belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Baj van, ha szükségtelenül is hazudnak

Az olvasók szeretik, ellenségei képtelenek megbocsátani egy-egy kritikusabb megnyilvánulását. Pedig nem pályázik a társadalom lelkiismeretének szerepére. Nem megmondó, inkább kibeszélő. Mesél vallásról, utópiáról, örök jelenünkről. Erről szólnak könyvei, ha történelmiek, ha külföldön játszódnak is. Megértettem, hogy nem akar aktuálpolitikai nyilatkozatokat tenni, így nem a mai eseményekről, hanem műveiről, társadalmunkról kérdeztem. A tegező formát több évtizedes ismeretségünk magyarázza. Interjú Spiró Györggyel, aki szerint a kultúrát meg szokták teremteni maguknak az emberek.

Miklós Gábor| NOL| 2012. január 15. |68 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Pixy | 2012. január 16. | 16:13:35

floride | 2012. január 16. | 15:29:48

Azt tudtad, hogfy Spiró szakácskönyvet se írt?

Pixy | 2012. január 16. | 16:10:03

taliga | 2012. január 16. | 14:27:43

Nem mindekit náciz le a normális ember, csak azt, aki náci.

floride | 2012. január 16. | 15:34:36

Fenákel | 2012. január 16. | 15:28:29 Majd egy teljesen más témát vet fel, hogy inkább beszéljünk arról.

Nem Fenákel a téma nem más, a téma a vérségi alap stb. stb. A szereplők mások, mégpedig úgy, hogy egyiket agyonbeszéljük, a másikat agyonhallgatjuk.

floride | 2012. január 16. | 15:29:48

Erősen kritizálja a jelenlegi izraeli kormányt, valamint többször kifejtette, hogy Izrael Állam jelenlegi formájában nem képviseli sem őt, sem az ország palesztin állampolgárait: "Frusztráló és kimerítő állandóan amiatt védekeznem, hogy miért van palesztin identitásom, hogy miért nem vagyok cionista, hogy egy zsidó nemzetállam, miért nem demokrácia és miért nem képvisel engem, hogy miért vagyok jogosult az állampolgárságra. Ez egy sziszifuszi munka."- nyilatkozta egy amerikai újságírónak tavaly februárban. http://kitekinto.hu/iszlam/2010/06/19/boszorkanykent_uldozik_hanin_zoabit/

Ezt hogy tetszik magyarázni? Illetve nem is kell nagyon gondolkodnia bizonyára Spiró írt erről egy pontos látleletet, hogy kik is jönnek a mélyből...

Fenákel | 2012. január 16. | 15:28:29

floride | 2012. január 16. | 15:06:42
A színvonaltalan, üres mellébeszélés definíciója lehetne, hogy a (mellé)beszélő bizonyítást nem igénylő véleményét axiómaként kezelve kijelenti, hogy nincs itt mit elemezni(miközben a vitapartner éppen elemezve, a szövegből kiindulva érvelt). Majd egy teljesen más témát vet fel, hogy inkább beszéljünk arról.
Mi köze Izrael állam és a palesztinok viszonyának a százharminc éve virulens magyarországi antiszemitizmushoz és a mélymagyarok - ismétlem magam - "narcisztikus önsajnálatból eredő rasszista és kirekesztő mentalitás"-ához?

taligát pedig - ahogy még tavaly megfogadtam - nem olvasok, rá nem reagálok. Számomra nem létezik.

floride | 2012. január 16. | 15:06:42

Fenákel | 2012. január 16. | 11:26:20 A "jönnek a szarból" pedig - félreértéseket elkerülendő - nem a magyarokra vonatkozik, hanem azokra, akik szerint a magyarság még mindig vérségi, tehát faji alapon határozható meg, és ezen az alapon a magyarok nagy részét, például Spirót is, ki lehet belőle rekeszteni.

Ez kb. olyan színvonaltalan, üres mellébeszélés, mint amit már megszoktunk az öszödi beszéd, vagy Kertész Ákos utólagos "értelmezése" során. Spíró, Závada, Nádas stb. megnyilatkozásai magukért beszélnek, nincs itt mit elemezni.
De ha már itt tartunk, elemezze nekem például a zsidók viszonyát a palesztinekhez. Ki mennyire vérségi alapon határozza meg magát...stb. stb.

taliga | 2012. január 16. | 14:29:41

Fenákel | 2012. január 16. | 11:26:20


Kéretik a szerecsenmosdatást befejezni...!!!
:(((

taliga | 2012. január 16. | 14:28:26

Amúgy, pedig NINCS kétféle ... (bocs)

taliga | 2012. január 16. | 14:27:43

Pixy | 2012. január 16. | 10:14:38


Aki meg úton, útfélen lenácizik, lefasisztázik mindenkit, az is!
Úgyhogy nagy irodalmáraink kevittek (meg a mögöttük állók is)...

