belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

'A politika nem vallás'

A színházi gondolkodó szerint a társulati rendszer fontos, de nem egyedüli érték

„A szellemi autonómia kérdésében mi, magyarok meglehetősen rosszul állunk. Sokkal több energiánk megy el arra, hogy a hovatartozásunkat bizonygassuk, mint arra, hogy a konkrét problémákat megoldjuk”– mondja a Független Előadó-művészeti Szövetség elnökségének tagja, Schilling Árpád. A Krétakör művészeti vezetőjével arról beszélgettünk, mi van a társulati rendszeren és a szokásos panaszáradaton túl, valamint színesíti-e a kulturális életet a Trafó igazgatócseréje.

Szemere Katalin| NOL| 2012. február 5. |21 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

vukvuk61 | 2012. február 6. | 11:29:15

"A politika nem vallás..."
Az alcsúti Fényesszájú bizonyára más véleményen van,mert pár éve mondta a Fideszről,hogy:"Ez már nem párt,ez már közösség.Nem veszik észre?"
Nem vették észre!Ezért lehet ez a kókler,csaló itt.Ezért nevezik táltosnak,vezénylő tábornoknak,s van a szobák falán képe!
Néki nem szavazói vannak,hanem hívei!

hecketaper | 2012. február 6. | 10:48:11

Édes,kicsi taligám! Oly sokszor használod a sekély szót,hogy most már tudatnom kell Veled,hogy mifelénk,itt vidékön, miképpen írják,akár diploma nékül is.

taliga | 2012. február 5. | 23:09:19

Meg kell nézni, kik ma a "Nemzet Színészei" és kik játszottak pl. a 60-as években a Nemzetiben, a Madách-ban, a Víg-ben...

A mostani felkentek, ha lassan elmennek kik a követők és kik lesznek a rendezők...

Amikor Bástik, Págerek, Mensárosok, Latinivicsok játszottak, volt hová színházba menni, akár egy héten többször is.

Ma már, amikor egy "Stohl Buci"-ért áll csatasorba a magyar színházi élet...???

"Sekéj e kéj...!"
:(((

JoGabor | 2012. február 5. | 17:53:24

yoma | 2012. február 5. | 15:03:26
a nemzet és kultúra egységéről.
Néhány éve Gyurgyák írt itt egy eszmetörténeti sorozatot, amelynek záró esszéje megkísérelte meghatározni a nemzet fogalmát és tartalmát. Írását, bár akkor néhány ponton vitattam, összességében nagyra értékeltem. http://nol.hu/belfold/minerva_baglya

A lényeget tekintve egyetértettünk: a nemzet olyan, a társadalomban élő gondolati konstrukció, amelynek alapjai a közös nyelv, a közös történelem, a közös kultúra, a közös hagyományok, és kevésbé meghatározóan a közös etnikum. (Etnikumon természetesen NEM biológiai-vérségi egységet értünk - Gyurgyák sem! -, hanem tartalmilag nyelvi, kulturális, valamint a vélt vagy valós származási különbségeket is számon tartó csoporttudatot.) Gyurgyák szerint a nemzet-fogalom fontos eleme még a nemzeti hűség, aminek jelentése minden időben a következő nemzedékkel szembeni felelősségérzet, válságidőben pedig a lemondás, az áldozathozatal, a másokkal való szolidaritás.

A nemzet tehát az önmagukat magyarnak tartó emberek nyelvi-kulturális közössége, amelynek politikai tartalma: közös emlékek a múltból, és ezekre alapozva közös tervek a jövőre.
Ebből következik, hogy a nemzet és kultúrája lényegében egy és ugyanaz.
Az is, hogy a kultúra mai, tudatos rombolása – a megszorítások, elvonások, ellehetetlenítések, a pozíciókban párthű vazallusok, és így tovább, amit jelen kormányzatunk művel – egyértelműen nemzetellenes tett.

heineken | 2012. február 5. | 16:19:39

kijelentések csaknem Vajda Mihály filozófiai felkentségéhez méltóak. szemmel lathatoan idiota.

