Első nekifutásra mindjárt hétszázat, darabját úgy nagyjából egymillió euróért. Ami nemcsak a sivatagi vonatozás szolgáltatási színvonalában, de itthon is nagy dobás lenne, hiszen a kormány végre saját erejéből és nem a külföldi befektetők pénzéből tehetne valamit Magyarország sokat emlegetett újraiparosításáért.
Az ipar felpörgetésének egyik helyszíne a tervek szerint Dunakeszi lehetne. A hétszáz, egyelőre még meg sem tervezett vasúti kocsi gyártásának oroszlánrésze a hírek szerint a Szijjártó Péterrel a soraiban pályára lépő helyi teremfocicsapat, a Dunakeszi Kinizsi Futsal Klub szponzorálásában érdemeket szerzett, ma még Bombardier MÁV Kft. néven jegyzett vasúti járműjavítónak jutna.
|
Bombardier vonatok a MÁV színeiben Szabó Bernadett / Népszabadság/archív |
A nagyszabású megrendelések híján nehézségekkel küzdő, és kanadai–német tulajdonosa, a Bombardier küszöbönálló kormányzati kivásárlása révén visszaállamosítás elé néző társaságnak ez a megrendelés akár öt-hét évig is munkát adhatna.
A kérdés valójában csak az, hogy a cég kibírja-e a nemzetközi üzlet megkötéséig. A hitelmegállapodás és tartalmának összeállítása ugyanis feltehetőleg nem megy majd túl gyorsan.
A nehézségek ott kezdődnek, hogy a vonatvásárláshoz még Egyiptomban is közbeszerzést kellene kiírni. Könnyebbséget jelent viszont, hogy a távolkeleti versenytársak valószínűleg rendkívül kedvező árajánlatai mellett a magyar bukás rémével fenyegető, nehézkes eljárás alól a kairói kormány elnöki hivatala felmentést adhat. Arra hivatkozva például, hogy az Eximbank nem piaci, hanem segélyhitelt folyósítana a beruházáshoz.
Amire a 2011-es egyiptomi forradalomban megroppant államnak valóban nagy szüksége is lenne. Más kérdés, hogy egy ilyen segélyhitel letárgyalása, feltételeinek megteremtése összetettebb feladat egy devizaalapú lakáshitel tető alá hozásánál, így jóváhagyása szakemberek szerint akár 2016-ig is elhúzódhat. A segélyhitel kisebb hányadát mindenesetre Egyiptom magyar motorvonatok vásárlására fordítaná. A Kairó és Luxor közti közlekedésre szánt 12 részes dízel-elektromos szerelvények jelenleg még csak rajzon léteznek.
Ennek ellenére a terv az, hogy a Kairó által kért 15 motorvonat gyártásában szerephez juttatnák a Ganz Motor Kft.-t. A Ganz Gépgyár Holding Zrt. vállalkozásai közé tartozó, vasúti és ipari gépek tervezésével, gyártásával, karbantartásával foglalkozó cég az első járműkoncepciót már fel is vázolta. Járműveihez a forgóvázakat és a dízelmotorokat maga gyártaná, a többi rész egység mind nagyobb hányadát pedig hazánkban termelő szakvállalatoktól szerezné be. A kocsitestek például a Stadler Szolnok Kft. szolnoki üzemében készülhetnének.
A seregnyi szállító termékeiből összerakott szerelvények a becslések szerint egyenként 13-15 millió euróba kerülhetnek.