Stephen Frears: A tudatlanság nagy áldás

Stephen Frearst megelőzte a híre. Egyrészt ő az egyik legkeresettebb európai filmrendező, másrészt őt tartják a világ egyik legrosszabb interjúalanyának. Ha rossz kedve van, nem lép ki az egyszavas válaszok világából, ha pedig jó, akkor elvicceli a válaszokat. A Veszedelmes viszonyok, a Svindlerek, a Pop, csajok satöbbi, a Gyönyörű mocsokságok és A királynő rendezőjével a Tamara Drewe világpremierjén, Cannes-ban beszélgettünk.

– A sajtókönyv azt idézi öntől, hogy a Tamara Drewe nem tipikus Stephen Frears-film.

– Tényleg ekkora hülyeséget mondtam volna? Fogalmam sincs, milyen az a tipikus Stephen Frears-film. Az biztos, hogy a Tamara Drewe forgatását élveztem eddig a legjobban. Most meg rettegek, hogy innen már csak lefelé vezet az út.

 

– Mi szerzett ekkora örömöt?

– Személyesen ismerem Posy Simmondsot már negyven éve. Még csak a gondolatát érlelgettem annak, hogy fel kéne nőnöm, amikor már barátok voltunk. Briliáns asszony. Rendszeresen olvastam a Tamara Drewe-képregényét, aztán egyszer csak elém tettek egy elképesztően jó forgatókönyvet, amely annak alapján készült. Sokáig nem is értettem, hogy lehetek ilyen mázlista.

– Sokszor hallani, hogy a jó komédia óriási szakmai kihívás.

– A legnehezebb rendezői feladat. A forgatás alatt ugyanis még senki sem tudja, hogy működik-e majd a vásznon. Lehet, hogy amin mi fél órát röhögünk, a moziban kínos csendet eredményez.

–Mikor tudatosult, hogy ez most összejött?

– Technikailag rettentő öszszetett kérdés ez... A lényeg, hogy a vágásnál jöttem csak rá, hogy sikerült a komikumot átemelni a filmbe. Akár egyetlen képkockán is múlhat a megfelelő tempó: ezt most, a Tamara Drewe készítése során tanultam meg.

– Mit szól ahhoz, hogy a kritikusok azt írták, a Tamara Drewe túl könnyű, hogy Cannes-ban szerepeljen?

– Megtisztelő. Sosem dicsértek meg még ennyire.

– Nagyon régen készült igazi, vérbő komédia a brit középosztályról. A Tamara Drewe ezért mindenképpen hiánypótló mű.

– Különösen, mióta Alec Guinness nincs már velünk. Mintha vele a középosztálybeli angol férfi karaktere is meghalt volna. De az is indok lehet, hogy öntudatosak vagyunk, és nem szeretünk magukon röhögni a moziban.

– Mit gondol, miért?

– Lövésem sincs. Erről kérdezzen meg egy szociológust.

– Filmjeiben rengeteg erős női karakter van.

– Mert a nők jobban izgatnak, mint a férfiak. De igazából markáns és sokoldalú színész sincs már Marcello Mastroianni óta. Talán még John Malkovich képes csodákra. A maiak egyébként többnyire csak akciósztárnak jók. Unalmasak.

– A Tamara Drewe a gazdasági válság alatt készült.

– Nem éreztem a válságot. Tudja, a hollywoodi stúdiók a sztárokkal és a 3D-vel biztosították be magukat. Én meg azzal, hogy olcsón dolgozom.

– Mekkora volt a film költségvetése?

– Nem mertem rákérdezni.

– Pedig a főszereplő, Gemma Arterton biztosan nem volt olcsó.

– Amikor aláírta a szerződést, még nem volt sem Bond lány, sem Disney-sztár. Az utóbbi egy évben lett csak híres. Egyébként azért választottam őt, mert nagyon hasonlít a képregényben megrajzolt figurára.

– Igaz, hogy amikor színészeket választ, nem nézi meg a korábbi munkáikat?

– Igen. Amikor John Cusackre osztottam a Pop, csajok, satöbbi főszerepét, elmondta, hogy teljesen megkönnyebbült, amikor megtudta, hogy addig sosem láttam őt semmiben. A tudatlanság nagy áldás, még a művészeknek is.

– Azért szokott filmeket nézni? Mármint másokéit.

– Csak moziban. Legutóbb a Revansot láttam. Osztrák film, és elképesztően jó volt. De láttam Polanski Szellemíróját is. Amerikai blockbusterekre viszont nem szívesen ülök be. De annak örülök, hogy most felkértek egyre... A tengerentúli alkotók közül Billy Wilder volt rám nagy hatással. Most visszaviszek Hollywoodba egy kis wilderizmust.

– Ha már korábban szóba hozta: készítene 3D-s filmet?

– Az Avatar első tíz percében egészen izgalmasnak tartottam ezt a fajta vizualitást. Szóval a válaszom: egyértelmű nem.

– A királynő című filmje óta találkozott már II. Erzsébettel?

– Nem, soha. Még egy üzenet sem jött tőle. Semmi. De legalább a fejem is a helyén van még.

„Amerikai blockbusterekre nem szívesen ülök be. De annak örülök, hogy most felkértek egyre”
„Amerikai blockbusterekre nem szívesen ülök be. De annak örülök, hogy most felkértek egyre”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.