galéria megtekintése

Sztárok pinkben

0 komment

Rédei Judit

Lehet, hogy érvényét veszti a mondás, miszerint a „gyémánt örök"? Tény, hogy a drágakőpiac évezredes rendjét megtámadták. Kihívást jelent az on-line értékesítés térhódítása, a szintetikus gyémánt egyre tömegesebb megjelenése és Ázsia egyre agresszívabb szerepvállalása is.


A gyémántiparág a feldolgozástól a kereskedelemig keletre tart, az ottani vevőkör dinamikus bővülése kikényszeríti az elmozdulást. A legnagyobb jövő előtt minden kétséget kizáróan Kínában áll az ágazat, szakértők szerint az ázsiai ország már a közeljövőben meghódítja a gyémántpiac egynegyedét. De India is hasonló babérokra tör: a hajdani gyémántfellegvárban, Antwerpenben immár csak az olyan nagy és különösen értékes kövek megmunkálása történik, amelyek esetében érdektelen a munkaerő ára, amúgy 12 kőből 11-et az indiai Suratban csiszolnak.

A nyersgyémánt zömét a De Beers értékesíti, gyakorlatilag még monopolhelyzetben kivételezett vevőknek, de a piac feszültségeit jelzi, hogy 2015-ben többször is árat csökkentett, és novemberben például 10 százalékról 20 százalékra emelte a következmények nélkül visszautasítható mennyiséget.

Az értékesítési lánc másik legfontosabb pontja változatlanul a gyémánttőzsde, de az eddig legnagyobb szeletet kihasító Antwerpent már támadják a keleti – így a sanghaji, valamint a három évvel ezelőtt Bombayben megnyílt – börzék. A gyémánttőzsdék rendjének alapja ma is a bizalom, a papírmunkát kézfogással helyettesítik az üzletelők, és a nyélbe ütött megállapodás után mindig elhangzik a bűvös köszöntés: „Mazel und Broche", azaz „szerencse és boldogulás".

 

A gyémánt kivételes értéke az átlagember számára akkor válik kézzelfoghatóvá, amikor az egy-egy árverésen elért csillagászati árakról tudósítanak a krónikák. Az elmúlt év bővelkedett leütési rekordokban, egyúttal megfigyelhető volt a divat gyökeres megváltozása. Kegyvesztettek lettek a hófehér, hibátlan gyémántok, közben a színes és ritka kövek ázsiója az egekig emelkedett, áruk karátonként nemritkán a tízszerese a hagyományosénak.

Ezúttal a rózsaszín és kék gyémántoknak jutott a sztárszerep, bizonyítva, hogy a színes kövek néhány évvel ezelőtt inkább csak kivételesnek tekintett aukciós sikerei mára természetessé váltak. Két évvel ezelőtt még óriási meglepetést okozott, hogy egy genfi ékszerárverésen 83 millió dollárért kelt el egy csodás rózsaszín, 59 karát súlyú (1 karát = 0,2 gr) gyémánt, a „Pink Star", amely minden idők legmagasabb ára volt a nyilvános ékszerpiacon. Hogy a kő mégis elveszítette ezt a helyezést, annak az az oka, hogy a vevő, Isaac Wolf New York-i ékszerész később fizetésképtelenség okán visszalépett az üzlettől.

A decemberi aukciókon a rózsaszín és a kék gyémántok keltek el a legmagasabb áron
A decemberi aukciókon a rózsaszín és a kék gyémántok keltek el a legmagasabb áron
RUBEN SPRICH / Reuters

A színes rekordok közé a közelmúltban több más leütés is feliratkozott, így a 30 karát körüli „Graff Pink" 36 millió eurót ért meg valakinek, a „Princie"-t, egy 34,6 karátos ugyancsak rózsaszín gyémántot 28 millión ütötték le, de idekívánkozik egy nagyon ritka vörös kő, az „Argyle Phoenix" is, amely 1,56 karátot nyomott, de karátonként 1 millió eurót ért valakinek. Egy 15 karátos narancsszínű gyémánt ára pedig 23 millió euró volt.

