Csupa míves ecset

Később vettem észre, s így nem követtem a felirat javasolta útvonalat a Szépművészetiben. Szerencsémre. Mert kezdvén imígyen a háromrészes kiállítást az alagsorban, azt kaptam, amit az európai vár a kínai festészettől. Szakmai tökélyt, finom titkokat, tapintatos másságot és lefegyverző remekműveket. Alkalmat az elpusztíthatatlan hagyományokról meg az ezer esztendőkről való közhelyelmélkedésre.

Az A természet költészete című terem a mestertechnika példatára. Persze, hogy tudjuk, hogy a fametszet őshazája Kína, de azért közel kell menni, alaposan megvizsgálni Yuan Quinglu méteres nyomatát, hogy higgyünk a feliratnak. Aggályosan megbizonyosodni azokról a kés metszette, apró vájatokról, eltávolított forgácsok szálkás nyomáról, amelyekből a Felkelő nap tónusgazdag lánya, ege, madárraja kikerekedik. S ha a rézmetszetet, ezt a manapság egyre ritkább, nagyon igényes technikát nem Kínában találták is fel, hanem európai fegyverkovácsműhelyekben, láthatóan volt ideje ott is példaadóvá válni. Tan Ping Cím nélkülije olyan tünékeny felületet tesz a hagyományos vörös pecsét alá, mintha nem erős kezeket kívánó munkával készült volna, Hung Qiming Nyári szellője meg úgy suhan, hogy a rőt futamok finom fokozatai, a hólyagos sárga foltok gazdag vibrálása akvarelles káprázatokat kelt.

A tuskompozíciók tökéletessége természetesen elvárható. Nem tudjuk ugyan, hogy a másfél-két méteres tájképek mesterei ma is a dombordíszítésű rudak eldörzsölésével állítják-e elő a kínai tust, amint tették a klasszikusok, az azonban látható, hogy ecsetjüket hozzájuk méltóan kezelik. Ahogyan a hegygerincek sötétebbje a mind oldottabb sziklafalak derengésé ben mosódik, ahogyan a vizes, már csaknem fehér hegyoldalakra az előtéri fák kalligráfiája ráég, az számunkra maga a hiteles tradíció. Han Jingwei tűnődő zöldeket mos a tájképbe, Long Rui sziluett-tömör kecskéket komponál a domboldal vaskos foltszövedékébe, Du Dakai kolostorképe a már-már súlyos, testes vörös tustól lesz drámaian tömör.

Nem értünk a kínai tájképhez, jó ezt hamar tudatosítani. Akkor sem, ha olvastunk hozzá ezt-azt, akkor sem, ha jártunk Kínában, és láttunk naponta máshol kigörgetett tekercsképeket. A kínai tájkép, annyit tudunk, ha hagyományos, nem a táj képe, próbáljuk megérteni, hogy sokkal inkább ember és természet viszonyáé, esetleg nem a világ ábrázolása, hanem maga a világ, annak része. Vu Tao-ce, mint Miklós Pálnál olvasható, belépett a maga festette remekműbe, és többé nem látták – ha ezt tudjuk, belenyugszunk a korlátainkba, és európai szemmel gyönyörködünk. A különös perspektívában, amelynek jó oka van nem centrálisnak lenni, amely mindig messzi hegyeket hoz, tol, zúdít az előtér eseményeire, a tájkép néptelenségében, amely tájkép mégis oly emberivé –költőivé – avatja a legzordonabb meredélyeket is.

Bennünket a festésmód eleganciája, az elképesztő gyakorlottság szülte fölény ragad meg. Az, hogy Zhang Dongfeng olajképén a banánlevelek is akvarelles áttetszőséggel töltik ki a domboldalt, és tuspászmák álmatagságával kapnak testet a fák lombjai, hogy Cao Jiang olajjal vászonra festett tondója olyan tünékeny, mintha nagyon híg tussal készült volna. Csupa míves ecset, akkor is, ha az effajta lelkesedés tökéletesen szakszerűtlen, lévén egykor a kifejezés csak az egyik hagyományos festésmódnak fenntartva.

Nem értünk a kínai politikai festészethez sem. Mielőtt ítélkeznénk a miniszterelnök-apoteózisokról, a mozgalomtörténeti zsánerekről és a munkahőse óriástablókról, célszerű elolvasni a földszinti szekció bevezető szövegét. Nem mintha az ismertető részletezné mindazt, aminek ellenhatásaként az utóbbi évtizedek piktúrája létrejött. De alkalom annak végiggondolására, ami Kínában hetvennyolc előtt történt, és így nézni a nekünk kevéssé rokonszenves műfajokat. Ami figyelemre érdemes, az megint csak szakmai. Az, hogy a mai kínai festészet a biedermeier simaságú portrétól az egykori szovjet mozgalmi festészetig, az ezerszereplős tekercsképek elevenségétől a vastagfestékes expresszionizmusig minden stílusban megtalálja önmagát. A változatosság jegyében van pop-art és koncept, plakátos munkásábrázolás és mély értelmű nonfiguráció; a pekingi Nemzeti Művészeti Múzeum jóvoltából alighanem tiszteletre méltóan őszinte válogatást kaptunk.

Alighanem tiszteletre méltóan őszinte válogatást kaptunk
Alighanem tiszteletre méltóan őszinte válogatást kaptunk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.