Elvis, aztán visszahoz

Itt az újabb bizonyíték, hogy Elvis él. Kedden délelőtt Weiler Péter képzőművész társaságában bukkant fel a Műcsarnok előtt, azóta cirkál Budapesten. Kísérői pedig nem mások, mint a Hajtás Pajtás biciklis futárai.

Összehajtható biciklivel járja a várost Weiler Péter, ha teheti. Egy éve eszmélt rá, milyen fantasztikus élmény Budapest, ha nem autóval közlekedik. Kerekezés közben naponta vagy tíz Hajtás Pajtás biciklis futár jött vele szembe, ezért azt ötlötte ki, milyen jó kiállítótér lehetne a futárok zsákja. Mert az elve amúgy is az: ha az emberek nem mennek be a galériákba, akkor a művészet menjen el hozzájuk.

Épp akkor keresték meg a Százszorkép kiadótól azzal, hogy képeslapokat és posztereket adnának ki tőle. „Funkcióváltás történt a képeslappiacon, kevesebben üzennek rajta, de szívesen viszik emlékbe” – derül ki Lengyel Kata kereskedelmi vezető és Lévai Viktor kreatív igazgató mondandójából. Eszünkben sincs vitatni, hogy lejárt az ideje az elsárgult, hatvanas években készült egyenfotóknak. Ma már a kreatív, különleges igénnyel készült lapok a nyerők, amelyek nemcsak képi világukban, de papírminőségükben is kiemelkedőek.

A felkérést Weiler egyébként tavalyi, James Dean-riport elnevezésű projektjének köszönheti. Akkor nem biciklis futárok, hanem hajléktalanok népszerűsítették a műveit. Háromezer Dean-nyomatot gyártatott, és átadta a Menhely Alapítványnak, hogy a Fedél Nélkül újsághoz hasonlóan árusítsák. A bevétel pedig az árust illette, bármennyiért sikerült is eladnia a képet. A Képet kenyérért alcímű akciót idén a Kép keréken elnevezésű követi. Száz biciklis futár hátizsákjára teszik fel Weiler budapestes képeslapjainak miniposzter-változatát. Nemcsak a kiállítótér szokatlan, hanem a főszereplő is: Elvis Presley. Hogy a művész miért őt választotta, aki sosem járt Budapesten? Talán pont azért. Meg azért, mert idén lenne hetvenöt éves. És mert kevés embert ismerünk, aki anynyira idegen lenne a fővárosunktól, mint a rock and roll királya.

Weiler képein Elvis hol a Hősök terén jelenik meg, hol az állatkert bejáratánál biciklizik, a Moszkva téri kultikus óránál cserél kereket, vagy táncol a Szabadság-szobor tövében. A kilenc kép egyikén hazatelefonál egy fülkéből, a másikon pedig a 49-es sárga villamost támasztja.

A Hajtás Pajtás vezetőit nem kellett hosszasan győzködni a szokatlan kiállítás megrendezése érdekében. Kürti Gábor ügyvezető azt meséli, erre még nem volt példa történetükben, bár jótékony akciókban már vettek részt korábban is. Hogy mennyire jó felület a hátizsákjuk, azt bizonyítja, hogy napi nyolcvan-száz kilométert tekernek, legalább kétezer emberrel találkoznak, és az utcán akár több százezren is láthatják őket.

Az Elvis budapesti sorozata egyébként – mint az sejthető – nemcsak a kerekezők hátán nézhető meg, hanem temérdek helyen meg is vásárolható – a hipermarketektől a múzeumokig. A kilencféle postcard mellé négyféle poszter készül, amelyekről az elvisinthecity.com oldalon lehet szavazni.

Az i-re a pontot egy újabb jótékonysági ötlettel igyekszik föltenni. Olyan hátrányos helyzetű embereket keresett, akiknek közük van a biciklizéshez. A poszterek első, sorszámozott és dedikált példányait májusban a Vaterán árverezi el, a teljes bevételt pedig a Látó-Tér kiemelten közhasznú alapítvány „tandem” programja kapja meg. Így még több vak ember ismerhetheti meg a kerékpározás örömét – látó társával közös két keréken.

Végső soron jótékony célt szolgál
Végső soron jótékony célt szolgál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.