belépés belépés | segítség segítség | hírlevél hírlevél | előfizetés előfizetés | RSS RSS | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2010. március
11. csütörtök
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS

A kezemre vigyáztak, ezért a fejemet ütötték

Déki Lakatos Sándor fénykorról, ellopott hegedűkről és arról, miért nem zenélnek az unokái

Déki Lakatos Sándor egy büszke család sarja. Őse 1630-ban "hangászként" kapott letelepedési engedélyt Győrben. A cigányzene apáról fiúra szállt, de most megszakadni látszik. "Sanyi", a Mátyás pince prímása játszott még Hruscsovnak, egyik fia azonban már informatikus. Vasárnapi nagyinterjú fénykorról, ellopott hegedűkről és arról, miért nem zenélnek az unokái. Videóval!

Rab László| NOL| 2010. február 7. |15 komment

nyomtat email plusz mínusz kedvencek / megosztás

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

PabloVercetti | 2010. február 8. | 05:00:17

Nem értem, miért kell egy nagy művész nemzetiségével foglalkozni...
A cikk legfontosabb üzenete az, hogy a vendéglátóiparnak kéne összekapnia magát.

Én is szívesen mennék magyar étterembe, ha nem tudnám, hogy a legtöbb helyen átvágnak és csak a pénzt akarják leszivattyúzni. Így aztán maradnak a külföldi - olasz, török, kurd, amerikai - éttermek, amiktől mindig megkapom a szokásos minőséget.

Egyszer egy bölcsész ismerősömmel Kassán jártam és ő elvitt engem egy zsidó étterembe. Mindenféle emberek ettek ott, a munkájukat megszakító építőipari munkásoktól kezdve az öltönyös bankárokig. És az étel kifogástalan volt. Ezt az érzést szeretném egyszer megélni egy magyar étteremben is.

Mouth Hero | 2010. február 7. | 22:11:56

Az ilyen cigányokkal senkinek nincs baja, jómagam remélem, hogy nem veszik ki a jófajta cigányzene, még ha modernebbé is válik (nagy kedvencem a Deladap).

"Fiúk, 16 és 17 évesek." Hát ugye nem ez az általános. Erre az emberre fel lehet nézni. S nem csak azért mert abba a pár százaléknyi csoportba tartozik, akik többet tesznek be a közösbe, mint amennyit kivesznek.

kékharis | 2010. február 7. | 21:13:16

Laccc23, Bátornak igaza van: a jazzt és bluest bizony roma csávók (és lányok) nagy számban művelik minálunk, éspedig kiválóan. Tehát igen: mindenféle kedvezményt kellene adni azoknak a vendéglátóhelyeknek ÉS zenészeknek, akik még csinálnák. Ehelyett ha a vendéglátó bejelenti a zenészeket, szív, mint a torkos borz: fizet bért, annak a költségeit, tébét, mittomén, és még külön sarcot a szerzői jogvédő (?) hivatalnak... Úgy ki van találva, hogy még véletlenül se érje meg neki más, mint a legmocsokabb kereskedelmi rádiók - ha egyáltalán. Azoknak a jogdíjai meg tudjuk, hová mennek. Utálat, no.
Autopia, abban igazad van, hogy a faluszéliekhez ezeknek a családoknak nincs közük. Csak azt ne felejtsd el, hogy amíg létezett a cigányságnak ez az arisztokráciája, addig volt kire fölnézni, volt kit tisztelni, kire hivatkozni. Most meg itt állunk egy halom prostikat futtató, kigyúrt csibésszel, uzsorással, vasútrongálóval meg az uborkatolvajokkal, és sajnos a mai cigány politikusok közül is épp azok keveredtek-keverednek mindenféle disznóság gyanújába, akiknek a legelső számú dolguk az lenne, hogy segítsenek visszaadni vagy megteremteni egy elveszett szabályrendszert. Ezek az évszázados hagyományú muzsikus családok élő példái voltak annak, hogy nagyon sok munkával (mennyit is gyakorol egy hatéves hegedűstanonc?) nagy magasságokra lehet jutni. És nem izomra gyúrtak, nem az erő, hanem a művészet beszélt, ami - amíg hagyták szóhoz jutni - a vadállatból is embert tud faragni. Elég megnézni, m

kikerics | 2010. február 7. | 19:16:58

Én ugyan, nem szeretem, ezt a műfajt, ahogy magyar "mű"nótát sem, a népdal az persze, az más, de azért nem szeretném,ha végképp kihalna!