Amúgy pedig két kétféle vélemény és szólásszabadság, csak egyféle!!!

Vagy van, vagy nincs...

Fenákel | 2012. január 16. | 11:26:20

floride | 2012. január 15. | 10:54:13

2007-ben nem a "jönnek a szarból" című vers szerzője részesült életmű-díjban, hanem Az X-ek, a Fogság, A Jövevény, A Jégmadár című regények, a Csirkefej, a Honderű és más kiváló színdarabok, számtalan nagyszerű novella (T-boy, Álmodtam neked stb.), esszé és tanulmány (pl. Miroslav Krlezáról, Wyspianskiról, Shakespeare-ről) szerzője. A Petőfi Sándor utcát sem a "Mit nem gondol az a német" kezdetű klapancia szerzőjéről nevezték el. Pontosabban róla, de nem ezért.
A "jönnek a szarból" pedig - félreértéseket elkerülendő - nem a magyarokra vonatkozik, hanem azokra, akik szerint a magyarság még mindig vérségi, tehát faji alapon határozható meg, és ezen az alapon a magyarok nagy részét, például Spirót is, ki lehet belőle rekeszteni. És még ekkor sem azt állítja, amivel vádolják, hogy ezek a fajmagyarok maguk lennének a fekália, hanem azt, hogy az az eszmeiség, a nárcisztikus önsajnálatból eredő rasszista és kirekesztő mentalitás az a bűzlő fekália, ahonnan ezek feljönnek és uralni szándékoznak a közbeszédet. A vers rossz, a gondolat érvényes.

Pixy | 2012. január 16. | 10:14:38

taliga | 2012. január 16. | 09:59:08

Sőt egy k@rvanyázó is szalonképes. Aki viszont zsidózik, az büdös, és mint ilyen, nem szalon- és nem vitaképes.

taliga | 2012. január 16. | 09:59:08

Pixy | 2012. január 16. | 01:03:22
"Ne erőlködj. Csur már soha többé az életben nem lesz szalonképes."

Semmi erölködés, csuklóból csinálom...
:)

Viszont egy "szarmagyarozó" az szalonképes...
Igaz, Einstein óta minden relatív és ugyebár van az a bizonyos kettös mérce...!

Továbbra is kiállok a vélemény- és szólásszabadság mellett!
Mindenki mondhassa el a véleményét és ebben gegátolhassa meg sem parlamenti törvény, sem áldemagóg, áletika!

Ha valakinek nem tetszik, hogy valaki élteti a kommunistákat cáfolja meg, ugyanez fordítva is is, akinek a világtörténelemmel kapcsolatban kérdései vannak, fogalmazza meg és tehesse fel.

Pixy | 2012. január 16. | 08:25:31

Vlagyimir Iljics Klicsko | 2012. január 16. | 01:40:42

Betojtál, kicsi hős? Nem mered kimondani?

Vlagyimir Iljics Klicsko | 2012. január 16. | 01:40:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pixy | 2012. január 16. | 01:03:22

taliga | 2012. január 15. | 18:29:18

Ne erőlködj. Csur már soha többé az életben nem lesz szalonképes. Valamikor, a hatvanas években az volt, de az már nagyon elmúlt.

Pixy | 2012. január 16. | 01:01:22

Vlagyimir Iljics Klicsko | 2012. január 16. | 00:20:49

Kiknek? Mesélj.

Vlagyimir Iljics Klicsko | 2012. január 16. | 00:20:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

varsoigyors | 2012. január 15. | 21:57:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Ededir | 2012. január 15. | 19:42:16

KerSanyi Még szerencse, hogy téged nem látunk, a negro meg világít a szádban, te "hazaffy", az állatokat meg nem sértem meg azzal, hogy hozzád hasonlítom.

KerSanyi | 2012. január 15. | 18:39:53

Ez a Spiró, hogyhogy nem húzta még le magát??? Csak rá kell nézni a képekre. Sötét állat. Senkiházi hazaáruló

taliga | 2012. január 15. | 18:29:18

Addig jó és ez garancia a demokráciára, amíg Spíró is és Csurka is elmondhatja a véleményét akár konzervatív-polgári, akár szocialista-liberális kormány van hatalmon...!

lescsi | 2012. január 15. | 18:28:03


József Attila: HAZÁM
„adj magyarságot a magyarnak,
Hogy mi ne legyünk német (EU, IMF, stb.) gyarmat”

Pixy | 2012. január 15. | 17:48:08

valla | 2012. január 15. | 11:58:59

Fölöslegesen tenném esetedben, hsizen szemmel láthatólag nem tudsz különbséget tenni az alapítvány és az emlékdíj között.

taliga | 2012. január 15. | 15:44:07

Kováts Hugó | 2012. január 15. | 15:38:08

Megismétlem, amit erre írtam:

???