yoma | 2012. február 5. | 15:23:23

S ha már a jelenleg regnáló politikai elitünk olyan "kifinomult" politikai érzékkel szelektál-ami fejlett "vadkapitalista" azaz eredmény orientált-, annak "érdekében", hogy nemzetünk erős és büszke lehessen, akkor rendelkezzenek olyan kifinomult "csibészséggel"is, hogy honosítja azokat a rendszerépítő mechanizmusokat a kultúrában -és egyéb területeken is- amelyek más országokban évtizedek óta működnek.
Mert nem elég lecserélni hithű "elvtársakra" az intézményvezetőket.
Nem itt ér véget a "honfoglalás"! Hanem ott ér véget amikor élhető és hosszútávon fenntartható rendszereket építünk ki honfitársaink boldogságára és boldogulására.

yoma | 2012. február 5. | 15:03:26


...Schillingnek igaza van és még finoman fogalmaz! Mert akik most döntéshozó pozícióban vannak, azok már szelektált és megméretetett emberek, akikről csak remélni lehet, hogy a napi szinten kötelező szinvallásuk -politikai hovatartozásukat illetően- mellett rendelkeznek szakmai és rendszerépítő vízióval. A kultúrában körülbelül 60 éve dívik a TSZ mentalitás..ez komoly reflex! Nem tűnik el egyhamar de mégsem látni új szakembereket -lehetőleg külhoni tapasztalattal- akik átlátják más- a kultúra és annak finanszírozása kérdésében- nálunk előbbre járó nemzetek stratégiai fogásait, amit ha nem is ugyanúgy de a magunk gyarapodására felhasználhatnánk. E helyett megy a m-agyar-kodás...Ébresztő és tessék elhinni, ha nincs kultúra, akkor nemzet sincs!!!

yoma | 2012. február 5. | 15:00:32

az lett a legnagyobb baj, a politika-kultúra viszonylatában a kultúrára nézve, hogy a politikai elit -sajnos évszázados múltú- "urambátyám" rendszerével mára teljesen hiteltelenné tette a művészvilágból megszólaló -jelen kivételes esetben- valóban tiszta értelmű személyiségeit. Kik vezetik a művészi intézményeinket? Kizárólag azok, akik zokszó nélkül végrehajtanak minden Magyarország gazdasági realitásából -Malév és még csak január van- fakadó intézményi változtatást, figyelmen kívül hagyva az adott intézmény tradícionális -sokszor évtizedes- szerepét. Egyetlen itiner van, csinálj valamit de kevesebb pénzből, de az lenne a legjobb ha nem is csinálnál semmit, mert akkor nekem megmaradna a pénz. Ez lenne a mai kultúrpolitika!
Lehet ennek realitása ezt nem vitatom, hiszen - R.I.P. Malév, és van még BKV MÁV- a korházakról, iskolákról nem is beszélve- de akkor mi a fenének ez a hisztérikus sárdobálás vonaglás és színjáték, Ne írjanak ki pályázatokat, ne csináljunk úgy mintha demokráciában élnénk!!Olyan álságos és dühítő, hogy minket néznek hülyének és meg jól is mosolyognak, miközben a hétköznapi emberek a kommentekben szana szét gyalázzák egymást...miközben észre sem vesszük, hogy mi vagyunk a komment-társadalom.Hatással nem vagyunk az eseményekre viszont kidülledt melkassal gyalázzuk a virtuális térben azt úgy tűnik másfajta véleménnyel él.
Schillingnek igaza van és még finoman fogalmaz! Mert akik most döntéshozó pozícióban vannak, azok már szelektált és megméretetett embere

siman | 2012. február 5. | 13:44:55

.

http://www.peticiok.com/egyetemes_alapjovedelemet_igenylk_tabora

.

m-ritka | 2012. február 5. | 13:41:11

Azt gondolom, ha valaki csak sértegetni akarja a fent olvasott megnyilvánulást, kinyilatkoztatást, jó lenne, ha nem mutogatna, hanem felhozna érveket arra vonatkozóan, miért gyűlöli a színházi gondolkodó, egyáltalán a gondolkodó kifejezést. És szépen felsorolná, mi a baja a Le Monddal, gondolom, ha egy jobboldali gondolkodó nyilatkozott volna ott, már nem lenne ocsmány lap. És mi a baj Fischer Ádámmal? Hogy a kiváló zenekartól már minden pénzt elvesznek? Kérem a felsorolását, kérem a kifejtését, jobboldalról mit gondolnak színházról, hatalomról, vallásról. Mert ilyeneket nem olvasok, csak egyszerű leköpést. Hja, úgy egyszerű. Igen, a jobboldal legnagyobb baja, hogy már nem marad más, mint a gyűlölet. Azt nem kellene már, elég volt. Gondolat kellene, elképzelés a szétszedett országban, amit talán tudatosan romboltak ketté, mit kellene tennünk, hogy élni tudjunk. És a kettérombolást a sok idejében egy fiatalember kezdte el, aki ilyesmire született, s azt nagyon ügyesen csinálja. S mert a színház nem is ügye, azt is hagyja rohadni. Akkor engedtessék meg, hogy erről lehessen gondolkodni. Az egyre kevesebb olvasható termékben. De ha ez nem tetszik, aki ocsmánynak tartja mindezt, van elég másféle médiafelület, javaslom, ott kiélheti magát. Az ELTE-t az új közoktatási törvény magától tönkreteszi, nem kell azt is átkozni, oda (IS) csak gazdagok jutnak majd be, ahogy ez a kormány csak azoknak kedvez. Meg az egyháznak, igen,amelyik bőven megeszi a pénzt, hogy nacionalista ürességeit m

Calva | 2012. február 5. | 13:10:28

A kijelentések csaknem Vajda Mihály filozófiai felkentségéhez méltóak. A politika a kratosz /hatalom/ gyakorlása az erő pozíciójából. Ha valaki faji alapon /Kertész Ákos/ érzi magát erősnek, ezt próbálja ütlegek és pofonok, pardon, kokik és sallerek mellőzésével érvényesíteni, ameddig a másik fél meg nem elégeli, s nem méri fel a saját erejét. Aztán még sok egyéb jöhet.

kerpeter | 2012. február 5. | 12:13:40

lorant,
Javaslom, kukkants bele a gugliba Schilling Árpádot illetően, ha már magadtól ilyen művelt vagy.

viky | 2012. február 5. | 11:44:51

Ha a politika nem vallás, akkor hogyan kerül be a templomokba a politikai agitáció? Nem titok, a vallás mindíg a politika kiszolgálója volt. Hagyni kellene ezt a képmutató demagógiát...

lorant | 2012. február 5. | 11:18:34

"színházi gondolkodó" Ez is egy szakma? Akkor gyorsan be kell zárni az ELTE-t és sóval behinteni a helyét. Ha még nem halt éhen az illető, akkor kis hazánkba még mindig nagy pazalás folyik.

Nezvál Béla | 2012. február 5. | 11:12:31

"A politika nem vallás " - írja a cikkíró.
Dehogynem, CSAK vallás, hiszen ha visszatekintünk az elmúlt 22 (huszonkettő!) évre, akkor az derül ki, hogy a politikusok elvárják, hogy higyjünk Nekik !
Kopik, erősen kopik ez a hit.

omnia | 2012. február 5. | 11:01:44

A nyilatkozó át sem láthatja mennyire igaza van, és nemcsak a saját területén.Próba van rendesen! Ld. titkos bizottság SP ügyében, vagy a tudományos eü. bizottság, amelynek vezetője, ugy Svájcból telefonon ,lazán, 3 "tudományos kisérletre" ad engedélyt, a körházi kérelmezőknek.Nincs vitatás, megbeszélés, mini - diktatúra van!A bizottság-jobb sorsra érdemes patológusa- a jelenlegi vezető volt a regnáló nomenklatúra legmegbízhatóbb embere.Hogy nem ért hozzá, amire kinevezték? Na és!? Kit érdekel!? Senkit!Igy mélyedünk egy jobban a mocskos sárba, amiből csak tisztátalan újak jöhetnek...

tyutyuka | 2012. február 5. | 10:37:11

"Szívesen elfogadnék egy olyan megbízatást, hogy rakjak össze megfelelő szakemberekből egy olyan csapatot, amely végre teljes mélységében vizsgálná a magyar kultúrát, történetileg, hagyományilag, a jelen folyamatait az elit művészettől a kommerszen át a közösségi aktivitásokig. Ezzel biztosan elmenne egy-két év."

