A fővárosi kormányhivatal szerint kifogástalan Dörner pályázata
Szakmai és tartalmi szempontból kifogásolta beadványában az LMP Dörner György pályázatát. Emellett a pályázati eljárás megsértését is kiemelte, azzal indokolva, hogy a döntéshozó nem dönthet szabadon annak javára, akit a szakmai bizottság nem támogatott.
A kormányhivatal álláspontját Pesti Imre kormánymegbízott felhatalmazásával Haszonicsné dr. Ádám Mária jegyezte – írja a szinhaz.hu. A kormányhivatal csak azt vizsgálhatta, hogy a pályázat a formai követelményeknek megfelel-e. Eszerint semmiféle kifogásolnivalót nem talált, sőt, megállapította, nem ütközik törvénybe Dörner kinevezése, hiszen szabályszerűen, a vonatkozó rendelkezések betartásával történt minden, és erről Tarlós István, Budapest főpolgármestere szabadon dönthetett.
A hivatal arra is hivatkozott, hogy a szakmai bizottság több pályázatot is minősíthet támogatottnak. Az idevágó passzusok szerint azonban „A munkakör betöltéséről – a szakmai bizottság véleményét is mérlegelve – a munkáltatói jogkör gyakorlója 30 napon belül, önkormányzati fenntartó esetén a következő képviselő-testületi ülésén dönt.”
A fővárosi önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló fővárosi közgyűlési rendelet szerint: az egyszemélyes társaság legfőbb szervének törvény által hatáskörébe tartozó jogait – ügyvezető megválasztása, visszahívása, megbízása, megbízásának visszavonása és díjazása – a főpolgármester gyakorolja, aki e jogköre alapján döntött Dörner kinevezéséről 2011. október 6-án.
A törvényhozó a pályázati eljárás elengedhetetlen feltételeként csak azt szabályozza, hogy a szakmai bizottság véleményét a főpolgármester köteles kikérni és azt mérlegelni. Ez pedig nem azonos az együttdöntési vagy egyetértési joggal – állítja Haszonicsné, aki azt is hozzáteszi: az előadó-művészeti törvény nem írja elő, hogy a döntéshozó elé csak a támogató véleményt kell felterjeszteni, s arra sincs jogszabályi kötelezés, hogy csak azok között a pályázatok között mérlegelhet, amelyek a bizottság támogatását élvezik.
A „bizottság véleményét is mérlegelve" szóhasználatból következik az is, hogy nemcsak a szakmai bizottság véleményét kell és lehet figyelembe venni döntéshozatalkor, hanem egyéb körülményeket is, fenntartói szakmapolitikai indokokat, érveket. Ezeknek tartalma, valamint a mérlegelési szempontok a törvényességi ellenőrzés keretében nem vizsgálhatóak.
Dörner György pályázatának tartalmi és szakmai hiányosságaival kapcsolatban azt állapították meg, hogy a pályázati felhívás tartalmi követelményeinek megfelelt. A vezetői munkakör betöltésének feltétele szakirányú felsőfokú végzettség és legalább 5 éves szakmai gyakorlat volt, 5 éves vezetői gyakorlatot nem kért a kiíró. Részletes üzleti tervet 2012. február 1-től 2017. január 31-ig terjedő időszakra kellett. A megjelölt időszakot átfogó üzleti terv része volt a pályázatnak, ennek részletezettségét a felhívás nem kérte. A felhívás több évadra vonatkozó produkciós terv felállítását írta elő, ezért nem tekinthető a Dörner-dolgozat hiányosságának az öt évad helyett kettőnek a szezonterve, alkotói szándéknyilatkozat csatolásának kötelezettségét pedig nem kérte a kiíró. Az LMP beadványában felvetett szakmai kifogásokat, gazdasági, művészeti-munkaszervezési tárgyú felvetéseket nem vizsgáltak, mert arra nincs hatáskörük.
A kormányhivatal a pályázati eljárás jogszerűsége miatt úgynevezett „törvényességi észrevétel megtételét” nem tartja indokoltnak. A mérlegelési szempontú önkormányzati döntés felülbírálatára pedig a törvényi szabályozás miatt nincs jogi lehetősége.