Süllyed a lapátkerekes

Február 26-án Szegeden, a tápéi kikötőben elsüllyedt a Szőke Tisza nevű gőzhajó, az ország utolsó kétkéményes lapátkerekese, amely még megmenthető lett volna néhány évvel ezelőtt. Most azonban már azok is menthetetlennek tartják, akik egyébként reménytelen sorsú, régi gőzösök megmentésével foglalkoznak, nevezetesen például a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kuratóriumának elnöke, Portás Csaba.

A Magyar Hajózásért Egyesület tagjai március 12. és 18. között megpróbálták „felúsztatni” a Szőke Tiszát, vagyis a hajótérbe került vizet kiszivattyúzva, felszínre hozni az elmerült utasszállítót, s elzárni a rést, ahol a víz betört. Az akció a nem elégséges szivattyúkapacitás és a nagy mennyiségű vízbetörés miatt sajnos nem sikerült. Néhány helyiségből ideiglenesen ugyan ki tudták szippantani a vizet, de azok újra megteltek, amikor a szivattyúzás abbamaradt.

Nem sikerült megtalálni azt a rést sem, amely végül a süllyedést okozta. A búvárok szerint ez nem a hajó oldalfalán, hanem a fenekén lehet. Mint korábbi felmérések dokumentációjából tudható, a fenékaljon már régebben is betonozással hárították el a beszivárgásokat. Az 1917-ben épült hajó eredeti lemezvastagsága 5,6 milliméter, ám a lemezek nagymértékben korrodálódtak az elmúlt 95 évben.

A hajó 1979 óta áll Szegeden, rendezvényhajóként szolgált tíz évvel ezelőttig. Azóta azonban elhagyatottan vesztegel a tápéi öbölben. Jelenlegi tulajdonosa egy felszámolás alatt lévő kht., amely korábban nyert ugyan félmilliárd forint támogatást a felújításra, de nem tudta előteremteni az önrészt, ezért a hajó renoválása meghiúsult. A felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót. Fennáll a veszélye, hogy roncskereskedők vásárolják fel, és szétdarabolják, esetleg annak ellenére, hogy a műemléki védése folyamatban van. A hajót vagy egyes részeit védett műtárggyá fogják nyilvánítani.

A hozzáértők közt is vita volt arról, hogy megmenthető-e a hajó teljes egészében. Egyértelmű álláspont, hogy nagyon nagy költséggel elvileg igen. Szabó Endre hajóépítő mérnök szakvéleményében leírja, hogy a hajó nagy körültekintéssel kisólyázható lenne, hasonlóra már volt példa, tehát „a hajót nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani”. Portás Csaba azonban reménytelennek látja a helyzetet. Véleménye szerint a felújítás hatalmas összeget emésztene fel, körülbelül másfél milliárd forintot, de ebben az esetben sem tudna a hajó az eredeti kabinméreteivel és -számával luxushajóként működni, nem tartaná el magát. Ennél valamivel többért már egy teljesen új, de nagyobb és minden igényt kielégítő hajót lehetne építeni a régi mintájára, belehelyezve a Szőke Tisza eredeti alkatrészeit, épebb hajóbordáit, védendő értékeit: „a gőzgépet, a díszlépcsőn és az első osztályú fogadóteremben lévő kovácsoltvas korlátokat, a kormányszerkezetet, a kormányrásegítő gőzgépet és még pár olyan anyagot, amely érdemes és alkalmas az új hajóba történő beépítésre. Dokumentáltan ki kell emelni a hajóból, konzerválni kell, és egy folyamatosan, biztonságosan őrzött raktárban kell tárolni addig, amíg a beépítésre sor nem kerül. Sajnos a hajó többi része menthetetlen, ezeket (pl.: az intarziás belső fa burkolópaneleket stb.) fel kell mérni, és dokumentálni kell, hogy az új hajóban újraalkothatók legyenek.”

A tőke egyelőre nem kapdos a lehetőség után, hogy pénzét egy ilyen újjáalakított nosztalgiahajó építésébe fektesse. Laikusok fölvetnek olyan lehetőséget is, hogy mint Romániában a Tudor Vladimirescu nevű gőzöst tíz évvel ezelőtt, ezt is az államnak kellene felújítania kormányzati, reprezentációs használatra. Ennek nem sok esélye látszik. Az egyetlen állami szerv, amely jelenleg a hajóval foglalkozik, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, egyelőre közlekedési múzeumi szakértő segítségével azt próbálja megítélni, hogy mit védjen a Szőke Tiszából.

A hajó műemléki védése már folyamatban van, de ez aligha segít rajta
A hajó műemléki védése már folyamatban van, de ez aligha segít rajta
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.