Látogatás a Róth családnál

Miközben körös-körül vadul suhognak a fejszék, Erzsébetvárosból végre beesett egy jó hír: az önkormányzat nem zárja be a legnagyobb magyar üvegfestő és mozaikművésznek, Róth Miksának szentelt múzeumot, sőt. A Nagy Nemzeti Kulturális Tarvágás közepette nem volt alaptalan az aggály, hogy a Nefelejcs utcai kismúzeum is búcsút int a honi és külföldi publikumnak, majd alámerül.

A működési forma változik ugyan – az intézmény a szép nevű kerületi ernyőszervezet, az ERöMŰVHÁZ Kft. irányítása alá került –, a tartalom azonban nem, mi több: az elmúlt évek alatt soha nem került ilyen közel a műhely teljes felújítása. A munkára – amelynek tervezése a minap kezdődött meg – hozzávetőleg 300 millió forintot szán az önkormányzat – tudtuk meg a múzeum igazgatójától.

Fényi Tibor elárulta: az emeletes alkotótér felső, most üresen kongó szintjét is hasznosítani akarják, különféle kultúr-összejöveteleket képzelnek el benne, az udvart pedig egy kis zöld szigetté varázsolnák, ahol játszóteret alakítanának ki. A 26-os számot viselő téglaborítású épület tulajdonképpen a második a vonatkozó helyrajzi számon, az elsőben bútorüzem működött, bizonyos Gelb Sámuel irányítása alatt.

Róth Miksa 1911-ben már egy átformált házba költözött be – a megújított épület terveit nem mellesleg az a Pecz Samu készítette, akinek sok egyéb mellett a Magyar Országos Levéltárat, a Fasori Evangélikus Gimnáziumot és a Fővám téri vásárcsarnokot is köszönhetjük. Ugyanebben az évben nyílt meg a már hivatkozott műhely is. Róth egyetlen munkájának honoráriumából, a mexikói Teatro Nacional üvegkupolájának kifestéséért kapott pénzből vásárolta meg az ingatlant.

A művész 1939-ig működtet(het)te műhelyét a pesti Csikágóban. Halála (1944), pontosabban a világháború után elsőként a Petőfi Sándorról elnevezett politikaitiszt-képző akadémia vert tanyát a műhelyben, később az Országos Szakipari Vállalat (Orszak) vette birtokába, amíg a tűzoltóság ki nem vegzálta, a gyúlékony fafödémre hivatkozva. Utóbb szükséglakásokat alakítottak ki benne.

A szoba-konyhákká szabdalt felső középpolgári otthonba az ötvenes években államrendőröket tettek be – különös, hogy Róth Miksa özvegye, Walla Jozefa és lánya, Amália is az épületben maradhatott (szintén egy-egy szoba-konyhás lakrészben). A családi legendárium szerint Amália magánál Rákosi Mátyásnál járta ki, hogy ne kelljen elhurcolkodniuk, egyebek mellett felhíva népünk bölcs vezérének b. figyelmét a körülményre, hogy például az ő kedves parlamenti irodájának ablakait is elhunyt rokonuk csodálatos festményei díszítik, majd mindehhez hozzáfűzte: készséggel a munkás-paraszt állam rendelkezésére bocsátja az Országház ablakainak eredeti terveit.

Ha netán megsérülnének, hitelesen hozhassák rendbe őket. Fényi először erős fenntartásokkal kezelte a sztorit, de aztán kinyomozta, hogy ha Rákosiig talán nem is, a titkárságáig biztosan eljutott Amália. A Nefelejcs utca 26.-ot a nyolcvanas évek elején védetté nyilvánították, Róth Amália pedig – Ráday Mihály kezdeményezése nyomán – 1987-ben az épületet a VII. kerületre hagyományozta, azzal a kikötéssel, hogy alakítsák emlékmúzeummá. A szükséglakókat és a rendőröket elkezdték szép sorban kiköltöztetni, majd 1999-ben annak rendje-módja szerint megnyitották az intézményt.

A ház első emelete lakásmúzeum, ahol a Róth család eredeti bútoraival, festményeivel, dísz- és emléktárgyaival szemebesülhet a látogató, valamint számos eredeti Róth-munkával, továbbá a Kossuth-mauzóleum Kernstok Károly elképzelései alapján készített félköríves mozaikjainak terveivel, de ugyanitt látható a pannonhalmi székesegyház homlokzatát ékesítő mozaikvázlata is. A szobák egy része kiállítótér, amelyekben részint a mozaiktechnika megújítását illusztráló gyűjtemény tekinthető meg, részint üvegfestmények, amelyek közül magam egy Rippl-Rónai-rajz alapján született ablakrészletet emelnék ki legszívesebben, ha egy szemernyi tisztesség se volna bennem.

A földszinten ugyancsak Róth-művek ejtik ámulatba a nézőt: itt azt demonstrálták, hogy a művész milyen stációkon át jutott el a historizmustól a szecesszióig. Fényi Tibor és a vendégkönyv tanúsága szerint látogatóik zömmel külföldiek – feltűnően sok köztük az amerikai –, akiket mindenekelőtt Róth világraszóló szecessziós mozaikművészete érdekel. A nyugati bedekkerek az ún. secret tip – titkos tipp – kategóriában ezt a kismúzeumot ajánlják a turisták figyelmébe a legmelegebben, ami szépen látszik a látogatószámon is.

Ugyancsak nagy hatással van rájuk a lakásmúzeum és annak berendezése is, ahol pont olyan érzése van az embernek, mintha látogatóba érkezett volna egy családhoz, amely azonban egy fatális véletlen folytán éppen nincs otthon, de mindjárt megjön; az enteriőrben csodálatosan kirajzolódik az is, milyen lenyűgözően magas színvonalú volt a honi iparművészet a város fénykorában.

Az üvegművész munkái száz éve minden fontosabb középületben ott voltak
Az üvegművész munkái száz éve minden fontosabb középületben ott voltak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.