BÁTOR | 2010. február 7. | 15:06:40

laccc23 | 2010. február 7. | 14:24:46

A blues könnyebben eladhat műfaj még mindig mint a hagyományos éttermi cigányzene és hogy teljesen elkeserítselek a legtehetségesebb blues és jazz zenészek Magyarországon többnyire romák azért mielőtt írsz tájékozódj!

kékharis | 2010. február 7. | 09:41:29

Amikor létezett a regiszter ahol a zenészeket tartották nyilván közel 30000 bejelentett zenész cigány volt anno országosan sajnos ma már egyre kevesebben vannak

laccc23 | 2010. február 7. | 14:24:46

És ha egy étteremben egy tehetséges magyar blues csapat játszana, természetesen nekik ne adjunk adókedvezményt, támogatást. Folytassuk a jó öreg pozitív diszkrhiminációt :) Így kell ezt gyerekek, talán ezért nem működik a magyar segélyezési rendszer, nem ?

nimród | 2010. február 7. | 13:44:32

autopia | 2010. február 7. | 13:35:54

Egyetértek.

autopia | 2010. február 7. | 13:35:54

nimrod:
Nem az etteremnek kellene kedvezmenyt adni, hanem a zenekaroknak... Ugyanis talan az is problema, hogy az ettermi zeneles helyett/mellett talan mashol is lehetne zenelni. Tovabba valahogyan az utanpotlasnevelest is tamogatni lehetne.
Meg egy apro dolog: ezeknek a muzsikuscsaladoknak annyi köze van a falu szelen elö romakhoz, mint kb. nekünk a hunokhoz...

nimród | 2010. február 7. | 13:27:37

Gratulálok. Nagyszerű beszélgetés volt egy kiváló cigányzenésszel, aki ráadásul kiváló ember is.
A cigányzene kétségtelenül az egyik legismertebb hungarikum. Nagy kár, hogy jó ideje ezt is pusztulni hagyjuk. De talán még megmenthető. Nem ártana, ha a következő kormány mondjuk adókedvezményt adna azoknak az éttermeknek, ahol cigány zenekar játszik. És érdemes volna megvizsgálni egyéb lehetőségeket is.

csaszi/2 | 2010. február 7. | 12:14:43

Sajnalom a torlest. En csak nagyon rosszaloan nyilatkoztam az elso bejegyzes ugyancsak torolt tartalmarol, melyet felhaboritonak talaltam.
Ez esetben elnezest kerek beirasom tartalmaert.

csaszi/2 | 2010. február 7. | 12:10:13

Moderálási alapelvek- moderált komment -

Szklptn.
Mkr knytttm gpt s zt ckkt llvstm t ls brsd mr trlv vlt d vlhgy kbgztm nnk trtlmt.
Mgdbbntm gyns, hgy m lyt lht rn gy lyn kvll ckk l, mly bmtt gy tsztssgbn mgrgdtt kvll mzskst, gnrckn krsztl klnbz krkbn mvsztknk s csldjknk l mbrkt smrnk mg mstr lbszlsbl, s m z ls bjgyzs mdrlv vn.
Gndlm h zsd mtmtkst vgy lmp bjnkt mttn b gy ckk t t flfghttln s flmrhttln brbrsgdtl vzrlv zt krdznd z ls bjgyzssbn, hgy mrt nm ltnk zsd bnyszt, zsd tcsprt, stb.
Nm zn ksrgk, hgy mgszlttl, vlgr jttl Szklptn brtm, z lthz mndnknk jg vn. Hnm n zn ksrgk, hgy mgtnltl gyn rn s mgs nlfbt mrdtl.