Kicserélődött ugyanakkor a vevőkör: immár nem az uralkodók, iparmágnások, bankárdinasztiák, ékszerészek, neves művészek, hanem a „forró" pénzek birtokosai vásárolnak. Lehet, hogy részben ez is hozzájárult az ízlésváltozáshoz. Az aukciós színpadra mostanság egyre több kétes, jó esetben csak múlt nélküli figura kapaszkodott fel. Jellemzőjük a degeszre tömött pénztárca, a kielégíthetetlen éhség és bizonyítási vágy, hogy ízléssel gyarapítsák vagyonukat. Talán nem árulunk el titkot: az új vevők többsége Ázsiából, főként Kínából, esetenként Koreából érkezik és nem filléreskedik.

Nemrég egy hongkongi úriember okozott szenzációt azzal, hogy a genfi ékszerárverésen két nap alatt összesen 77 millió dollárt fizetett be a Christie's, illetve a Sotheby's kasszájába.

Egyik szerzeményét, egy élénkpink 16 karát súlyú követ rögtön elkeresztelte Sweet Josephine-nek hétesztendős lányáról, akinek a 28 és fél milliót érő csecsebecsét szánta. Aztán aludt egyet az üzletre, majd gyorsan a zsebébe nyúlt, összekotort további 48 és fél millió dollárt, és az ő licitjére csapott le a kalapács egy 12 karát súlyú kék kő, a Blue Moon árverezésekor is.

Soha ekkora összeget nem fizettek ki egy gyémántért nyilvános rendezvényen, és az ár karátonként tekintve is rekordot jelent. Josephine már egyéves születésnapjára is kapott egy 7 karátos kék „kavicsot", bár a „Star of Josephine" csak 9 és fél milliót ért... A megrögzött vásárlónak, Joseph Launak szerencsére van egy másik lánya is, Zoe, akit az előző évben örvendeztetett meg Barbie baba helyett egy 9,75 karátos, mi másra, mint Zoéra keresztelt kék kővel 32,6 millióért, ráadásnak pedig egy 10 karátos rubint is vett – a Zoe Red 8,4 milliót ért meg neki. Ha mindez kevés volna a szenzációra éhes publikumnak, a Reuters kiderítette, hogy az ingatlanmágnásnak titulált Lau – akinek a Forbes szerint 10 milliárdos vagyona van – öt év börtönre számíthat Makaón, ahol korrupcióért, pénzmosásért ítélték el a közelmúltban. Hongkongban egyelőre, kiadatási egyezmény híján, biztonságban élhet, de lehet, hogy előrelátóan helyezte el a pénzét a könnyen mozgatható befektetésben.
Az ékszerpiacon egyébként 150 milliárd euró érték forog évente. Ennek mintegy 30 százalékát amerikaiak vásárolják. A tömegárut 500 és 3000 dollár között kínálják, az értékes, ám még divatékszernek számító kategória 50 ezer euróig terjed. Ami efölött van, legyen az kész csecsebecse vagy csak csupasz kő, az már befektetés.

A határ pedig a csillagos ég.

Az UBS felmérése szerint az ultragazdagok, szám szerint 211 ezren, a világon felhalmozott vagyon 13 százalékával rendelkeznek, ők a luxuscikkek legnagyobb fogyasztói, vásárlásaik adják a forgalom 19 százalékát. Hogy szerephez jut-e a pénzügyi krém portfóliójában a hódító útját csak a közelmúltban megkezdő mesterséges gyémánt, azt a jövő dönti el. Az üzletben érdekeltek egyelőre inkább a fiatal, „Y" nemzedéknek titulált rétegre tesznek, miközben ambiciózus számokkal dobálóznak. Eszerint az idén 360 000 karátot kitevő, laboratóriumban előállított minőségi gyémánt mennyisége 2018-ra eléri a 2 millió karátot, 2026-ra a 20 milliót, 2050-re pedig 55 millió karát kerül ki a gyártóktól, ami 25 százalékkal haladja majd meg a bányászott gyémánt akkori kínálatát.

Az immár tömegesen piacra kerülő kövek tanácstalanságot okoznak a szakmában. Hamisítás, állítják az ortodoxok a kémiai úton létrehozott gyémántokról, míg a piac nyitottabb szereplői inkább azt hangsúlyozzák, kulcskérdés a produktum helyén kezelése. A kihívás az, hogy kétséget ­kizáróan, a laikus vásárlókat is meggyőzve különböztessék meg a kétféle eredetű, ám ránézésre azonosan ragyogó termékeket. Miközben a World Federation of Diamond Bourses (a gyémánttőzsdék nemzetközi szövetsége) nem ellenzi, hogy szintetikus kövekkel is lehessen kereskedni a parketten, több piac, így a bombayi, valamint a tel-avivi is kitiltotta a közelmúltban ezt az árufélét.

Körképünkből nem maradhat ki az újnak ugyan nem mondható, a vásárlók bizonyos kö-rében egyre kedveltebb internetes kereskedés. A honlapokon feltüntetett ajánlatok megbízhatónak tűnnek, és vonzó bennük, hogy a vevő az elkölteni kívánt összegre kattintva előbb magyarázatot kap, hogy ennyiért milyen jellegű, minőségű kőhöz juthat hozzá, majd továbblépve konkrét kollekcióból válogathat. A feljövő kínálatban általában csak olyan ékszer vagy kő jelenik meg, amit a cég a kívánt határidőre képes kiszállítani.

Csak érdekességképpen: az egyik kereskedői site-on több 2,4 karát körüli briliáns 14-15 ezer dollár körül volt kapható december 21-i szállításra, 5 karát körül már 60 000 dollár fölé emelkedett az ár, 10 felett meghaladta az egymilliót, míg egy 21 karátos minőségi követ 4 millió 300 ezer dollárért lehetett lefoglalni. Szakértők azonban figyelmeztetnek az online vétel bizonytalanságaira, arra, hogy az ott olvasható definíciók populárisak, és nem mindig precízek. A gyémánt értékét a szín, a csiszolás, a tisztaság, a méret és persze a kereslet-kínálat határozza meg.

A színskálán a D jelenti a legjobb minősítést, a tisztasági rangsorban pedig a „Flawless" (F), ami a tökéletességet fedi. A Blue Nile, az internetes piac legjelentősebb szereplője 2015-ben 473 millió dolláros forgalommal dicsekedhetett. Az utóbbi idők fejleményeként a nyersgyémánt előtt is megnyílt az internetes kereskedés lehetősége. Egy izraeli vállalkozás indította útjára a Bluedax platformot, amelyen immár 1000 kereskedő regisztrált, élvezve a nyilvános áron történő virtuális üzletkötés előnyeit.
Nemrég egy hongkongi úriember okozott szenzációt azzal, hogy a genfi ékszerárverésen két nap alatt összesen 77 millió dollárt fizetett.

Koronagyémántok

A világ talán legismertebb gyémántja, a Pretoria közelében 1905-ben talált Cullinan, amely csiszolatlan állapotban 3106 karát súlyú volt, 1907-ben VII. Eduárd brit uralkodó tulajdona lett. Később több kisebb és nagyobb követ csiszoltak belőle. A Koh-I-Nor (Fényhegy) a legcsodálatosabb kő, amely valaha is napvilágra került, ezt Viktória királynő 1850-ben kapta meg ajándékba.

Fotó: Toby Melleville / Reuters

A végső, 108,9 karát súlyra csiszolt gyémánt ma is II. Erzsébet koronájának egyik ékköve. XIV. Lajos koronájának éke volt az Indiában kibányászott ­Regent, amelyet egy perzsa kereskedő adott el 24 000 fontért a madrasi kormányzónak 1701-ben. Az Orlov gyémánt a XVII. században került napvilágra. A legendák szerint egy francia katona ellopta a XVIII. század elején, és 2000 fontért eladta egy angol hajóskapitánynak, ez utóbbi azután egy zsidó kereskedőnek adta tovább 12 ezer fontért. A gyémántot Orlov herceg 400 000 rubelért vette meg egy amsterdami kereskedőtől 1773-ban, és ezután a gyémánt a cári jogar csúcsára került.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.