Kováts Hugó | 2012. január 15. | 15:38:08

taliga | 2012. január 15. | 12:47:56
Virágozzék minden virág, szólaljon meg mindenki és beszéljen arról, amiről csak akar!
Remélem abban egyetértünk, a vélemény és szólásszabadság nem egyirányú utca...!

Taliga! Mi itt szinte mindannyian életünket adnánk, hogy Te megszólalhass. Bár ma már egyszerűbb lenne, ha nyitnál egy saját blogot. De inkább maradj itt, nélküled hamar leülne minden téma, mert egyre kevesebb maradtatok itt a megátalkodottak közül.

konzekvens | 2012. január 15. | 15:16:26

Szentmihályiéknak: A Kertész Ákos interjú óta sokszor lejátszott lemez. A legnagyobb magyar költők, Ady, József A.,Illyés és mások voltak azok, akik a legkegyetlenebb hangnemben támadták, bírálták az eltorzult magyarságtudatot, a magyar múlt és mindenkori jelen szörnyű, sárba ragadtmegnyilvánulásait.
Taliga: az irodalmi hasonlatod csak egy árnyalattal jobb, mint a politikai. Utóbbi teljesen téves, bár ravaszul nem direkt módon írod le.
A Spírót támadóknak: Ha évente kapott volna Táncsics díjat, akkor is nagy író és jelentős gondolkodó.

TomThumb | 2012. január 15. | 14:40:28

Szentmihalyi | 2012. január 15. | 09:57:55

..... nem szegyeled magad!? Te jottel a szarbol mocskos parazita!!
---------
Akinek nem inge, ne vegye magára, kisapa.

A hozzád hasonlók ellenére "bebizonyitsuk: nemcsak a szemetek tudnak magyarul" - sőt, Ti vagytok kissebségben :)


Attila74 | 2012. január 15. | 14:17:07

Jó lenne, ha szegény Jönnek-et JoGaboron és néhány más emberen kívül hajlandók lennének megérteni. A vers 1984-es, a Mozgó Világban 1987-ben jelent meg, egy stílusparódia-füzér részeként. Ez egy Ady-stílusparódia volt, és arról szólt hogy feltámadóban van a nácizmus. A magyarokat szarozni egy magyar írónak -- már a feltételezés is értelmetlen (és ez nem puszta spekuláció, hanem a vers utolsó sora explicitté teszi: "nemcsak a szemetek tudnak magyarul"). A "mélymagyar" nem azonos a magyarral, ez Németh László kirekesztő terminus technicusa volt. Ráadásul még itt is tovább szűkít: a dúlt-keblű mélymagyarokról szól, magyarán a ripacs kirekesztőkről. És hát... teljesen igaza lett Spirónak a sötét jóslatával. Tartok tőle, azért is olvassák rá a mai nácik, meghülyítve és maguk mellé állítva tisztességes, bár szövegértésben nem remeklő magyarokat is.

taliga | 2012. január 15. | 14:05:44

Kováts Hugó | 2012. január 15. | 13:43:00

???

Bamberg | 2012. január 15. | 13:47:25

Ebben a cikkben tulajdonképpen egyet tudok érteni Spiróval mindenben. Bár megvallom az újabb könyveit nem olvastam. Magamban bojkottra tettem őt én, mint szarból jött magyar. Ennek ellenére örülök az itteni megfogalmazásainak, csak nehogy baja legyen belőle, mert még őt is lenácizzák! Valamilyen formában mégiscsak csökkenteni kellene a politikai szembenállást, és viszonyítani cselekedeteinket és megnyilvánulásainkat a tízparancsolathoz! Kevesebb gyűlölet és több önmérséklet szükségeltetik ehhez.

Kováts Hugó | 2012. január 15. | 13:43:00

taliga | 2012. január 15. | 12:47:56
Virágozzék minden virág, szólaljon meg mindenki és beszéljen arról, amiről csak akar!
Remélem abban egyetértünk, a vélemény és szólásszabadság nem egyirányú utca...!

Taliga! Mi itt szinte mindannyian életünket adnánk, hogy Te megszólalhass. Bár ma már egyszerűbb lenne, ha nyitnál egy saját blogot. De inkább maradj itt, nélküled hamar leülne minden téma, mert egyre kevesebb maradtatok itt a megátalkodottak közül.

taliga | 2012. január 15. | 12:47:56

Akik Spírót, Kertészéket. Esterházyt el akarják hallgattatni éllítólagos magyarellenéssük, a magyarságot lenézésük miatt ugyanazt az egyoldalúságot akarják, akik viszont Wass Albertet, Csurkát fojatnaák meg egy kanál vízben.

