A nap kritikája (Horeczky): Miről álmodik a lány?

Az utóbbi esztendőkben a psziché óceánjában oly kedvvel könnyűbúvárkodó Juronics Tamás ezúttal Charles Perrault XVII. századi örökzöldjének „szabad asszociációkból születő", hangulatos átiratára vállalkozott. Vad, korhatáros, erőszakos, szadomazoepizódokkal kívánják berántani a sápadt nézőt a nemiség setét erdejébe.

„A serdülőkor a nagy és hirtelen változások kora, amikor a teljes passzivitás és letargia periódusai a heves aktivitás periódusaival váltakoznak, s ez utóbbi még veszélyessé is válhat az egyénre nézve, amikor meg akarja mutatni, hogy ki ő, vagy szabadjára ereszti a benne uralkodó feszültséget". A föntebbi - verítékes középiskolai házi dolgozatot idéző - passzusra a népszerű társulat pubertástüneteket fölskiccelő műismertetőjében leltem.


Az utóbbi esztendőkben a psziché óceánjában oly kedvvel könnyűbúvárkodó Juronics Tamás ezúttal Charles Perrault XVII. századi örökzöldjének „szabad asszociációkból születő", hangulatos átiratára vállalkozott. Bohókás bájjal: tizenhat éven felülieknek. A tízszereplős, nyolcvanperces opus kétségtelenné teszi, az együttesvezető táncalkotó elmerült a sötét tónusú tündérmese zsánervilágában, tudja a leckét. Kentaur díszlet és jelmezterve letisztult műfajdefiníció: a gótika, a fairy tale, a fantasy és a scifi ízléses elegye. Mindezek dacára a csenevész pajzánkodási kísérletekkel, sótlan showelemekkel tarkított darab olyan száraz, vértelen, habókos és ómódi, mint a citált kamaszkormeghatározás.


Juronics alaptétele: a romanticizmus ütköztetése a tinédzserlelkület, fantázia borzongató mikrokozmoszával. A bár nem újdonszerű ötlet korántsem oktondi; a megvalósítása satnya. Csajkovszkij 1889-es balettzenéjének ellenpontozása Dusán & Milán nagyjából húsz éve lejárt szavatosságú, ócska technotuctucával lesújtó eljárás - akár a vörös konfettizuhatag. A bábeli, renyhe koreográfia esetében az elv ugyanaz, mint a zenei szerkesztésnél: az iróniagroteszk jegyében a feladatra alkalmas Czár Gergely (Egy királyfi) hivatott megjeleníteni a klasszikus balettirodalom, és a hercegi danseur nobleszerepkör kliséit. Csakhogy a rokka orsójával ujját fölsértő, majd hibernált Csipkerózsikát (Szarvas Krisztina) vegzáló, tar, áltetoválásos, falkába verődött Juronicsepigonok (azaz, a vetélytársak) leginkább értelmileg korlátozott biztonsági és vagyonőröket idéznek, akik üres óráikat softpornó bambulásával ütik el.

Holott az alkotói szándék ezzel pont ellentétes: vad, korhatáros, erőszakos, szadomazoepizódokkal kívánják berántani a sápadt nézőt a nemiség setét erdejébe. Ám az erotika itt nem fülledt, hanem pállott. A domina és gogogirl karakterrel buzgón küzdő Gonosz tündér, Jó tündér (Hajszán Kitti, Palman Kitti) polgári vonaglását - zuhanyfüggöny előtt, tűsarokban - egy kőbányakispesti erotikakiállításon nyomban félbeszakítanák, leparancsolva a duót a színpadról. Bozsik Yvetteet, kivált Frenák Pált nem taszíthatja a balsors olyan mély művészi verembe, hogy az érzékiség, a dekadencia, a démoni terén ilyen gyámoltalannak mutatkozzon.


A problémagóc forrása azonban máshol van. Nemrégiben egy szabadtéri-zenei „ereszd el a hajam"-on virgonckodtam. Hamarosan egy - velem meglepően rokonszenvező - tinicsorda közepén találtam magam, füstfelhőben és halálfélelemben. A süldőlányok egyik kezében kupica pálinka, másikban sör/bor, szájukban cigaretta. Tőlünk macskaugrásnyira föltűnt a deszkákon a dalszerzőpacsirta (leleplezek: Kiss Tibor). Ekkor megtudtam, holdvilágos éjszakán miről/kiről álmodik a lány. A nemes fölényt sugárzó Juronics Tamás ábrázata pírba borulna. A bakfisok pedig sátáni kacajjal értékelnék esetlen munkáját, hanyag legyintéssel, kajánul bácsinak alázva őt. Elméletek helyett üdvös kilépni a hétköznapokba.

 

title
title
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.