István, a király bőven lenyomta István királyt
Ezt a rácsgyártást – nevezhetjük programozásnak is – Magyarországon az RTL Klub fejlesztette tökélyre a klasszikus főműsoridős Mónika-show, Híradó, Fókusz, Barátok közt, valamilyen filmsorozat struktúrával, amelyre a TV2 a dél-amerikai szappanopera, Tények, Aktív, Jóban Rosszban, nagyfilmmel válaszolt. Ez a rács a két kereskedelmi tévénél évek óta alig-alig változik, most éppen beleszuszakolták az RTL-en az Éjjel-nappal Budapest sorozatot, a TV2-n pedig a Családi titkok realityt, de a váz a végtelenségig betonbiztos, mert ez hozza a nézőt, a hirdetőt és a profitot. A magyar közszolgálati tévék jelenlegi nézetlenségének ez a fajta kiszámíthatatlanság az egyik oka, mert főként a politikának való megfelelési kényszerből kormányváltásról kormányváltásra építenek struktúrát, indítanak és szüntetnek meg műsorokat, vesznek fel és raknak ki munkatársakat.
![Koppány (Stohl András) áll balra, jobbra térdel István (Feke Pál), Asztrik (László Zsolt) ítélkezik felettük Koppány (Stohl András) áll balra, jobbra térdel István (Feke Pál), Asztrik (László Zsolt) ítélkezik felettük](/data/cikk/1/40/79/75/cikk_1407975/820465.jpg)
És mihez kell bátorság? Például ahhoz, ahogy az RTL Klub összeállította az augusztus 20-i esti programját. Az m1 a kötelező tűzijáték köré építette a rácsot, előtte fantáziátlanságból, gyávaságból, bénaságból a Fölszállott a páva tavalyi ünnepi gálaműsorát ismételték, a tűzijáték után pedig a műsorújságtól eltérően félórás interjút sugároztak Egerszegi Krisztina olimpiai bajnokkal, a legmagasabb állami kitüntetés, a Magyar Szent István-rend legújabb kitüntetettjével, aztán pedig a műsorújsághoz képest jelentős csúszásban Erkel Ferenc István király történelmi operáját közvetítették.
A köztévé programozói szinte odalökték még a saját nézőiket is az RTL Klubhoz, amely a műsorújságnak megfelelően, pontban a tűzijáték után, 21 óra 25 perckor elkezdte a hetek óta promózott, a legkülönbözőbb platformokon beharangozott, vitákat ígérő, vitákat kiváltó Alföldi-féle István, a király rockopera sugárzását. Lássuk be, hogy az RTL vezetése részéről ehhez kellett bátorság, hiszen a piacvezető anyagi okokra hivatkozva már tavaly kiszállt a tűzijáték élő közvetítéséből, és nem lehetett biztos abban, hogy az Ocean’s Thirteen amerikai vígjáték után az RTL nézői kíváncsiak-e az István, a királyra. Miközben a vetélytárs, a TV2, elnézést a kifejezésért, magasról tojt az augusztus 20-i ünnepre, és egymásra pakolt egy amerikai animációs filmet, a Valami Amerika 2.-t és egy szintén amerikai romantikus szuperprodukciót. A TV2 azokra a nézőkre ment rá, akik nem voltak kíváncsiak a tűzijátékra és semmilyen az ünnephez kapcsolódó produkcióra.
És végül az RTL számítása jött be. A kereskedelmi tévék számára legfontosabb 18–49-es, leginkább vásárlóképes korcsoportban az István, a király a több mint 400 ezres nézettségével az RTL keddi legnépszerűbb műsora volt, tönkreverte a konkurenciát, a rockoperát kétszer többen nézték, mint a TV2 Valami Amerika 2.-jét. A köztévé programozási gyávasága a nézettségi adatokból is egyértelműen látszik: míg a tűzijátékra a teljes népesség körében (számukra a legfontosabb korosztály) csaknem másfél millióan voltak kíváncsiak, az Egerszegi-interjú alatt már több mint kilencszázezren elkapcsoltak, az m1-es István királytól pedig egyszerűen elmenekültek. Még a reggeli tisztavatást is többen nézték, pedig az aztán tényleg nem egy akciófilm. A rácskészítés is egy szakma, pont annyira, mint a cipőfelsőrész-készítés. De bátorság is kell hozzá, no meg a vetélytársak bénasága.