Mindegyik hozzánk tartozik, nélkülük nem lenne telejes a magyar irodalom, ahogy nemcsak Árpádok, Szt. Istvánok, Hunyadik, Mátyások hanem Kun Bélák, Szamuelyk, Rákosik és Kádárok IS a magyar történelem részei...

Virágozzék minden virág, szólaljon meg mindenki és beszéljen arról, amiről csak akar!

Remélem abban egyetértünk, a vélemény és szólásszabadság nem egyirányú utca...!

talán jövőre | 2012. január 15. | 12:15:04

A diktatúrákban mindenkit támadnak, ha nem "udvari s.gnyaló" költő vagy író.
Aki kritikusan nézi a történéseket, arra tücsköt-bogarat rádobálnak.
Aki nem dicsőíti , himnuszokat nem ír az "egyetlen megváltóról", az már nem ember.
SzSzP udvari költő milyen "lenézően" nyilatkozott a tömegről akik között "át kellett menjen" és nem álltak félre a megtiszteltetéstől.

JoGabor | 2012. január 15. | 12:10:36

Szentmihalyi | 2012. január 15. | 09:57:55
A magyarkodáshoz előbb meg kéne tanulni magyarul.
Mit állítunk? Jönnek.
Kik jönnek? A mélymagyarok. (Nem a magyarok, csak azok, akik mélyek is.)
Milyen mélymagyarok? Nem az összes mélymagyar, csak akik dúlt-keblűek, de azok közül is csak a fűzfapoéták, és a dúlt-keblű mélymagyar fűzfapoéták közül is csak a fűzfarajongók.
Na, ezek jönnek a szarból, megint. A vers ’87-ből való, ha jól emlékszem.
A mondatelemzést pedig az általános iskola 7. osztályban tanítják (legalábbis tanították valaha).
Úgyhogy.
Egyes, hülyegyerek, hozd ki az ellenőrződet, anyádat meg küldd be délután.

Pixy | 2012. január 15. | 11:43:33

valla | 2012. január 15. | 11:40:26

Csaxólok, hogy Kányádi Sándor 2008-ban örömmel és büszkén vette át a Táncsics Életműdíjat.
Akkor most innen ragozd tovább.

Pixy | 2012. január 15. | 11:41:58

tyutyuka | 2012. január 15. | 11:37:34

Ha mást se ír meg egész életében, csak az Ikszeket meg a Fogságot, már bekerül a magyar irodalomba.
De hálistennek írt mást is, köztük remek színdarabokat és novellákat.

tyutyuka | 2012. január 15. | 11:41:15

Az interjúhoz annyit, hogy kicsit felszínesek a történelmi ismeretei, nem ártana egy-két dolognak a végére járnia (friss szakirodalommal), de mond most is megfontolandó dolgokat.

Pixy | 2012. január 15. | 11:40:14

Gorekaqm | 2012. január 15. | 11:38:23

Pont elég neki az, hogy ő Spiró György, miért akarna más lenni? Az általad nem olvasott Esterházy nevét meg tanuld meg rendesen leírni.

Gorekaqm | 2012. január 15. | 11:38:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tyutyuka | 2012. január 15. | 11:37:34

Hát, Spiróval bajban vagyok. Lenne benne tehetség, csak valahogy eddig nem sikerült teljes mértékben a felszínre hoznia. Ragyogó csúcsokból és rettenetes mélypontokból áll eddig a pályája, s mivel már nem mai gyerek, talán jobban tenné, ha kicsit leállna (túlságosan termékeny), kigondolná, mit is kellene még megírnia, mert az igazi regényíró Spiró mintha szunnyadna.


Szentmihalyi | 2012. január 15. | 09:57:55
Spiró György: Jönnek

Csak egyet lehet érteni a vers mondanivalójával, talán a forma, melybe öntötte, vitatható csak.

Pixy | 2012. január 15. | 11:09:22

floride | 2012. január 15. | 11:00:14

Hogy ne halj meg hülyén, illetve a jegyzőkönyv kedvéért:

Az alapítvány 2004-ben megalapította a Táncsics Mihály Életmű Díjat, amit évről évre a kortárs magyar művészet olyan tekintélyes alakjai kapnak, akik munkásságukkal és annak eszmei értékével bizonyították tartósan kiemelkedő helyüket a kortárs hazai művészetben. A program alapvető feltétele az életmű művészi színvonalának minősége, amely hosszú távon is megalapozza az odaítélt életműdíj tekintélyét szűkebb szakmai berkekben és a széles társadalmi nyilvánosság előtt egyaránt. Ezt szavatolja egy - a művésztársadalom által széles körben elfogadott és elismert szakértők sorából választott - rangos grémium, akik a kuratórium felkérése alapján a díjazottak kiválasztásban játszanak szerepet: Bereczky Loránd, Donáth László, Horváth Ádám, Szinetár Miklós.