Sziklapiton | 2010. február 7. | 11:43:48

tudom, hogy egyesek szeretnek a roma kultúra és szokásokra hivatkozni, és tény, hogy a zenélés a pozitiv szokásaik egyike, ezért az ilyen sztereotipiákat többnyire elfogadják, ugyanugy mint pl a német precizizitást, a japán szorgalmat stb...amiknek nyilvánvaló van tapasztaltból eredő alapja. Az adott cikkhez azért írtam amit, hogy rámutassak arra, hogy ezzel a lefestett romantikus képpel semmiképp nem lehet rombolni a már kialakuló elő\utóitéleteket, mert a zenélő roma képe ugyanúgy él az általánosító köztudtaban, mint a sokgyerekes családmodell és a törvények szabadon értelmezése a romákkal kapcsolatban.

kékharis | 2010. február 7. | 09:41:29

Sziklapiton a hagyomány nem sztereotípia. A cikk pedig arról is szól, hogy még az ilyen nagyszerű hagyományokkal rendelkező muzsikuscsaládokban is elszakadt már a cérna, és ez nagyon szomorú.
Számolj velem. A háború előtt csak Budapesten volt kb. 150 zenés kávéház, legalább 300 olyan vendéglő, ahol volt zene, plusz egy csomó mulató. Tehát úgy 500 zenés hely. Vegyünk átlagban 6 muzsikust (bár voltak 15-20 tagú zenekarok is). Az 3 ezer ember, ugyanennyi család. Többnyire polgári jómódban, megbecsültségben, népszerűségben. Az, hogy kiverték a kezükből a hangszert, nemcsak az ő számukra, hanem az egész magyar kultúra és közgondolkodás számára is tragédia. Ezek a zenészek mindent profin tudtak, ahogy tudnak ma is: játszottak operát, operettet, jazzt, nótát - amit kellett. Mindent abban a sajátos stílusban, amit lehet nem szeretni, de az érzelmi és művészi értékét kétségbe vonni, azt nem lehet. (Emlékezz Bródyra is: a hungarian blues csak az, amit a cigány húz...)
Végül: nemcsak náluk volt szokás, hogy a gyerek az apja hivatását, szakmáját vitte tovább.

Sziklapiton | 2010. február 7. | 08:48:58

király hogy ilyen könnyen működik a cenzúra, pedig csak arra mutattam rá, ráadásul a vulgáris szavakat kerülve, hogy ez is csak egy stereotíp szerep.

Sziklapiton | 2010. február 7. | 08:47:40

Moderálási alapelvek- moderált komment -

zthnn z mbr, hgy gy fllsn gndlkd bllbrls nplp, fgyl z lynkr, hgy rmkt nm mttj b sztrtp szrpkbn. Mrt znl rm nylvnvln lyn szrp, h nm s ngtv trpn. Mtssnk fzks rmkt, mtmtks rmkt, ktn rmkt, lmp bjnk rmkt.

Déki-Lakatos
Déki-Lakatos
Népszabadság - Kocsis Zoltán

- Hogyan kell szólítani? Lovag úrnak?

- Isten őrizz. Megkaptam ugyan 2006-ban a lovagkeresztet, de attól még cigányprímás maradtam. Az üzletben (a Mátyás Pincében - a szerk.) még mindig Sanyikának hívnak. Igaz, most már a fiam vezeti a zenekart, a megszólítást is örökölte. Nem panaszkodhatom rá, „fölvett" segédprímásnak.

- Mióta muzsikálnak a Lakatosok?

- 1630 óta. Van egy irat arról, hogy Lakatos Ferdinánd, mint „hangász", letelepedési engedélyt kért Győrben. Majdnem minden fiúutód muzsikus lett a családban. Tudunk egy tengerész elődünkről, hajótörésben halt meg. Ő volt az utolsó Ferdinánd. Lakatos Pál meg táblabíró volt. Sokukból hegedűs és prímás lett, de voltak bőgősök, cimbalmosok is. Ezt régen a dédnagyanyám pontosan tudta. Tőle, Rozi nyanyától kaptam a Déki előnevet.

