Chicago

Merőben kritikai illetlenség egy Broadway-musicalt remekműnek tartani. Esztétikailag finnyás, finomkodó (smokk) értelmiségiek számára szentségtörés. Hírnévre vergődött divatos lim-lomok előtt pukedliznek. A nézők zöme nem azt látja ugyanis a színpadon, amit előtte játszanak. Nem hagyja a ruhatárban ápolt előítéleteit.

Történt pedig 1924-ben Chicagóban, hogy Belva Gaertner, háromszor elvált kabaré-kórustag, és Beulah Annan ugyancsak szórakoztatóipari nőcske gyilkosság bizonyított vádjával bíróság elé került. Ügyvédi fifikával, megvesztegetéssel, a sajtó szenzációkkal ködösítő hozzájárulásával felmentették a celebbé lett bűnös tingli-tangli háztáji prostituáltakat. Ugyanakkor a patyolat-ártatlan magyar Hunyák Katalint felakasztották, mivel nem pénzelte le az ügyvédet és mindössze annyit tudott angolul: "nem bűnös.' Hasonlóan ahhoz, amikor milliárdos sikkasztók megússzák, de az aluljáróban horgolt terítőt iparengedély nélkül árusító öregasszonyokat megbüntetnek kihágásaikért.

Maurine Watkins egyetemistaként feminista kör tagja, a Chicago Tribune törvényszéki tudósításában megírta a nagy port vert esetet. Beiratkozott a híres George Pierce Bakernek a Yale Egyetemen tartott drámaíró kurzusára (itt végzett a Nobel-díjas O'Neill is). Brave Little Woman (Derék kis nők) címen darabot írt a bűnesetből. Átszerkesztetten 1926-ban a Music Box Színház 172-szer játszotta el.

Az 1873-ban Nagyváradon született Ferike Boros (Weinstock) játszotta Maggie Moonshine szerepét 1926-ban (a musicalben kontratenorként Mary Sunshine a neve). A következő évben némafilm lett a színdarabból. Amos Hartot a színpadon (a Los Angelesbe érkező turnén a még ismeretlen Clark Gable), a filmen Victor Varkoni (Várkonyi Mihály) játszotta. Watkins írt még húsz színdarabot, mégis a Chicago tartotta fenn nevét. Többször megfilmesítették. Hol némában, hol hangosfilmen. Bob Fosse, az egyik legintelligensebb koreográfus, színházi rendező hiába kérte a felhasználás jogát. Csak amikor az írónő meghalt 1969-ben, akkor vált lehetővé az átdolgozás. Fosse megírta a librettót Fred Ebb társaságában (Ebb költötte a dalszövegeket). Zeneszerző: John Kander, ő nem kevésbé keserűen szatirikus Kabaré komponistája volt. Utóbbi a nácizmus bimbózása idején játszódik Berlinben. Musicaljük főszereplőit megölik az előadás után, vagy menekülniük kell. A Chicagóban az igazságszolgáltatás megcsúfolása teszi ki a darabot. Olyan, mintha egy szórakoztatásra szánt musical a család, haza, Isten szentségét megcsúfolná. Kandernél minden kottafej drámaian végiggondolt. Az egyik dal zenei előírásában a kotta tetejére kiírta: a szám Shubert-módra adandó elő, de nem a melasz-musicaleket ontó Shubert-testvérek színházának stílusában, hanem Franz Schubert szerint.

Zsótér sznob-borzoló rendező. A legszívesebben olvasztott vazelinben üldögélő színházkedvelők réme. Fényes Szabolcs Egerben megrendezett Maya operettjével megmutatta, hogy az operett szeszes műfaj, ha nem elhízott önelégült fél-amatőr magakelletők szállítmányozzák színre az évszázados játék-kliséket. Schönberg hét éve bemutatott Erwartung-ja Anja Silja előadásában még mindig kiátkozás tárgya a Fidelio sznobjai között, akik számára masztixtól átitatott Trubadúr a modern operajátszás netovábbja.

Zsótér rendezéseiben a legkomorabb gondolatokat a gyermekjátékok babszobájába költözteti. A világ nem vehető komolyan. Kínjaival együtt gyerek babra, bohóckodás. Múlékony időkitöltő játszódás az osztályharc is.