Az alapítvány egyik fontos célkitűzése a kortárs magyar kultúra népszerűsítése, értékeinek megőrzése. A kortárs művészetek magas színvonalú pártolása, támogatása az erkölcsi tőkén kívül egy olyan szellemi közeget teremt az alapítvány körül, amelyre a magyar szociáldemokráciának feltétlenül szüksége van és lesz a jövőben is.

Excelsa41 | 2012. január 15. | 11:08:18

jhs78: ha jól értem, rám céloztál. Lehet, hogy kisebbségi vagyok, Kecskemét környéki petróleumlámpás tanyavilágból jöttem. Ettől még tudhatok magyarul (és idegen nyelveket is ismerhetek).

Pixy | 2012. január 15. | 11:02:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pixy | 2012. január 15. | 11:01:12

floride | 2012. január 15. | 10:54:13

Mi van, nem kaptad meg az Aranyszabja (sic!) díjat Bencsikéktől és azóta is szomorú vagy miatta?

floride | 2012. január 15. | 11:00:14

Miután a Táncsics díjat már az öszödi beszéd után vette át Spiró, akkor mondhatta volna "Baj van, ha szükségtelenül is hazudnak" Feltehetően nem mondta ezt Gyurcsánynak viszont szinte dijesőben részesült 2002-2010 között.
Csak Kertész Ákos volt még ilyen díjazott kegyenc.

Egyébként a tizedannyira sem futtatott Kovács Kati visszautasította a Táncsics díjat.

floride | 2012. január 15. | 10:54:13

http://www.huncor.com/spiro/eremhtm.htm Az igazi hír az, hogy 2007. karácsonyára Magyarország miniszterelnöke, Táncsics Mihályról elnevezett Életmű Díjjal tünteti ki, a „Jönnek a szarból” c. vers szerzőjét, Spíró Györgyöt. Ennél, azonban még megdöbbentőbb, hogy sem a Magyar Távirati Iroda, sem a fenti hírt továbbító magyar sajtó nem közli a nyilvánossággal, hogy a Táncsics Alapítvány, a Magyar Szocialista Párt egyik hivatalos intézménye. A Táncsics Alapítvány Alapszabályai szerint, az Alapítvány célja a Magyar Szocialista Párt Alkotmányában meghatározott célkitűzések megvalósításának elősegítése. A Táncsics Alapítvány hivatalosan bejegyzett célja között ezt olvassuk:

jhs78 | 2012. január 15. | 10:52:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Excelsa41 | 2012. január 15. | 10:24:24

nonolka, a szavak között vessző és pont után is kell kihagyni egy betűhelyet (space). Amúgy - szerintem - Pixy-nek igaza van.

Pixy | 2012. január 15. | 10:11:06

nonolka | 2012. január 15. | 10:06:05

Kissé zavaros vagy. Hol küldi ki Spiró a mosogatókat az utcára? Azt akarja/szeretné, hogy m i n d e n k i legyen gondolkodó ember, az a mosogatóknak se tilos.

nonolka | 2012. január 15. | 10:06:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pixy | 2012. január 15. | 10:05:41

Szentmihalyi | 2012. január 15. | 09:57:55

Ezeket ismered?

Börtönklozetté vált az emberiség kulturális közkincse? – K. B. (Kibli a Biblia?)

A „Franciaországi változásokra” költője háziszárnyas méreteket ölt – K. B. (Katcsányi Batsányi)

Vánkos baszna – P. P. (Párna párna)

A bibliai gyilkos által ültetett növényen áldozatának huzala található – K. F. – Á. K. (Káin fáin Ábel kábel)

A megnevezendő bibliai személy hallhatóan elaludt, a börtönőr tehát távozik – H. P. (Horkol Ábel, porkoláb el)

A megnevezendő magyar község helybenhagyja a legnagyobb amerikai futballistát – V. V. (Verpelét ver Pelét)

Francia író feltételezett regényének címe, amely Róma bukásának okát lábbeliben adja meg – St. V. Sz. (Stendhal: „Vandál Szandál”)

Hüppögve sírom: hatalmas bikamadár! – B. B. (Böhöm Böhöm bölöm)

Jugoszláviai várost kettészelő folyón ülve utazó hölgynek egységárat kell fizetnie – E. E. (Eszéken kel át a lány, e széken kell átalány)