- Mikor adtak hegedűt először a kezébe?

- Hétéves koromban, előbb nem lehetett, nagyapám nem engedte.

HIRDETÉS

- Miért?

- Féltette a gerincünket. De az is szempont volt, hogy mire zenét kezdünk tanulni, tudjunk írni-olvasni. Ötvenkettő nyarán kezdtem. Apám a Magyar Rádió népizenekarának vezetője volt. A nagypapa kezdett velem foglalkozni.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

- Hányszor verték el a kezét azért, mert nem akart gyakorolni?

- A kezemre vigyáztak, helyette a fejemet ütötték. Nincs rajta mit szépíteni, az édesapám olykor alaposan eltángált. Hazajött a rádióból, élőben kellett játszaniuk, eléggé elfáradt. Mondta, ma nagyon ideges vagyok, ajánlom, hogy figyelj. Bekaptam az ebédemet, ő pedig várta a nagyszobában, hogy eljátsszam neki, amit előző nap megtanított.

- Gondolom, nem lehetett hibázni.

- Lehetett, de annak következményei voltak! Amúgy a világ legjámborabb embere volt - ha nem volt hangszer a kezünkben. Olyankor négykézláb mászkált a földön, vonatoztunk, gombfociztunk. Ha viszont előkerült a hangszer, nem ismert kegyelmet.

- Szóba se került, hogy mást tanuljon?

- Ez nem volt kérdés. Miért tanultunk volna mást, amikor a szüleink ezt tudták, és ebből éltek. Nem is akárhogyan. Papa 1965-ben került a Mátyás Pincébe, engem 1972-ben csábított át az Astoria Szállodából. Akkoriban nyitották meg a külföldi Mátyás Pince-éttermeket. Pesten és Bécsben is kellett egy Lakatos Sándor. Az apám Bécsben játszott, de az olimpia évében megnyitották a müncheni Mátyást, ott zenélt. Én meg maradtam Bécsben. Nagy sikerünk volt. Másfél évig tartott a kiruccanás.


Déki-Lakatos
Népszabadság - Kocsis Zoltán
- Kellett módosítani a repertoáron?

- Zenei szempontból nehezebb volt a helyzet, mint itthon. Este tízig az átlagos bécsi közönségnek muzsikáltunk. Tíz után jött az operás vendég. Bécsi klasszikusokat is játszottunk, ami a régi cigányzenekarok számára nem volt szokatlan. Fiatalon kezdtem, a zenekarom már mindent tudott. Csak nekem kellett tanulni. Mondtam, mit szeretnék eljátszani. Csináld, Sanyikám, hozd a kottát, kezdheted. El akartam játszani Strauss Császárkeringőjét. Nekem kotta kellett hozzá. A zenekar tudta fejből.

- Ifjabb Lakatos Sándor a hetedik prímásgeneráció tagja. Mivel foglalkozik a kisebbik fia?

- Informatikus lett.

- Hát ez meg hogy lehet?

- Helyeseltem. De nem részletezem, hogyan vélekedtek erről a szüleim, meg a feleségem, aki már nem él. Nem volt könnyű. Akkor fájt legjobban a szívem, amikor azt tanácsoltam neki, hogy ne zenéljen. De nem láttam a műfajban annyi tartalékot, hogy két gyerekemet is eltartsa. Ezt a döntést 1984-ben hoztuk meg. Amikor a vendéglátás megközelítőleg sem volt olyan rossz állapotban, mint ma.

- Megérezte, hogy a cigányzene kimegy a divatból?

- Nem. Azt kezdtem látni, hogy a magyar vendég megy ki a divatból. Azzal kezdődött, hogy a közönség nem igényelte az élőzenét. Aztán az egyre rosszabb életviszonyok miatt kevesebben jártak vacsorázni. A közönség összetétele is megváltozott. Eltűntek a magyarok. Emlékszem a hatvanas évek végére, amikor az utcán sorbaálltak azért, hogy bejussanak az étterembe.

