézték, pedig az aztán tényleg nem egy akciófilm. A rácskészítés is egy szakma, pont annyira, mint a cipőfelsőrész-készítés. De bátorság is kell hozzá, no meg a vetélytársak bénasága.