Benedek Mari Flinstone-look divatba öltöztette a társulatot. Ambrus Mária álfalai a mozi teremben kőkorszaki barlangot jeleznek. (A minden hivatalos szerv hátán csak púpot jelentő gyönyörű előcsarnokot, ahol az előadás első része lezajlik: változatlanul Kozma Lajos tervezte.)

Az esztétikai blöffök legdivatosabbja napjainkban a fizikai színház kifejezés. Nem jelent semmit. Színház- és tánctörténeti tudattalanság végiggondolatlan halandzsája. Kritikusok akkor használják, ha az előadók nem súlyosan mozgáskorlátozottak.

A színház az ókortól kezdve mindig összművészet volt. A szónak nem Wagner- kreálta értelmében. Az antik színház egyszerre recitált, énekelt és táncolt. A középkori misztériumjátékokban az ördögök szaltóztak és akrobatikus mutatványokkal színesítették a kegyes programot. Amikor az irodalom rátelepedett a színházra, lecsökkent a testi kifejezés, helyette szavalati mutatvány lett. A múlt század elején a naturalista színház ellencsatázók a színész kiművelt testiségét igényelő rendezők közül a futurista Marinetti és a Bauhausosok a cirkuszt vették példaképül.

Mejerhold biomechanika, Foregger Műhelyében tefiztrenazha (tánc- fizikai-képzés) volt neve a szintetikus színész képzésének. Egyszerre táncos, mimus, akrobata. Egész fizikumát-pszichikumát a kifejezésre fordítja. Dullin és Decroux Párizsban a japán színház és a vásári némajáték eszközeit emelte be a csökevényessé vált színház fegyvertárába. Artaud példáját a bali táncos színjátszóktól merítette.

Napjainkban Trill Zsolt - anélkül, hogy fizikai színházat fontoskodna - egyszerűen csak virtuózan színész talpától a fejbúbjáig. Schilling Árpád Urbanrabbits produkciója most megyen a Fővárosi Nagycirkuszban, ahol a Francia Cirkuszakadémia bravúros növendékei természetes dikcióval szólalnak meg bonyolult számaikban és emberi kapcsolatokat élnek meg attrakcióik közben.

A Chicagót szokatlan erejű szenvedélyességgel és őszinteséggel eljátszó HoppArt társulat többnyire állandó szerződés nélküli jég hátán megélők. Ascher-Novák felneveltjei. Magasan képzett színészek. Ha kell zenebohócok. Játszanak mindenféle hangszeren. Ők az előadás zenekara. Kiképzett hangon énekelni tudnak. Átlelkesítik szenvedéllyel, gondolattal, hittel, amit tudva tudnak játszani. Talán a cella-tangó a legelsöprőbb dalbetét.

Kander-Fosse musicalje sokszorosan megtekert. Egymásba font a szórakoztató zene a megbotránkoztatással. A Sweet a gyilkos szatírával. Tovább bonyolítja a rendezés és a játék. Horváth Csaba mozgásrendszerei néptáncos múltját feszítik szembe az üveges tánccal, a legényessel és a pásztortáncokkal.

Összecserélgetik a szerepek nemeit, Friedenthál Zoltán Velma Kelly szerepében nem a szoknyaszerep melltartóhúzgáló évődésével humorizál. Élet-halál harcot vív szabadulásáért és közismertségéért. Mátyássy Bence Roxy Hartként egy piaci zsebtolvaj megnyerő módján működik. Polgár Csaba halálosan komoly zenebohócként szinte minden hangszeren játszik. Legfőbb hangszere önmaga. Bánfalvi Eszter, a bezárt büfé rácsai mögül medvehangú Herczeg Tamás, Radnay Csilla, Roszik Hella, Vári-Kovács Péter osztoznak a többi férfi-női szólamon. Kiss Diána Magdolna tiszta énekhangjával, humorérzékével meggazdagodnék, ha volna (magán) színházam és szubrettnek szerződtetném.

Bizarr előadás a Chicago a szolgálaton kívüli Átrium (Május 1) moziban. A legbizarrabb benne, hogy a színházi dolgok a helyükre kerülnek.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.