Személy szerint már annak is örülnék, ha minden háztartás ingyen (vagy csekély - 200 Ft/db - díj ellenében) kaphatna egy-egy példányt a MAGYAR ESSZÉ ANTOLÓGIÁJA mind a négy kötetéből.

Kezdetnek.

HongKong | 2012. február 5. | 10:30:39

Talán nem durva azt kijelenteni hogy a politikai hovatartozását hangosan vállaló és hírdető értelmiségi nem is értelmiségi legyen az művész vagy tudós. Sokkal inkább a szőke kiflis néni és a többi szóvivő kategóriája mert ugyanúgy osztja országot és erősíti hogy gondolkodni nem is kell. Végül is mitől értelmiségi az értelmiségi? Attól hogy gondolkodik és érvel de nem cimkéz!

antalgyula | 2012. február 5. | 10:08:10

Az én alternatív köztársasági elnöki kollégiumomban helye van Schillingnek.

HIRDETÉS
Schilling Árpád: Az álla...
Schilling Árpád: Az államapparátusnak elsősorban nem hitre, hanem szakértelemre van szüksége
Népszabadság - Reviczky Zsolt

- Máskor is lett volna lehetősége, hogy a függetlenek színházi szövetségében valamiféle posztot vállaljon. Mi történt most?

- Őszinte leszek: az Alternatív Színházak Szövetségével nem akartam kapcsolatba kerülni. A Krétakör Színház harcolt az alternativitás, az alternatív jelző ellen, még a színikritikusok által nekünk ítélt Legjobb alternatív előadás díját is visszautasítottuk 2002-ben. A kőszínházakkal azonos szakmai színvonalat képviseltünk, ezért megalázónak éreztük a megkülönböztetést. Egységes struktúrában gondolkodtunk már akkor is, ezért nem értettünk egyet a kirekesztéssel. Mivel egyik színházszakmai érdekképviseleti szervezet sem volt túl aktív akkoriban, csak azzal foglalkoztunk, hogy a Krétakör Színház biztosan működjön, meglegyenek az anyagi forrásai.

A 2008-as váltásunk óta különböző szociális és pedagógiai projektekben vettem részt, és ez a társadalmi tevékenység alapvetően megváltoztatta a civil közösségekkel és az érdekképviselettel kapcsolatos álláspontomat. Az alulról, kis lépésekben építkező struktúrák állami megítélése korábban sem volt szívderítő, de amit az Orbán-kormány művel a társadalmi együttműködés terén, az katasztrofális. Miközben elismerem, hogy rengeteg közhasznúságnak álcázott gazemberség zajlik az országban, mégis azt gondolom, hogy elkötelezett szakembereket nádpálcával okítani neveletlenség. Ugyanakkor ezek a felnőtt polgárokat megalázó gesztusok elősegíthetik a magunkért való hatékony kiállás, a professzionális érdekképviselet létrejöttét. Egy szervezetet az aktív tagsága tesz ellenállóvá. Ahogy egy társadalom is csak akkor élheti túl a kríziseit, ha sokfajta, proaktív közösség működik együtt benne.

- Mitől függetlenek a függetlenek?

- Jogilag arra utal ez a kifejezés, hogy a szervezet vezetőjét nem egy állami szerv nevezte ki, hanem azok, akik a szervezetet létrehozták. A függetlenség ebben az értelemben a civil autonómia szinonimája. A függetlenség átvitt értelemben az önállóság, a megvesztegethetetlenség, a felnőttség és a távolságtartás fogalmakkal rokonítható. A független elsősorban az ügyre tekint, az ügy iránt elkötelezett, az ügy érdekében köt kompromisszumot, vagy harcol az ügyért. Vagyis nem köti őt pártszimpátia, személyi elköteleződés, de adott esetben világszemlélet sem.

