galéria megtekintése

„Szerbia ismét a Balkán instabili­tásának a forrása lesz”

Az utóbbi időben gyakran fordul meg Szerbiában egy az Európai Unió­ból a Krím megszállása nyomán kitiltott, a maffiával, a Kremllel és az orosz pravoszláv egyházzal egy­aránt kapcsolatba hozott milliárdos, Konsztantyin Malofejev.

A negyvenegy esztendős mágnás nem a kopao­niki sípályákon csatol léceket a lábára, és nem a Kalemegdanon található Hunyadi-emlékkőnél időzik rendszeresen: az orosz nép barátai­nak pravoszláv hitét igyekszik acélozni, és azon munkálkodik, hogy helyes irányt mutatva Brüsszel helyett Moszkva felé fordítsa balkáni hittársainak tekintetét.

Sajtóértesülések szerint az orosz oligarcha ennek érdekében tévé, napilap és marketingügynökség vásárlásával, illetve alapításával médiabirodalmat gründolna Szerbiában. Mindezért hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni, a pravoszláv testvériség eszméjének terjesztésére állítólag 11 millió dollárt is kész áldozni.

Vlagyimir Putyin orosz elnök bizalmasa pravoszláv, hazafias és imperialista nézeteket vall. A jogász végzettségű befektetési ­vállalkozó nem kevesebbet tűzött ki célul, mint az orosz birodalom és a cárizmus visszaállítását. Az általa tavaly Oroszországban elindított, a YouTube-on sugárzó Cargrad televíziót is ennek a célnak a szolgálatába állította, de már rendelkezik egy népszerű görög televízióval, és Bulgáriában is vásárolt, illetve még vásárol csatornákat. Nem rejti véka alá, hogy a pravoszláv államok – Oroszország, Bulgária, Görögország és Szerbia – szövetsége mellett száll síkra.

 
Konsztantyin Malofejev
Konsztantyin Malofejev

Szerbiában a helyhatósági és tartományi választások mellett április végén előrehozott országos választások is lesznek. Ez utóbbihoz az oroszbarát pártok nagy reményeket fűznek – az ő támogatásuk mellett egy vagy több orosz hátterű sajtóorgánum hathatósan tudná szolgálni az orosz geopolitikai érdekeket is. Az orosz médiaoffenzíva talán ezért is irányul most elsősorban Szerbiára. A jól értesültek szerint az oroszok balkáni műsorát Szerbia mellett Montenegróban és Bosznia-Hercegovinában (vélhetően elsősorban az ottani Szerb Köztársaságban) is követhetnék a nézők. Oroszország így terjesztené ki befolyását Európa egyetlen EU-n kívül rekedt régiójára.

De az EU-n kívül rekedt maga Malofejev is: az ukrajnai szakadárok támogatása miatt az EU kitiltotta és befagyasztotta külföldi bankszámláit. Kanada és az USA is szankciókkal sújtotta a Malofejev tulajdonában lévő Marshall Capital Partners befektetőcsoportot. Ezek az intézkedések odahaza egyelőre csak tovább növelték a népszerűségét és befolyását.

Már a spájzban...

Dinko Gruhonjics, a Független Újságírók Vajdasági Egyesületének elnöke szerint a szélsőségesen konzervatív Malofejev térnyerése még nagyobb zűrzavart idézne elő Szerbiában. „Oroszország a Balkán feletti befo­lyását először Montenegrón keresztül akarta kiterjeszteni. Amikor ezzel kudarcot vallott, Szerbia szinte önként vállalkozott erre a szerepre azzal az értelmetlen politizálással, hogy egy fenékkel két lovat szeretne megülni. Számolni kell azzal, hogy ez az ország ismét a Balkán, sőt Európa instabili­tásának a forrása lesz” – mondta a Népszabadság megkeresésére. Bár Malofejev egyelőre nem járt sikerrel, az orosz propaganda a Sputnik hírügynökségen keresztül már jelen van Szerbiában, és az is kérdés, kinek a kezébe kerül a Tanjug hírügynökség.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető