galéria megtekintése

Zsíros állások a volt biztosoknak

3 komment

Halmai Katalin

A nagyvállalatok számára nincs értékesebb fogás, mint egy posztjáról távozó uniós biztos. Ennek megfelelően amint kilépnek az EU ajtaján, máris az üzleti élet fontos pozícióiban találják magukat. A Barroso-bizottság egyes tagjai is könnyen megtalálták az átjárást a köz- és a versenyszféra között.

Egykori pozíciójával összeegyeztethetetlen tisztségeket vállal a magánszférában több volt uniós biztos – állítja az EU-s döntéshozók és az üzleti világ közötti összefonódásokat figyelemmel kísérő és rendszeresen a nyilvánosság elé táró brüsszeli székhelyű civil szervezet. A Corporate Europe Observatory (CEO) október végi jelentése azzal a vádolja a 2014 őszén leköszönt második Barroso-bizottság tagjainak az egyharmadát, hogy „egészségtelenül közeli kapcsolatba" kerültek az üzleti világgal, és hogy kapcsolataikat, befolyásukat magánérdekek lobbistáiként kamatoztatják.

A szervezet szemét különösen Viviane Reding igazságügyért, ­Siim Kallas közlekedésért, Neelie ­Kroes digitális napirendért és Karel De Gucht kereskedelemért felelős exbiztos szerepvállalása szúrja. Valamennyien nagyvállalatok, magánalapítványok, pénzintézetek, illetve bankok igazgatótanácsában ülnek, vagy tanácsadóként segítik privát cégek munkáját. A lobbisták tevékenységét vizsgáló civil szervezet szerint ezzel a négy volt biztossal szemben túlságosan is elnéző volt az Európai Bizottság, amikor engedélyt adott nekik a tisztségek betöltésére.

Az uniós „kormány" 2011-ben megszigorított etikai kódexe nem tiltja, hogy a volt biztosok munkába álljanak, de tájékoztatniuk kell róla az Európai Bizottságot, ha ez a távozásuk utáni másfél éven belül történik. Ha egykori uniós szakterületükön vállalnak tisztséget, azt engedélyeznie kell egy erre a célra felállított belső etikai bizottságnak, 18 hónapon át azonban akkor is tartózkodniuk kell attól, hogy az uniós testület tagjainál, tisztviselőinél lobbizzanak.

 

Sokszor nehéz bizonyítani az összeférhetetlenség tényét, mert a lobbizást és a tanácsadást szűk mezsgye választja el egymástól. Az üzleti világban elhelyezkedett exbiztosok általában azzal érvelnek, hogy nem érdekkijáróként, hanem konzultánsként foglalkoztatják őket. És ki tudja teljes bizonyossággal megállapítani, hogy csak névjegyeket továbbítanak-e újdonsült munkaadóiknak, vagy föl is emelik a telefont szívességet kérve? Rá­adásul a civil szervezetek is hajlamosak a túlzásra, amikor például fölhánytorgatják Barroso volt bizottsági elnöknek, hogy 22 állása van, miközben ezek többsége egyetemi vendégprofesszori megbízatás vagy kutatóintézetek és nemzetközi alapítványok tanácsadó testületeiben vállalt vezető tisztség.

Az érdekkonfliktusok és az azokból fakadó botrányok mindenesetre nem új keletűek a brüsszeli „buborékban". A több mint 500 millió uniós polgár élet- és munkakörülményeit meghatározó uniós regulák kidolgozásáért és betartatásáért felelős Európai Bizottság távozó tagjai különösen jó fogásnak számítanak a szabályok fenntartásáért vagy éppen megváltoztatásáért lobbizó cégek és szervezetek számára.

Andor Lászlót nem érte kritika

Andor László egykori munkaügyi biztos megúszta a bírálatot, mivel a magyar szakember kutatóintézetek vezető testületeiben vállalt – többnyire fizetetlen, reprezentatív – tisztséget, illetve egyetemeken oktat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.