Design Terminál - végállomás?

A négyes metróéhoz lehetne hasonlítani az Erzsébet téri Design Terminál kálváriáját. Az egykori buszpályaudvart áttervezik, átépítgetik, toldozzák-foltozzák, de már viszonylag kevés ember (mondjuk: egy) hisz abban: valaha lenyisszantják itt az avatási szalagot.

A 2003-as Európa-terv bejelentése óta írunk a készülő magyar formakultúra központjáról, amelyet a Medgyessy-kormány a Gödör mellé ígért. A terminált működtető kht. is megalakult, Pohárnok Mihály vezetésével. 2004 szeptemberében kormányhatározat döntött arról, hogy az ingatlan állami tulajdon marad (kivették a Volán vagyonából), és a Miniszterelnöki Hivatal fennhatósága alá került.

A Design Terminál egyelőre a galamboké
A Design Terminál egyelőre a galamboké

Úgy tűnik, elátkozott hely ez az Erzsébet tér, a mai napig nincs ugyanis döntés arról, mi legyen a Nemzeti Gödörrel, amelynek a hírek szerint ugyanúgy nincs használatbavételi engedélye, mint a terminálnak. (De működik.)

A buszpályaudvar átépítése óta kismillió nyilvános beszélgetés próbálta felfejteni: mi zajlik a háttérben? Kinek érdeke, hogy az építkezés nyúljon, mint a rétestészta, és szórják bele a pénzt, akár a tölteléket? Egyáltalán érdeke lehet-e valakinek vagy a szokásos magyar töketlenségről beszélünk? Cuppogás a bürokrácia lábvizében.

Egyenes válasz persze sohasem érkezett, főként azért, mert eddig egyetlen felelős sem jelent meg ezeken a szeánszokon. Tippelgetni lehetett, aztán újra és újra elmesélni a sztorit, hogy hiányzott a konyhai zsírfogó a vendéglátó-ipari egységnek tervezett B épületről. Meg hogy éveket húzódott a Gödört is tápláló közös hűtő-fűtő berendezés kiépítése. Állítólag a kivitelező céget - páratlan módon - a műszaki átadás előtt elengedték, sőt a beruházáslebonyolítót is. Omlik a márvány, beázik a tető és csupa graffiti az épület külseje. Összetört a kőburkolat, az üvegtábla, és húgyszagú, pocsék a két ház közötti park. A legújabb, nyitást késleltető tényező: április óta nem írják ki a befejezésre szóló, egyszer már eredménytelennek minősített közbeszerzési eljárás újabb fordulóját. Mert megfontoltan kell szövegezni a kiírást!

Tulajdonképpen nem történt semmi izgalmas a "Tálaló", a KÉK nyilvános vitasorozatának erről szóló részében sem, csütörtökön. Bíztatónak tűnt, hogy a meghívóban a felújítást tervező Golda János és Pohárnok Mihály mellett az épület jelenlegi vagyonkezelőjének, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság főigazgatóját, Imre Jánost is vendégnek ígérték. De ő a vita előtt másfél órával - betegségre hivatkozva - lemondta a szereplést. A vicckategóriába az is lötyögve befér: az illetékes Miniszterelnöki Hivatal és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. sem érezte magát érintettnek az ügyben.

Senki sem lepődött meg, hogy a felelősök kihúzták magukat a borítékolhatóan kényes beszélgetésből. Pedig ha Imre vállalja a kérdéseket, feltehetően akkor sem adott volna érdemi választ, hiszen ő csak pár hónapja vezeti a KSZF-et. Nyugodtan hibáztathatta volna elődjét. Lassan már nem az a kérdés, elkészül-e valaha a terminál. Sokkal inkább az, ha jön az új kormány (és ez hamarosan várható), az milyen jövőt szán az épületnek. Egyáltalán nem biztos, hogy Design Terminált képzel ide. Pillantsunk csak át a Nemzeti Színháznak ásott Gödörre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.