galéria megtekintése

Szijjártó Egyiptomnak hitelezne

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 14. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Egymilliárd euró nagyságrendű kedvezményes segélyhitelt biztosítana Egyiptomnak a magyar kormány vasúti járművek vásárlására. A hitelt az Eximbank folyósíthatná, a vonatokat Magyarországon gyártanák.

Szijjártó fejezheti be a tárgyalásokat Egyiptommal
Szijjártó fejezheti be a tárgyalásokat Egyiptommal
Krizsán Csaba / MTI
A tavaly decemberben még Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter közvetítésével elindított tárgyalások következő fordulója a héten kezdődik Kairóban. Az üzlet pontos feltételeit egyelőre nem véglegesítették, de annyit már lehet tudni, hogy Szijjártó Péter külügyi államtitkár a nagyszabású megrendeléssel szűkebb pátriájának is megpróbálna valamiféle előnyt biztosítani.

Egyiptom hitelezése nem új ötlet, Magyarország a nyolcvanas években még komoly üzleti kapcsolatokat ápolt a Nílus mentén fekvő országgal.

A magyar ipar kapacitásainak lekötését szolgáló megállapodások révén került a piramisok árnyékába Rába és Csepel teherautó, Ikarus busz, motorvonat, és állítólag még komplett nyúlfarm is. És a terv ma is hasonló: a rendkívül kedvezményes, a hírek szerint akár húsz évre, egyszázalékos kamat mellett folyósított egymilliárd euróból Kairó elsősorban vasúti személykocsikat importálna hazánkból.

 

Első nekifutásra mindjárt hétszázat, darabját úgy nagyjából egymillió euróért. Ami nemcsak a sivatagi vonatozás szolgáltatási színvonalában, de itthon is nagy dobás lenne, hiszen a kormány végre saját erejéből és nem a külföldi befektetők pénzéből tehetne valamit Magyarország sokat emlegetett újraiparosításáért.

Az ipar felpörgetésének egyik helyszíne a tervek szerint Dunakeszi lehetne. A hétszáz, egyelőre még meg sem tervezett vasúti kocsi gyártásának oroszlánrésze a hírek szerint a Szijjártó Péterrel a soraiban pályára lépő helyi teremfocicsapat, a Dunakeszi Kinizsi Futsal Klub szponzorálásában érdemeket szerzett, ma még Bombardier MÁV Kft. néven jegyzett vasúti járműjavítónak jutna.

Bombardier vonatok a MÁV színeiben
Bombardier vonatok a MÁV színeiben
Szabó Bernadett / Népszabadság/archív

A nagyszabású megrendelések híján nehézségekkel küzdő, és kanadai–német tulajdonosa, a Bombardier küszöbönálló kormányzati kivásárlása révén visszaállamosítás elé néző társaságnak ez a megrendelés akár öt-hét évig is munkát adhatna.

A kérdés valójában csak az, hogy a cég kibírja-e a nemzetközi üzlet megkötéséig. A hitelmegállapodás és tartalmának összeállítása ugyanis feltehetőleg nem megy majd túl gyorsan.

A nehézségek ott kezdődnek, hogy a vonatvásárláshoz még Egyiptomban is közbeszerzést kellene kiírni. Könnyebbséget jelent viszont, hogy a távolkeleti versenytársak valószínűleg rendkívül kedvező árajánlatai mellett a magyar bukás rémével fenyegető, nehézkes eljárás alól a kairói kormány elnöki hivatala felmentést adhat. Arra hivatkozva például, hogy az Eximbank nem piaci, hanem segélyhitelt folyósítana a beruházáshoz.

Amire a 2011-es egyiptomi forradalomban megroppant államnak valóban nagy szüksége is lenne. Más kérdés, hogy egy ilyen segélyhitel letárgyalása, feltételeinek megteremtése összetettebb feladat egy devizaalapú lakáshitel tető alá hozásánál, így jóváhagyása szakemberek szerint akár 2016-ig is elhúzódhat. A segélyhitel kisebb hányadát mindenesetre Egyiptom magyar motorvonatok vásárlására fordítaná. A Kairó és Luxor közti közlekedésre szánt 12 részes dízel-elektromos szerelvények jelenleg még csak rajzon léteznek.

Ennek ellenére a terv az, hogy a Kairó által kért 15 motorvonat gyártásában szerephez juttatnák a Ganz Motor Kft.-t. A Ganz Gépgyár Holding Zrt. vállalkozásai közé tartozó, vasúti és ipari gépek tervezésével, gyártásával, karbantartásával foglalkozó cég az első járműkoncepciót már fel is vázolta. Járműveihez a forgóvázakat és a dízelmotorokat maga gyártaná, a többi rész egység mind nagyobb hányadát pedig hazánkban termelő szakvállalatoktól szerezné be. A kocsitestek például a Stadler Szolnok Kft. szolnoki üzemében készülhetnének.

A seregnyi szállító termékeiből összerakott szerelvények a becslések szerint egyenként 13-15 millió euróba kerülhetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.