Ezeknek az elvárásoknak persze kevesen felelnek meg, épp azt szerettem volna jelezni, hogy a szellemi autonómia kérdésében mi, magyarok meglehetősen rosszul állunk. Sokkal több energiánk megy el arra, hogy a hovatartozásunkat bizonygassuk, mint arra, hogy a konkrét problémákat megoldjuk. Én azt várom el a mindenkori kormánytól, hogy a függetlenséget képviselje, vagyis igyekezzen élhető keretet biztosítani az állam minden polgára számára. Azt pedig nagyon sajnálom, hogy sokan összetévesztik a politikát a vallással. Az államapparátusnak elsősorban nem hitre, hanem szakértelemre van szüksége.

HIRDETÉS

- Van politikai ambíciója?


A végcél, hogy minél több közösség élje át saját kultúráját
Népszabadság - Reviczky Zsolt
- Kábé annyi, hogy szeretném, ha az emberek végre jól éreznék magukat ebben az országban. A kultúrával szeretnék foglalkozni.

- Ha kérnék, mutassa meg, mit bénáztunk el az elmúlt húsz évben ezen a területen, rohanna?

- Szívesen elfogadnék egy olyan megbízatást, hogy rakjak össze megfelelő szakemberekből egy olyan csapatot, amely végre teljes mélységében vizsgálná a magyar kultúrát, történetileg, hagyományilag, a jelen folyamatait az elit művészettől a kommerszen át a közösségi aktivitásokig. Ezzel biztosan elmenne egy-két év. Utána pedig modellértékű projekteken és pályázatokon keresztül próbálná aktivizálni a kisközösségeket, vidéki hálózatokat alakítana ki, először a könnyebben mozgósítható, majd az egyre válságosabb térségekben. Megpróbálná bevonni a szellemi elitet a kulturális perifériák visszacsatolásába, miközben európai kontextusba is helyezné ezeket a modelleket, igyekezne trendivé tenni a folyamatot.

A végcél természetesen nem egy színvonalas kiadvány vagy egy elmélyült szakmai konferencia. A munka lényege, hogy minél több hasonló központ alakuljon, minél több közösség élje át saját kultúráját, minél több művész arasson sikert azzal, hogy őszintén megmutatja, amit a világról gondol. Az ügy nem a centrista állam monokróm kulturális ideája, ez világos. Az ügy egy élhető ország, és annak sokszínű kultúrája. Annak, hogy ez korábban sem valósult meg, egyértelmű bizonyítéka az „elnyomottak”, a „sértettek” hada, akik most azért is „nyolcéveznek”, mert valamit nem sikerült megértetniük a korábbi kormányokkal, vagy a kormányoknak velük.

- Könnyen megértik önt a kulturális mezőnyben?

- A hátrányom, hogy amire támaszkodom, az csak tapasztalat. Nincs meg a megfelelő, tanult nyelv ahhoz, hogy széles körben is értelmezni tudják, miről beszélek. Azt azonban határozottan állítom, hogy a kultúracsinálókból hiányzik a jövő generációkért érzett felelősség, Magyarországon divat nem gondoskodni a tehetségekről.

- Ennek mi az oka?

- Az egyik ok minden bizonnyal az lehet, hogy a rendszerváltó értelmiség a stabilitásra és a szakértelemre való hivatkozással betonba öntötte a pozícióit. Ahelyett, hogy azonnal az önrendelkezés és a megújulás struktúráinak kialakítására törekedtek volna, létrehozták a maguk mini-diktatúráit. Az ideológiai barikádok közötti háború messze űzte a közélettől a rendszerváltás után felnövekvő generációt. Tulajdonképpen kezdhetünk mindent elölről.

- Akkor a függetlenség az ellenállás?


Nagy hiba, ha megint tíz-húsz évvel odébbtoljuk a kulturális szakemberek színrelépésének lehetőségét
Népszabadság - Reviczky Zsolt
- Nem feltétlenül. A kultúrpolitikában szerintem sok releváns kérdés van, ahova azért nem jutunk el, mert csak arról vitázunk, hogy kinek mennyi állami támogatás jár. Persze mi másról beszélne, akinek minden percben harcolnia kell azért, hogy végre elismerjék. Aki nagy harcok árán megkapta a pénzét, az irodáját, az bizony lezár, ellenáll, elfelejt, és minden erejével azon van, hogy sokáig fenntartsa ezt az állapotot. Amíg nincs mobilitás, addig rettegés van.

