Hanemek harca

Még neve sem volt a zenekarnak, máris fellépni hívták az Örkény-kertbe 2011 augusztusában. Nyomtatta volna a programot az invitáló Örkény Színház, csak nevesítse a csapatot a színész Bíró Kriszta, a zenész-énekes-színész Murányi Márta, a műfordító Nádori Lídia, az újságíró Rick Zsófi, a zenész-nyelvész Sváb Ágnes. Az együttes mára olyan terebélyessé bővítette repertoárját az új, pimasz dalszövegekkel frissített régi sanzonokkal, tangókkal, operaáriával, hogy húzni is lehet belőle.

Az egész zenekarosdi onnan indult, hogy Nádori Lídia a negyvenedik születésnapjára együtt zenéléssel akarta meglepni magát. Azt mondja, az ember ilyenkor úgy van vele: vagy teljes letargiába esik, vagy csinál valami újat. Ő ezt az utóbbit választotta. Egyetlen koncertet beszéltek csak meg, de mindenki a szíve mélyén, a tüdeje aljában érezte, ez nem egyszeri alkalom lesz – teszi hozzá Murányi Márta. Már az első próbán előjött, ki mit szeretne énekelni, mi az, amit máshol nem tud megvalósítani.

Ez Márta esetében azért meglepő, mert ő profi zenész, énekes, játszik az Örkény három előadásában, a Nemzeti Színházban, kórusban a vígszínházi Hegedűs a háztetőn-ben, és színészként a Sanyi és Aranka Színház előadásában, a Roadmovie-ban. – Ilyen zenéket máshol nem csinálok, ilyenfajta kreatív alkotómunkában nem veszek részt. Harmonikázom az Örkényben, de teljesen máshogy. Nádori Lídia is zongorázott korábban, de abbahagyta, mert a klasszikus zene reproduktív előadására sosem vágyott. Arra viszont igen, hogy zenekarban játsszon.

Állandó színpadi reflektorfényben áll Bíró Kriszta is, de a színház munkahely, ez meg örömzene. Gyerekként elenyésző ideig tanult csellózni meg furulyázni, de „betanulásra” már zongorázott és xilofonozott is egy-egy előadásban. Szimfonikus zenekarban muzsikál Sváb Ági, de a bőgős – még akkor is, ha nő – száz ember között a kilencvenkilencedik. Az utolsó sorban ül, nincs szólózás és éneklés sem. Itt azonban erre készül, jóval szabadabban kísérletezhet. Rick Zsófi testvérével hét évig vitt klezmerzenekart, de nehéz volt egyeztetni a tagokat. Ráadásul úgy érezték, a klezmerzene kiment a divatból.

A hegedülést is abbahagyta Zsófi, a hangszert akkor porolta le, mikor Lídia hívta, zenéljenek együtt. „Ez annyira az a világ, amelyet szeretek, ráadásul régóta vágytam arra, hogy régi dalokat, például Karádyt énekelhessek.” Hosszas gondolkodás után a Hanem nevet választották: könnyen kimondható, kiolvasható, bizarr, pimaszul rövid, provokatív – és benne van a nem, a tagadás és a nemiségre utalás egyaránt. Kezdetben a „női tangózenekar” magyarázó elnevezés is hozzájuk tartozott, de egyrészt a szereplőkből kikövetkeztethető, hogy női, másrészt már nemcsak tangót játszanak, hanem például Erkel Ferenc és Egressy Béni Hazám, hazámjának Máthé Zsolt által átírt Idegenszív című változatát.

Refrénje a következő: „Hazám, hazám, te mindenem / Tudod, hogy sok bajom neked köszönhetem / Akár a múlt, sötét jelen / jövődet kúrod el végérvényesen / Sajgó szívem idegenül / Érted fog dobogni rendületlenül / Magyar hazám, ki nincs nekem / Változtasd élted értem és érted / Hajrá, magyar hazám!”

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Bár fontosnak tartják a közéleti megnyilvánulásokat, mikor elkészült a Hazám, hazám stúdiófelvétele, hívták őket fellépni a március 15-i millás tüntetésre, nem vállalták – bármennyire jó publicitást hozott volna is. Nem akartak afféle millás csajokká válni, bármelyik politikai erő mellé „odaragasztani az arcukat”. Gondolnak valamit a világról, ez dalaik alapján le sem tagadható – persze miért is akarnák letagadni. Dalaik amúgy nőiesek, beszólogatósak, harcosak, nemritkán a férfiakkal a célkeresztben. Persze nem a pasikat akarják provokálni, felesleges lenne megsértődni, hanem a férfidominanciájú társadalomnak szólnak be, nem mellőzve az öniróniát sem.

Az, mondjuk, belefér a pakliba, hogy őket is kritizálják, mint például a Mandiner nevű vélemény- és hírportálon. Azt írták róluk: „szemüveges, zsidó, leszbikus kurvák”. „A szemüveges azért durva” – kommentelte vissza nekik Nádori.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Mivel mindenkinek van vagy három állása emellett, plusz a legtöbbjüknek ott a család is, a Hanem egyelőre megmarad örömforrásnak. Mennek, ha hívják őket, mint például Bán Zsófia Méreg című estjéhez. Az író a legújabb kötetéből, az Amikor még csak állatok éltek címűből olvas fel, a Hanem meg hozzájátssza a repertoárját.

A dalaik magyar szövegeit a költő Szlukovényi Katalinnak és Parti Nagy Lajosnak, valamint a színész-dalszövegíró Máthé Zsoltnak köszönik. Még nincs kétéves a zenekar, de már három számot kaptak ajándékba, nekik dedikálva. Az egyik tangót a dzsesszzenész László Attila írta, akit délelőtt kértek fel, délután pedig már küldte is a kész számot, kicsit szabadkozott, hogy egyelőre nincs hangszerelve. Kákonyi Árpád előhúzta a fiókból a korábban megzenésített Pékszombat című Parti Nagy-verset, és meghangszerelte a lányoknak. És most próbálják Shakespeare 57. szonettjét, melyre – Bíró Kriszta ötlete alapján – Nyitrai László írt zenét. Kőkemény kortárs tangó lesz.

„Női tangózenekarként” kezdték. Még mindig nők, de mostanra bővült a repertoár
„Női tangózenekarként” kezdték. Még mindig nők, de mostanra bővült a repertoár
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.