Hősök szövegbuborékkal

Szövegbuborékok nélkül nem képregény a képregény! - állítják sokan a műfaj hazai művelői közül, ám mások szerint mindez szükségtelen kötöttség. Mindkét irányzat képviselői bemutatkoztak a kortárs képzőművészek székesfehérvári képregénytárlatán.

- Hogy művészet-e egyáltalán a képregényrajzolás? Ez olyannyira vitatott, hogy még a most kiállító alkotók közül is többen kikérték maguknak a képzőművész titulust - mondja Gärtner Petra művészettörténész, a fehérvári Csók István Képtárban látható Comics című kiállítás rendezője. - Pedig a felkért 18 képregényrajzoló döntő többsége diplomás képzőművész. Egyébként Franciaországban, Belgiumban vagy éppen Olaszországban egyértelműen önálló művészeti ágnak tekintik, ezekben az országokban például közgyűjteményeket is létrehoztak képregényekből.

Nem érdemes hozzájuk előítéletekkel, öröklött sztereotípiákkal viszonyulni

Magyarországon a Comics generációs műfaj, jórészt húszas-harmincas éveikben járó alkotók foglalkoznak vele. Persze egyikük sem képes megélni a képregényrajzolásból, jórészt valamilyen grafikai kenyérkeresettel - reklámkészítéssel, könyv- és folyóirat-illusztrációval - foglalkoznak. A szenvedélyüket általában a tematikus folyóiratokban (Pinkhell, Roham) élhetik ki, egy-egy önálló kiadvány megjelentetéséig csak a legszerencsésebbek juthatnak el.

Gärtner Petra szerint az elmúlt évtizedben két markáns irányzat bontakozott ki a hazai képregényesek között: az egyik a hagyományos stílust favorizáló Magyar Képregény Akadémiát létrehozó alkotókhoz (Cserkuti Dávid, Gáspár Tamás, Gróf Balázs, Fehér Zoltán) kötődik, a másikat a Roham Magazin körül formálódó csapat (Kárpáti Tibor, Stark Attila, Szöllősi Géza, Sirály Dóra) alkotta meg.

Az előbbi fontos konvenciónak tartja, hogy a képregénynek egy történetet kell elmesélnie, és az egyes képkockákhoz szervesen hozzátartozik a buborékokba írt szöveg. A képek általában szabályos elosztású kockákba kerülnek, gyakran fekete-fehérek maradnak. Ugyancsak erős stílusjegy, hogy ezeknek a képregényeknek általában szélsőséges tulajdonságokkal bíró hősei vannak, akik lehetnek világmegmentők, de éppenséggel a bűn megtestesítői is.

A Roham Magazinban rajzolók tágabban értelmezik a képregény fogalmát, előszeretettel választanak provokatív témákat és formai megoldásokat. A fehérvári kiállításon látható Barbie afférja Rancor Keeperrel című Szöllősi Géza-alkotást akár korhatárosnak is lehetne nyilvánítani. A "rohamosok" egyébként annyira bíznak a képkockákban, pontosabban a képfolyam erejében, hogy sokszor teljesen elhagyják a szöveget.

Fehérvári Tamás esztéta szerint a kortárs képregényekhez nem érdemes előítéletekkel, öröklött sztereotípiákkal viszonyulni. Így például hiábavaló lenne mindig a balról jobbra haladó olvasási irányt preferálni, mert ez akár egy alkotáson belül is többször változhat. Sőt, a szövegek és a képek gyakran nem magyarázzák egymást, hanem külön-külön lendítik tovább a történetet. Fehérvári szerint egyébként a képregény mára egy autonóm művészeti ággá vált.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.