- Mi a helyzet az unokáival?

- Már nem tanulnak zenét. Saját döntésük, amit én tiszteletben tartok.

- Mit szólna ehhez Déki Rozália?

- Kikapnék érte. De mit lehet tenni? Fiúk, 16 és 17 évesek. A nagyobbik egyszer hazavitt az iskolából egy hegedűt, az apja rémülten hívott: mi legyen? Hagyd, hadd csinálja, mondtam. Egy évig tanult, gyakorolt, aztán elcsomagolta, köszöni szépen, neki ebből elég. Nem erősködtünk. ha valamit kérdezett, elmagyaráztuk, megmutattuk. A kollégák többsége tanítja zenélni a gyerekét. Az új korosztály megpróbál helytállni a dzsesszben vagy más irányzatokban. Ezzel az a baj, hogy ott is megvannak azok a családok, amelyek egy adott stílusban otthon vannak. Nem egyszerű betörni.


Déki-Lakatos
Népszabadság - Kocsis Zoltán
- Mi kell a jó cigányzenéhez?

- Tehetség. Nem árt, ha jó a hangszer, és kell egy kis szorgalom.

- Amit elloptak magától évekkel ezelőtt, bizonyára jó hangszerek voltak.

- Négy éve történt. Leütöttek a házunk kertjében. Az egyik hegedű a dédnagyapámé, Lakatos Antalé volt. Amikor a korán árván maradt Rozi nyanyát feleségül vette, a nevelőapja Győri Farkas Miska, aki Bihari János unokája volt, azt mondta: Tani, fölmegyünk Pestre, veszek neked nászajándékba hegedűt. Választhatsz. Elmentek egy híres hangszerészhez. Kitett eléjük a mester jó néhány hegedűt. A dédapám az egyiknél lehorgonyzott, az szólt a legszebben. Mondja a mester, nem rossz választás, majd hozzátette: tudja, Farkas úr, annyiba kerül, hogy ezt a háromemeletes házat itt az Üllői úton meg tudná venni! Farkas Miska azt mondta, nem számít. Háromszáz aranypengőt fizetett a hangszerért. Ez volt az egyik hegedű a dupla tokban, amiért leütöttek. A másik se volt rossz, azt meg idős Magyari Imre használta, az édesapám ötven éven át meg akarta venni. Ifjabb Magyari Imre hegedűművész olykor az apja iránti tiszteletből cigányzenekari felvételeket is készített. Ajándékul kaptam tőle a hangszert. Több száz éven át volt Magyariéknál. Ezért sajnáltam nagyon. Remény sincs rá, hogy megtalálják.

- A mostani hegedűjének van története?

- Egy régi iskolatársam készítette, Kanadában él. Prímásnak készült, de nem tudott a zenéből megélni, ezért kitanulta a hegedűkészítést. Méghozzá úgy, hogy elment Velencébe a magyar Kónya mesterhez: szeretne hangszerész lenni. Kónya mondta, rendben van, le kell ülni, és faragni kell egy hegedűt. Ottawában láttam nála a fát, megdicsértem, hogy milyen szép. Amikor meghallotta, hogy kiraboltak, utánam hozta a hangszert. Azt mondta, muzsikáljak rajta, nem kér érte egy fillért sem. Gyönyörű a hangja. Annak a Stradivarinak a pontos mása, amelyet Cremonában kiállítottak.

- Sok híres ember hallhatta a játékát.