Tehát szociálforradalmár gesztikulál – E. E. (Eszerint eszer int)

Amin tábornok neje megőrült, amióta a férjét keresztnevén megette – E. F. (Elesége, Idi óta felesége idióta)

Gargantua a börtönben ezt kapja étekül – R. R. (Rabelais – rablé)

Kapható finom halféleség – V. L. (Van guszta languszta)
195

Sivatagi hajókon a nagy, ám rozoga állapotban levő magyar építész szorgalmasan járatja le a tekintélyeket – T. T. (Tevéken Ybl, a málló; tevékeny blamáló)

Parainesis – ? ? (Kölcsey erkölcsei)

szunyog11 | 2012. január 15. | 10:03:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szentmihalyi | 2012. január 15. | 09:57:55

Spiró György: Jönnek

Jönnek a dúlt-keblü mélymagyarok megint,
füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból,
csönd van. Senki se pisszen. Alantról
kevéske hűlt költő csontujja int.
Ó, ha gyilkolni szabadna újra,
csámcsogva, hersegve szívnák a vért -
miért is? ki tudja. Trianonért? -
mered pár utcanév pici csontujja.
Ez olyan klima: itt folyton beborul,
ez rendben van, de szégyen, szégyen, szégyen,
hogy mindenki kussol, hogy mindenki fél,
és nekünk kell jönnünk, pár csenevésznek,
hogy bebizonyitsuk:
nemcsak a szemetek tudnak magyarul

..... nem szegyeled magad!? Te jottel a szarbol mocskos parazita!!

spenot55 | 2012. január 15. | 09:32:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pixy | 2012. január 15. | 09:25:54

nonolka | 2012. január 15. | 09:14:14

Spiró György Kossuth-díjas magyar író, irodalomtörténész és műfordító. Lengyel, orosz, szerb és horvát nyelvre és nyelvről fordít, igen sikeres drámaíró, ezen kívül oktat az ELTE Esztétika Tanszékén is.
Lehet, hogy egy kézilánynak ez nem mond semmit, de nagy baj lenne ezzel az országgal, ha kizárólag félanalfabéta bunkókból állna.
Talán még nem tartunk ott, hogy ők legyenek a követendő példa.

kolmár | 2012. január 15. | 09:24:07

Jó lenne már odafigyelni! Spirónak minden könyvét elolvastam, igazi intellektuális író. Persze nem a fradi-B-középnek ír, akik ott ordítják a Lövőház utcában Vona előtt, hogy ria-ria-Hungária. A fidesz és a jobbik hazugságai mételyként ülepednek meg az elkeseredett embereken, de semmiképen nem szolgálják a normális fejlődést.

B_Stark | 2012. január 15. | 09:22:49

Brontosaurus | 2012. január 15. | 09:14:35

Bocs, csak egy kihagyhatatlan kekec volt ...:))).....Na hogy ne játsszam itt a mindenki által jogosan utált észosztót: Spiróval nagyon sok dologban nem értek egyet, többek között, amire ő is rájött, hogy NEM igazán ugrottak neki zsidók, keresztények...bár az én ízlésemnek nem igazán felelt meg a témához való hozzáállása, ugyanakkor viszont egy valódi íróvirtuóznak, zseniális, nagy tudású irodalmárnak tartom... A "Fogság" szuper!!!, bármennyire is megosztó...:)))))

B_Stark | 2012. január 15. | 09:15:34

taxi | 2012. január 15. | 09:07:35

Azért nagyon egysíkúan gondolkozol Te is...Neki AZ jut eszébe mindenről, Neked meg EZ jut eszedbe mindenről... és ebben még csak értékítélet sincs...lehet, hogy konkrét esetekben Neki van igaza, de az is lehet, hogy konkrét esetekben Neked van igazad...az mindenesetre igazán feltűnő, hogy az agyatokban hasonló intenzitással műxik a lendkerék...:))))

Brontosaurus | 2012. január 15. | 09:14:35

B_Stark
Ott a pont :)

nonolka | 2012. január 15. | 09:14:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

B_Stark | 2012. január 15. | 09:08:36

Brontosaurus | 2012. január 15. | 08:53:04

Rendben .... de inkább szégyelld!....:))))))

taxi | 2012. január 15. | 09:07:35

sátorhelyi | 2012. január 15. | 08:43:53
Ronda, igazi liberális zs.

Láttál már ronda, igazi neonáci férget? Nézz tükörbe, láthatsz...

Brontosaurus | 2012. január 15. | 08:53:04

vаrsoigyors | 2012. január 15. | 08:47:50
Gusztustalan, suttyó magyar bunkó.