- Azt mondja, fiatalként sem kapott lehetőséget?

- Nekem nagy szerencsém volt, mert Zsámbéki Gábor a szárnyai alá vett. Lehetővé tette számomra, hogy a Katona József Színházban rendezzek. Meghívott, helyzetbe hozott, és én mondtam nemet, amikor státuszt kínált, mert önállóságra vágytam. A későbbi javaslataim, amelyek a struktúrát vagy a pályázati szisztémát érintették, a mobilitást, a befogadó színházak számának növelését célozták, már sértették a status quót.

- Lehet bármit változtatni a rendszeren, amikor nemrég egy színházi konferencián is elhangzott: a társulati rendszer a legvédendőbb?

- Senki sem gondolhatja komolyan, hogy az összes társulat életben maradhat. Színészek kerülnek majd az utcára, és nekik is meg kell majd tanulniuk életben maradni. A szakma akkor gondolkodna felelősen, ha végre egy nagy, átfogó struktúrát kezdene kialakítani, amelyben minden egyes érintett számára biztosítaná a szakma gyakorlásának feltételeit: a csecsemőszínháztól a hagyományőrző műsorokig. Nem lehet minden magyar településen társulatot fenntartani, ezért a színháznak, illetve a kultúrának bizonyos szeleteit projekt-módon kell működtetni.

A társulati rendszer fontos, de nem egyedüli érték. Roppant sajnálatos lenne, ha valami magasabb érdekre való hivatkozással megbélyegeznék az összes szabadúszó művészt Magyarországon. Ahelyett, hogy ugyanazt az egy mondatot mantráznánk, inkább szakemberekhez méltóan, komplexen kellene kezelnünk az ügyeinket, egymással szót értve, és nem csak egy szűk szakmai elit érdekei és ötletei által vezérelve. Nagyszerű ötletnek tartom viszont, hogy az NKA elnöke, L. Simon László közös előadó-művészeti kuratóriumba tolja a zenét, a táncot és a színházat. Fontos, hogy már a pályázati kiírásban gerjesszék az együttműködéseket. De ez csak akkor indul be, ha a kurátorok nem bontják szét a pénzt a saját klientúrájuk számára, mert akkor a rendelkezésre álló összeg jóval kevesebb segítséget fog jelenteni, mint korábban.

- A módosított előadó-művészeti törvény csak megengedi, hogy az állam támogassa a függetleneket. Elképzelhető, hogy egyáltalán nem írnak ki pályázatot?


Akkor éreztem először, hogy az emberek mennyire félnek
Népszabadság - Reviczky Zsolt
- A tarsolyban mindig ott lapul a gazdasági szükségszerűségre való hivatkozás: a „nincs pénz”. A legnagyobb problémának azt látom, hogy még a nemzeti és kiemelt intézmények kijelölésének menete sem tisztázott. A normatív támogatás megítélésének kritériumai egyelőre meglehetősen homályosak. Így nehéz dönteni arról, hogy hova is szeretne tartozni egy adott intézmény, illetve hova sorolják majd be őt a nem tudni kicsodák. Kifejezetten visszatetsző az eljárásnak az a mozzanata, hogy egy éppen regnáló intézményvezető, aki – ugye – nem tulajdonos, dönthet afelől, hogy a gondjaira bízott intézmény hova kerüljön az állami rendszerben. Szerintem a szakma nem jár el helyesen, ha olyan feladatokat vállal magára, amelyek hagyományosan hivatali funkciók. Újra csak azt a képet erősítjük a döntéshozókban, hogy nekik nem kell érteniük a kultúrához.