- A hatvanas-hetvenes években nem volt olyan állami rendezvény, amelyre ne hívtak volna meg. Hruscsovnak tizenöt éves koromban muzsikáltam először. Moszkvában történt, egy Kádár-Hruscsov találkozón. Akkor kerültem apám zenekarába. A Pacsirtát játszotta, s kitalálta, hogy amikor elkezd csicseregni, átveszem tőle a „hangot", s én csicsergek tovább. Apám ott áll Hruscsov fölött, én meg hallom a csicsergést, odalépek, mire körbefognak a biztonságiak. De Hruscsov fölállt, s bekerült a híradóba, hogy kezet fogott velem. Kérdik itthon az osztálytársaim: Lakat, ugye nem mostál kezet?! Stéphane Grappelli itt hallgatott meg, a Mátyásban, Yehudi Menuhin pedig elkérte a hegedűmet, s játszott rajta. Aztán megjegyezte, milyen neveletlen, biztos én is szeretnék játszani az ő hangszerén. Bemehettem az öltözőjébe az Erkel Színházban, hatvannégyben történt. Vittem a hegedűtokot. Megdicsért azért, hogy milyen szépen játszom az E-húron. Negyven év múlva itt, a Mátyás Pincében nem a délceg alakomról, hanem a játékomról ismert föl. Amitől nagyon boldog voltam.

- A mai politikusok is eljárnak cigányzenét hallgatni?

- Hová gondol? Lehet, hogy járnak valahová, de hogy ide nem, az biztos.

- Bánja? Vagy bántja?

- Mindenkinek szívesen muzsikálok. Az is termék, amit én kínálok. A zenész a játékát bocsátja áruba. Fiatal koromban Németországban jártam. Azt mondja a bolgár főnökünk, tudja, maga nagyon jó muzsikus, de nem tudja eladni magát. Menjen a Csikós étterembe, ott muzsikál egy pali, nézze meg. Egy román zenész rángatta a vonót, köze nem volt a hegedűhöz, de magára tudta vonni a közönség figyelmét. Csodálattal néztem, sok mindent el tudtam lesni tőle. Láttam és hallottam aztán itthon Pertis Jenőt, aki hétkor kezdett a zenekarával a Kis Royal-ban, de jó egy órán át nem csinált semmit. Nyolckor aztán bement, s megvárta, hogy mindenki befejezze a vacsorát. Amíg kanálzörgést hallott, meg se moccant. Megállt a zenekar előtt, és addig várt, míg síri csend lett. Egyszer Németországban egy konferenciavacsorán játszottunk. Akkora zaj volt, hogy hátrahőköltünk tőle. Eszembe jutott Pertis Jenő. Kimentem, fölemeltem a hegedűt, de semmit se csináltam. Hirtelen elült a zaj.

- Hogyan válogatta a zenészeit?

- Ők válogatták egymást. De kellett hozzá egy baki. Szereztem egy príma cimbalmost, tetszett a játéka, egy évre leszerződtettem. Az első estén fellázadt a zenekar: Sanyi, ha ő marad, mi megyünk. Kérdem, mi a baj vele. Nagyon jó cimbalmos, csak nem tudunk vele muzsikálni. Kifizettem a gázsiját, a cimbalmos csak a felét fogadta el. Ez volt az utolsó eset, amikor zenészt szereztem. A másik, hogy pénzzel sosem foglalkoztam. Egy zenekarban csak a harmóniákon és a pénzen lehet összeveszni. A klarinétos kolléga a pénztárnokunk 1971 óta.

- Milyen a közérzete ebben a kuszált világban?

- Az elmúlt harminc évet viszonylagos biztonságban, jó szerződésekkel a zsebemben töltöttem. Sokat utaztam, megbecsülték a munkámat. Ezt a hosszú időn át tartó biztonságot ma nem érezhetem. Nemcsak a cigány-, hanem általában az élőzene került veszélybe. A vendéglátósok költségként tekintenek a zenére, ami óriási hiba. Amikor 1967-ben idejöttem, Papp Endre, az igazgató azt mondta: fél tízkor nem tarthatok szünetet, azért, hogy a vendég rendeljen még egy palacsintát vagy egy pohár sört, neki mindegy. Tíz órakor viszont szünet van, Sanyikám, mert jön a színházi közönség, kell az asztal. Ezt hívták stratégiának. Ma csak hányódunk.

 
nyomtat email plusz mínusz kedvencek / megosztás
HIRDETÉS

HIRDETÉS
.