Varsóigyors, megelőztél. Nem tudnék veled jobban egyetérteni. Sátorhelyi, szégyeld magad!


vаrsoigyors | 2012. január 15. | 08:47:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

sátorhelyi | 2012. január 15. | 08:43:53

Ronda, igazi liberális zs.

HIRDETÉS
Spiró György
Spiró György
Népszabadság - Kocsis Zoltán

A Feleségversenyben rettenetes képet festettél a magyar társadalomról. Rohanunk a fasizmusba – ez is benne volt az antiutópiában. Mennyire hajlamosak a magyarok a tekintélyuralmak elfogadására? Igaz-e a tézis, hogy a társadalom nagyobb része szinte vágyja az autoriter felsőbbség erős kezének hatalmát?

– Ez így nem stimmel. Az a tapasztalatom, hogy magyarság semmire sem hajlamos – inkább vagy kevésbé –, mint a többi nép akár a múltban, akár a jelenben. Nem vagyunk senkinél sem alábbvalóak, és nem vagyunk felsőbbrendűek senkinél. „Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép”, Radnóti nagyon pontosan fogalmazott. Magyarországon a derék emberek aránya nem kisebb, mint bárhol másutt. Ahogyan az is fontos tapasztalatom, hogy a segédmunkások és az akadémikusok között az értelmesek aránya ugyanaz. „Hasonló körülmények között az emberek hasonlóan gondolkoznak”, ezt tanultuk marxizmusból. Azt is tanultuk, hogy „a lét határozza meg a tudatot”. Ahol az emberek egzisztenciálisan kiszolgáltatott helyzetben vannak, szegények, és/vagy bérrabszolgaként vannak tömegesen kizsákmányolva, vagy munkanélküliek, és a sorsukra semmiféle befolyással sem bírnak, ott az ennek az állapotnak megfelelő lelki reakciókkal lehet számolni: alaptalan reménykedésekkel és mély kiábrándulásokkal, öngerjesztő öncsalással, archaikus babonaságokkal, elkeseredett lázongásokkal és a leveretés utáni kényszerű meghunyászkodással. Kelet-Európában, ahová tartozunk, a tekintélyuralom ilyen-olyan formáihoz való alkalmazkodás pontosan olyan tudatformákat alakított és alakít ki, mint Nyugat-Európában a feudalizmus kezdetei óta egészen a második világháború végéig. Vannak persze fokozatok – a lengyelek most éppen jobban állnak. A csehek, szegények, az utóbbi húsz évben hozzánk balkanizálódtak. De az biztos, hogy nálunk Kelet-Európában, más szóval a viszonylag még ma is legélhetőbb gyarmatokon a XIX. századi és XX. század eleji európai állapotok élnek tovább. Újra meg újra lemaradunk. A lemaradásunk tartósításához Európa centruma újra meg újra tevőlegesen hozzájárul. Mi is hibásak szoktunk lenni, holott nem a lemaradás a magyarság többségének érdeke. Ha közeli jövőnk felől szeretnénk tájékozódni, nem árt, ha a másfél-két évszázaddal ezelőtti nyugat-európai történelmet tanulmányozzuk. Különösen ajánlom a francia történelmet 1830 és 1870 között. A Feleségverseny trükkje az volt, hogy a jövőbe vetítettem ki sok mindent, ami a magyar múltban már megtörtént, a szándékaim szerint mulatságosan felnagyítva. 

Sokszor panaszkodtál az oktatás gyatra minőségére, a rossz középiskolára, a tudatlan és közönyös egyetemi hallgatókra. Mitől züllött le az oktatás? Vagy lehet, hogy nem is züllött le, csak tömegessé vált, s ezért látszik rosszabbnak a színvonal?

HIRDETÉS


Spiró György
Népszabadság - Kocsis Zoltán
– Hanyatlik a színvonal. Ezt a tendenciát a hatvanas években is lehetett érzékelni, azóta beérett. Ahol a tanárokat nem becsülik, ott az oktatás törvényszerűen tönkremegy. Sok évvel ezelőtt azt javasoltam, hogy az általános iskolai tanároknak magasabb fizetést adjanak, mint az egyetemi tanároknak; kinevettek. Holott a baj az általános iskola felső tagozatában kezdődik, ezt mérések bizonyítják. Attól pedig most nem kell félni, hogy tömeges marad az oktatás, mert nem marad az, és most egy ideig megint „kanász marad, akinek a nevelője kanász”, akkor is, ha zseni, csak szegény.

– A könyveid sikere mégis csak arról szól, hogy sokan olvasnak, és továbbra is létezik egy "műveltségpolgárság" Magyarországon.

– Ez a fajta polgárság eltűnőben van, a polgári mentalitás egészével együtt, és még inkább meg fog fogyatkozni, ahogyan az idősek kihalnak. Más műfajok azonban lesznek, a kultúrát meg szokták teremteni maguknak az emberek. 

A Fogságot írva beledolgoztad magad a kereszténység kezdeteinek történetébe. Azt mondtad, ezzel magadra haragítod a zsidókat és a keresztényeket is. Így történt? Nekem úgy tűnik, hogy Magyarországon teljes hitbeli közöny uralkodik, a vallások csupán díszletként szolgálnak, az egyházak pedig a politika szolgálólányai, ahogy a kádárizmusban. Tévednék?

– Sem a keresztények, sem a zsidók nem sértődtek meg, bölcsebbnek bizonyultak, mint feltételeztem. Ami a mai vallásosságot illeti, nem rendelkezem adatokkal, csak benyomásaim vannak. Ismerek tisztességes papokat és lelkészeket, akik ma is ellenállnak a gonosznak. Ismertem ellenálló egyházi személyeket a Kádár-korszakban is. A politikai kereszténydemokrácia Kelet-Európában nem azonos az egyházakkal, és a hívők nézeteit sem tükrözi pontosan. Az emberek jelentős többsége tartja magát a Tízparancsolathoz akár tudatosan, akár anélkül, hogy észrevenné. Ez még mindig Európa, bármennyire agresszíven rongálják is az újpogányok.

A Kémjelentés címadó novellája leír egy különös helyzetet, amikor valakiről – rólad – elterjesztik, hogy kém. Mennyire működnek továbbra is a társadalomban, az értelmiségi közegekben a hasonló mechanizmusok? Nekem az az érzésem, hogy ezek elevenek és teljesen „pártfüggetlenek” .

– Ilyen a szellemi klikkek rendszere. Már az ókori Rómában is ilyen volt, állítom némi búvárkodás után. Ahol nem a piac dönt a sikerről, ott a politikummal átitatott fúrás dívik. A bolsevik típusú párthű, vagy legalább politikailag korrekt viselkedést minden oldalról keményen megkövetelik –  Nyugaton is, Keleten pedig végképp. Érdemes elolvasni, miket vágtak egymás fejéhez nyíltan, és miket terjesztettek egymásról a nagy orosz írók a húszas-harmincas-negyvenes években, amikor életek múltak egy-egy besúgáson. Ahol nincs piac, ott nyírás van. Ezt már nem a piacellenes marxizmus tanítja, hanem én. 

Ugyancsak a Kémjelentés egyik novellája ad egyfajta választ a kérdésre: honnan tudjuk, hogy mikor kell elmenni? Én sokszor kérdeztem a szüleimet: miért nem mentek el, amikor lehetett? A héten a Népszabadság egyik vezércikke is ezt feszegette, más megközelítésből. 

– Amerikában mondogatják, hogy „okos embernek az apja emigráns”. Nem könnyű emigrálni. „Kitántorgott Amerikába másfél millió emberünk”, írta József Attila a száz évvel ezelőtti emigrációs hullámról – amikor az újabban agyondicsért Monarchiából menekültek ki magyarok, szlovákok, csehek, horvátok az éhhalál elől. Ez a fajta kitántorgás Kelet-Európából ma is folyik. Valamitől évezredek óta Keletről vándorolnak Nyugatra; a magyarok is ezt tették, amikor idejöttek Etelközből. Afrikából és Ázsiából is ezt teszi, aki teheti. A többség azonban még közvetlen életveszély esetén sem megy el sehová. Van úgy, hogy nem lehet, mert éhen halna odakint, vagy be sem engedik. Felteszem, tízezer éveken át az volt a természetes, hogy az ember abban a közegben élte le az életét, amelybe beleszületett. A közeg, a nagycsalád a fontos, és nem annyira a hely, hiszen eleink évezredeken át gyakran vándoroltak. Ez mélyen belénk ivódhatott, és a „haza” modern érzetében is benne van. 

A jelet a menekülésre az értelmetlen hazugság intézményülése adja meg. Továbbra is így gondolod? 

– Ott tényleg baj van, ahol már nem csupán célirányosan, hanem szükségtelenül is hazudnak. A novella szerint a rádió műsorvezetője azt mondja, hogy telihold van; a hős kimegy az erkélyre, azt látja, hogy nincs telihold, és azonnal veszi a kalapját. A valóságban, 1987-ben én magam hallottam az Esti Krónikában, hogy a műsorvezető nő azt állítja, telihold van; ismertem a stúdiót, onnét az eget nem látni; kimentem az erkélyre, és nem volt telihold. Mégsem mentem el. Mit is csinálna külföldön egy magyar író? De legalább megírtam.

Címkék: spiró, interjú
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    68 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS