Minden idők legnagyobb pakkja

Nem figyel az emberekre senki. Ezt Grecsó Krisztián író, az Élet és Irodalom prózarovatának szerkesztője állítja, amikor a lap által meghirdetett tárcanovella-pályázat felől kérdezzük. Úgy is, mint Nádasdy Ádám és Szilasi László társát a háromfős zsűriben.

Azt mondja, ez volt az egyik legérdekesebb tapasztalata, miközben a több mint ezer érvényes pályamunkát olvasta: hogy mennyire nem figyel az emberekre senki, pedig mennyire szeretnének elmondani egy-egy történetet magukról.

– Évtizedek óta hurcolt sztorik, családi stigmák kerültek felszínre. Nagyon sok érzékenységgel, tragédiával találkoztunk. Egészen különös érzés volt látni, hogy micsoda szorongás, nyomor és bánat vesz körül minket – mondja Grecsó, majd hozzáfűzi, nehéz is volt olvasni ezeket a tárcanovellákat, pláne ilyen nagy mennyiségben.

Tényleg őrületes mennyiségű dolgozat érkezett a felhívásra. Az ítészeknek több mint ezer érvényes pályamunka közül kellett kiválasztaniuk a legjobbakat, a hetilap legutóbbi számában Szilasi konkrétan minden idők legnagyobb pakkjaként aposztrofálta a tárcatömeget. Az első díjat Tasnádi-Sáhy Péter Ú-bót című írása nyerte el, a második helyen Nagy Zsófia végzett Hulla a házból című történetével, Balogh Robert Rémcsije a harmadik lett.

S hogy mi volt a cél a pályázattal? A szerkesztőség tagjai szeretnék megújítani, újra divatossá tenni a vonal alatti történetek zsánerét, mert úgy érzik, hogy a mindig aktuális ügyekre reagáló, közéleti publicisztikával szemben mintha megkopott volna a tárcanovella fénye. (A tárca mellett bőven volna keresnivalója manapság a szociográfiának, az irodalmi riportnak is, ezek ugyancsak hiányoznak a magyar sajtóból.) Mintha háttérbe szorultak volna az emberi finomságok, a személyesség, az intimitás. Az olvasók nagyon is szeretnek megmerítkezni a rövid olvasmányokban, mert úgy érzik, ezek a szövegek hozzájuk és voltaképpen róluk, az ő életükről szólnak, nem pedig arról a műmájer világról, amit a média tálal. Ám mindennek ellenére Magyarországon mégsem túl mozgalmas a műfaj.

– Azt gondoltuk, ha komoly lapként komoly díjazású pályázatot hirdetünk, az megmozgatja majd az irodalmi életet. Meg is mozgatta, ez már a pályaművek mennyiségéből is látszik – így a szerkesztő. A 400 ezer forintos fődíjra vélhetően az irodalmi élet apraja-nagyja fenhette a fogát. Azért csak vélhetően, mert még a zsűri sem tudja pontosan, kik is pályáztak, csak a nyertes művek jeligéjét oldották fel. Mindenesetre Grecsó azt mondja, a pályázat idején elég volt azt begépelnie a webes keresőbe, hogy „tá…”, rögtön reagált a prediktív motor, felkínálva a „mi az a tárcanovella?” kérdést.

A nyertes pályamunkák már meg is jelentek a lapban. A rovatvezető elmondása szerint azonban a többi tárca kezét sem engedik el: mostantól egy évig egy új (ideiglenes) rovatban olvashatjuk majd a legjobb írásokat. Csalódott szerzők, persze, mint minden pályázati eredményhirdetés után, most is akadtak. Néhányan hangot is adtak elégedetlenségüknek, a zsűritag szerint ez teljesen rendben van. Hiszen az alkalmi tárcaírók nem csupán egy újságcikket készítettek, de szívüket-lelküket beletették. Jó részük ezért csupán annyit kapott „cserébe”, hogy a lap a www.es.hu-n közzétette az érvényes pályaművek jeligéjét.

Grecsó Krisztián azt mondja, bár akadt vita a zsűritagok között a műveket illetően, a legjobbak tíz-egynéhány darabos csoportja mindhármuknál közös volt, ami megnyugtató. Nádasdy Ádám azt sajnálta, hogy „a pályaművek özönében alig volt humor, alig-alig lehetett nevetni”. Szilasi László arról írt értékelő szövegében, hogy a magyar próza ugyan átlépett a szó poétikájából a mondatéba, a „bekezdés poétikájába azonban valamiért már nem – nem is beszélve most a fejezet, a szövegegész (pl. tárca), a regény vagy pláne a hallgatás poétikájáról. A mondat már megvan, de nincs még meg minden. Ideje lenne továbblépni.” Nádasdy a „polgári élet mocskát” hiányolta a szociografikus ihletettségű írások túlsúlyára reagálva, Szilasi pedig – Rubin, Nádas, Esterházy bekezdés- és fejezetközpontú olvasása mellett – Hazai Attilához és Tar Sándorhoz utalta a szerzőket „az igazán saját témát megtalálni képes tekintet ellesése” céljából.

– Nagyon erős bizonytalanságok voltak bennünk. Ha az ember egy nap elolvas negyven tárcát, akkor a harmincadiknál bátran felteheti magának a kérdést, hogy birtokában van-e még az ítészi erejének. Nagyon jó visszacsatolás volt, hogy a legjobbak esetében ugyanazt gondoltuk – így Grecsó. Ha ezer pályamunka érkezik, akkor a jó téma, a jó forma, vagyis a jó tárca mellett a jó szerencsére is szükség van a sikerhez. Hiszen valahogy ki kell hogy emelje magát az a szöveg a sokaságból.

Hogy figyeljen már végre oda valaki az emberre.

Grecsó Krisztián író, az Élet és Irodalom prózarovatának szerkesztője
Grecsó Krisztián szerint az egzisztenciális félelem még az igazán \'nagyokat\' is nyomasztja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.