Rád csiripel a színház

Manapság a színlap és a színdarab kétsoros leírása helyett több érdekességet vár el a néző a színháztól: videointerjúkat, előadásrészleteket, kulisszatitkokat is. És az sem baj, ha ezek a megszokott közösségi portálokon, mikroblogokon, képgyűjtőoldalakon is felbukkannak. Netán SMS-ként érkeznek.

Leáldozóban van a papírra nyomtatott műsor- és programfüzetek világa, helyette inkább otthoni elő-, illetve utótanulmány-lehetőséget adnak a színházak internetes oldalai, és azok a fórumok, ahol ezek az intézmények megpróbálnak minél több információt elhelyezni. Még több háttéranyag, igényes kép, videoízelítő, link kelleti magát, már ahol mindezt lelkiismeretesen feltöltögeti valaki. Mert van, ahol az alkotók őszintén bevallják: nincs ihletük a naplóíráshoz.

Hegedűs D. Géza beavatja a közönséget
Hegedűs D. Géza beavatja a közönséget

„A technika olyan gyorsan halad, hogy aki nem követi, lemarad. Ha lemarad, akkor veszít, főként a legfiatalabb korosztályt” – mondja a Trafó igazgatója, Szabó György. A kortárs művészeteket befogadó intézménynek nemcsak önálló blogoldala van, fenn van a közösségi portálokon, a mikroblogon, csatlakozott zene- és videoajánlóhoz, video- és képmegosztóhoz is. (Ehhez hasonló lefedettségről a kőszínházak esetében csak a Békés Megyei Jókai Színház számolhat be.) Szabó szerint be kell kapcsolódni a potenciális nézők mindennapjaiba, és erre manapság az egyik legjobb mód – mondjuk – a Facebook (FB), ahol a barátok, ismerősök nyilvános beszélgetésébe lehet beszúrni egy-egy invitációt. Emellett a „kapcsolatok” arra is rávehetők, hogy a rajongói oldalt vagy klubot tovább ajánlják. Nyilván az eseménymeghívó még értékesebb, ha ezt maga az igazgató „nyújtja” át, aki önállóan is regisztrált ide.

Az FB-n fent vannak olyan struktúrán belüli teátrumok, mint például az Örkény, a Nemzeti, a Bárka, a Thália, az Új Színház vagy a Merlin, és persze szinte az összes független társulat – a Tünet együttestől Gergye Krisztián csapatán át a Maladypéig vagy Pintér Béla társulatáig. Ezeket az internetes – elég hatékony – ingyenlehetőségeket amúgy főként a függetlenek vagy az őket befogadó intézmények használják. Kérdés persze, hogy a közönség mikor un rá az egyre burjánzó közösségi oldalakra.

A Vígszínház tévét és saját színészei által vezetett blogot futtat. Mások mellett Halász Judit, Lukács Sándor és Hegedűs D. Géza ír a próbafolyamatokról, és bevezetik a nézőt a színfalak mögé. Valami hasonlót csinált korábban a Katona József Színház Súgólyuk című rovata is, amely manapság inkább fotóalbumként funkcionál. Az Új Színház különlegessége pedig a színház hátteréről szóló igazgatói mobilfilmecskekollekció.

Újabb kategóriát teremtettek a produkciókra épülő blogok és a twitteres miniblogok. Egyikük az Aranytíz Kultúrház Guppi-előadásáé, ahol a produkció asszisztense-súgójaügyelője Áfonyka néven a mai napig akkurátusan rögzíti, ki mikor adott interjút a darabról, mikor jelent meg kritika, noha a bemutató már decemberben megvolt. Még házi titkokat is elárul, például azt, hogy a színpadra berobbanó Balikó Tamás svungjától egyszer leszakadt a szekrényajtó, a második felvonásban pedig az ágyat sikerült amortizálnia.

Húsba vágó, a fiatalok életét meghatározó kérdésekkel foglalkozik a Kolibri Színház jó néhány előadása. Nem véletlen, hogy ezek mellé általában blogoldalt is indítottak, ahová kommenteket várnak – általában kapnak is tanároktól, diákoktól, szülőktől.

A Krétakör úgy definiálja magát: professzionális művészeti alkotóműhely és produkciós iroda, amely a társadalomtudományok bevonásával hoz létre közösségi élményeket. Ehhez kimondottan elengedhetetlen a visszacsatolás, a levelezés az alkotók és a befogadók között. Az információáramláshoz pedig blog- és Twitter-oldal is csatlakozik. Ez utóbbiról kiderül, mit csinálnak éppen Schilling Árpádék a műhelyben (például: stábgyűlést tartanak, fotót gyűjtenek egy újságnak, összefoglaló anyagokat gyártanak), de jegyzik az előadás fogadtatását és a sajtóvisszhangot is linkelik.

A legköltségesebbnek tűnő vállalkozást valószínűleg Vajdai Vilmos bonyolítja, aki a direktmarketing SMS-változatát választotta. A rossz színházat alakító TÁP Színház-produkciók telefonos meghívóit szinte kivétel nélkül úgy zárja Vajdai: Nem kell eljönnöd, úgysem fogsz hiányozni.

Blog: új bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely lehet netes napló, egyéni vagy csoportos véleménynyilvánítás.

Mikroblog: például Twitter, Tumblr.: a bejegyzések hosszát 140 karakterben maximalizálták.

Közösségi hálózatok: például Face book, iwiw, Myspace, a használók kapcsolatba léphetnek egymással. Vannak egyének közötti, ismerősi kapcsolatok és közösséghez tartozási viszonyok (ízlés, közös érdeklődési körök alapján létrejövő klubok).

Videomegosztó oldal: például YouTube, személyes filmektől moziajánlókon át zenei klipekig.

Képmegosztó portál: például Flickr, Zooomr, Picasa Web Albums, Photobucket, Photoshop Express. Zene- és videoajánló oldal: Last.fm. Mobilfilmecske: mobiltelefonnal készített minivideo.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.