Nagy hiba, ha megint tíz-húsz évvel odébbtoljuk a kulturális szakemberek színrelépésének lehetőségét. Megint okosabbak akarnak lenni a művészek mindenkinél. Megint nem egyeztetünk, csak loholunk a pénzünk után. A pályázati rendszer kidolgozására egyszerűen nem marad idő. Egy rakás, egymástól teljesen eltérő felépítésű és missziójú szervezet fog beleesni ebbe a halmazba. Félő, hogy a pénzosztást itt sem a fenntarthatóságot szem előtt tartó szakértelem, hanem a pillanatnyi érdekek, a klientúraépítés, az uram-bátyám viszonyok fogják majd jellemezni. Egy kidolgozott pályázati rendszer csodálatos lenne. Ehhez azonban le kellene ülnünk egymással.

- Ez mennyire reális? Mostanában főleg politikai alapon osztanak posztokat.

- Korábban is előfordult, ne szépítsük a helyzetet. Én abban bízom, hogy az előadó-művészeti szakbizottságok tagjai fölismerik, a történelmi lehetőség egyben történelmi felelősség is. Ha nem egyeztetnek, akkor erre fogunk emlékezni ebből a korszakból.

- A függetleneknek mennyire lesz jó a Trafó élén történt változás?

- Azt majd eldöntik a függetlenek. Az én véleményem az, hogy nagy kár azért az innovációs központért, amelyet Szabó Gyuri létrehozott. Az a baj, hogy nem kulturális menedzserek kiérlelt koncepciói csaptak össze, hanem az alkotói hitelesség egyfajta intézményvezetői karakterrel. Azt mondják néhányan, hogy egyszínű volt a kultúra a Trafóban. Szerintem nem. Kívánom Yvette-nek és Csabának, hogy sikerre vigyék a koncepciójukat. Szabó Gyurinak és stábjának pedig azonnal megfelelő feladatot kell ajánlani. Úgy kell eljárni, mint Franciaországban. A Theatre de l’Odéon éléről eltakarított Olivier Py vigaszdíjként megkapta az Avignoni Fesztivál igazgatói posztját. Márta István pedig a Zsolnay negyed vezetését. Szabó Gyuri van akkora figura, mint a kollégái.

- Ön már lépett, és 1000 eurót helyezett el egy bankszámlára egy független innovációs központ létrehozása érdekében. Úgy gondolja, a válságban adakozó kedvűek az emberek?

- Akik megtehetik, legyenek azok. Ennek az innovációs központnak az egyik feladata az lenne, hogy mélységében vizsgálja a kultúrát azokon a színtereken, ahol most a diszkók meg az iskolai ünnepségek jelentik a kulturális életet. A kultúra nem a termék, hanem maga a tevékenység. Ezt kell megértetnünk az emberekkel.

- Hívták vagy jelentkezett az alternatív köztársasági elnök posztra?

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Hívtak. De nem a posztra, hanem a kampányba. A cél az volt, hogy minél többen vállalják föl az arcukat, és a gondolataikat. Ez csak egy játék természetesen. Jó lenne, ha mások is kedvet kapnának hozzá. Tavaly március 15-én is vállaltam, hogy színpadra lépek a tüntetésen... Akkor éreztem először, hogy az emberek mennyire félnek. Még magamon is éreztem ezt. A Gyurcsány-kormány alatt olyanokat írtam le politikusokról, hogy a fal adta a másikat. Megsértődtek rendesen, de egy pillanatig sem keltettek félelmet bennem.

- Ön mitől fél?

- Attól félek, hogy nem látom jól a helyzetet. Hogy eltúlzok mindent. Beleástam magam a jobboldali médiumokba, mindent meg akartam érteni, biztos voltam benne, hogy megvilágítják számomra, miért értem félre a helyzetet. Végül nem ők adták meg a választ, hanem azok az emberek, akik vidéken élnek, és akiknek egészen mások a tapasztalatai, mint a fővárosiaknak. Mivel eredetileg vidéki vagyok, bár elég gyorsan asszimilálódtam a főváros polgáriasabb, liberálisabb közegébe, pontosan tudom, hogy mennyire más ott a nyelv. Egyszerűbb mindenkit lenácizni, lehülyézni. Valami igazság mindig van, csak nem mindig van hozzá türelmünk.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    21 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS