A Bihár államot vezető Nitish Kumar számára évekkel ezelőtt meghatározó volt egy hivatalos ünnepség, ahol ingyenes kerékpárt osztogattak a szegény gyerekeknek. Úgy döntött, így próbálja megoldani a lányok iskolázásának problémáját és csökkenteni a nemek közötti szakadékot. A 2006-ban indult projekt keretében a 9. és 10. osztályos lányoknak 2000, később 2500 rúpiát adtak, hogy vegyenek a pénzen biciklit. A kormányzat először bicikligyártó cégeket keresett fel, azonban rájöttek, ezzel csak a korrupció esélyét növelik. Ezért úgy határoztak, hogy a családoknak utalják a pénzt, akiknek igazolniuk kell, hogy kerékpárra költötték az összeget. A projekt annyira sikeres és népszerű lett – az elindulást követő két évben hétmillió dollárt költöttek a programra, és 160 000 lány kapott biciklit –, hogy több szomszédos állam is átvette a gyakorlatot.
A brit kormány pénzügyi támogatásával alakult, a fejlődő országokat támogató International Growth Centre 2013-ban készített először felmérést a projekt hatásairól. A januárban frissített szöveg szerint az ingyenes bicikli jelentősen mérhető hatással van a lányok iskolában maradására. – Korai házasság, szegénység, távolság az iskolától, ezek a legfőbb faktorok, ami miatt a lányok kimaradnak az iskolából. Vidéken főleg az utóbbi jelent komoly akadályt. Szinte minden településen van általános iskola, de felső tagozat már a települések felén nincs, a középiskolát tekintve pedig még rosszabb a helyzet – nyilatkozta lapunknak a felmérést végző Nishith Prakash, a Connecticuti Egyetem munkatársa. Kutatásuk során azt is figyelembe vették, hogy Bihár államban az utóbbi években fejlődött a gazdaság, és több pénzt fordítottak oktatási programra, de még így is arra jutottak, hogy az ingyenes kerékpároknak köszönhetően 32 százalékkal nőtt az érintett területeken a beiskolázott lányok száma. Leginkább ott lehetett változást tapasztalni, ahol nem volt a településen középiskola. Ráadásul nemcsak papíron nőtt a lányok száma, hanem az iskolai teljesítményben is mérhető volt a program hatása: a tizedik évfolyamot záró vizsgára 18 százalékkal több lány jelentkezett és 12 százalékkal többen tették le sikerrel.
Labdával a gyerekházasság ellen
Focival akarja erősíteni a lányokat a Yuwa nevű szervezet Dzshárkhand államban. A 2009-ben alakult Yuwának 250 játékosa van – eddig összesen 600 lány vett részt a programban –, közülük 150-en mindennap edzenek. A szervezet elsősorban a gyerekházasság ellen és a lányok oktatásáért küzd. A csapatkapitányok figyelik, hogy a lányok rendesen járjanak iskolába.
Az otthon és az iskola közötti távolság áthidalására gyakran nem gondolnak az oktatást elősegítő programok: megépítik az iskolákat, alkalmaznak tanárokat, arra buzdítják a szülőket, hogy küldjék tanulni a gyerekeket,
majd várják, hogy a tanulók megérkezzenek.
Pedig az út komoly visszatartó erő, nem magától értetődő, hogy vidéken egy lány félelem nélkül vág neki az iskolához vezető távnak. Pandzsábban például hat lányt öntöttek le savval pár hete, mikor hazafelé tartottak az iskolából, egy 2014-es tanulmány szerint pedig – amelyet 900 diák körében végzett a Breakthrough nevű civil szervezet – az iskolás lányok felét éri zaklatás az iskolába vezető út alatt, 32 százalékukat pedig követték már az úton.
– Az iskolában is éri erőszak a lányokat. Az adatok azt mutatják, hogy a 12–14 éves lányok 30-50 százaléka szembesül valamilyen formában bántalmazással. Ennek egy jelentős része verbális, de a fizikai és szexuális bántalmazás sem elhanyagolható – mondta lapunknak Ravi Verma, az International Center for Research on Women (ICRW) ázsiai irodájának vezetője. A távolság csak egy tényező, ami visszatartja a lányokat az iskolától. A korai házasságok és a patriarchális családmodell miatti társadalmi nyomás mellett az indiai intézmények infrastruktúrája sem megfelelő. Az iskolák jelentős részében nincs rendes mellékhelyiség, illetve külön női WC, ami a tinédzser lányok számára visszatartó erő.
Sorozatból tanulnak
„Én, egy nő, meg tudok csinálni bármit": ez a címe annak a sorozatnak, amely már a második évadánál jár, és 58 millió nézőt ért el India-szerte. A Population Foundation of India nevű civil szervezet társult az egyik legnézettebb tévécsatornával, hogy elvigyék a nézőkhöz a hagyományos nemi szerepeket, előítéleteket, társadalmi elvárásokat megkérdőjelező sorozatot. Részről részre különböző történeteken keresztül próbálják befolyásolni a férfiak nézeteit, és oktatni a nőket a jogaikról. Egy tanulmány szerint a vidéken élő nők körében a sorozat hatására később mennek férjhez a lányok, és kisebb arányban vetetik el lány magzataikat.
– Nagyon kevés tanár van, ez leginkább Bihárra és Dzshárkhandra jellemző, valamint az osztálytermek, ösztöndíjak száma sem tudja tartani a lépést a beiskolázott lányok számának a növekedésével – sorolta a főbb problémákat Prakash. Ravi Verma szerint az ingyenes kerékpárt kínáló projekt csak egy program a sok közül. – Önmagában egy projekt sem képes az indiai társadalomban mélyen meglévő, a női szerepeket érintő normákat megváltoztatni. Indiában a lányok legfontosabb feladatának az anyaságot tartják. A házasság a felnőtté válás jele a fiúk és a lányok számára is. Az érintetlenség és az erkölcsösség egy lány legfontosabb tulajdonsága, a tanulás elhanyagolható.
Az ingyenes biciklit biztosító projekt az egész család gyakorlatait megváltoztathatja. – Az idősebb lányom nem fejezte be a tanulmányait, és férjhez adtam, mikor 18 éves lett. A kisebb azonban tanulni szeretne, és támogatom is ebben – mondta egy apa ugyancsak az indiai The Telegraphnak. A lánya szintén kapott biciklit, sőt immár maga a férfi is egy bicikligyártó üzemben dolgozik, a program elindítása után ugyanis több gyár települt be az államba.
Vállalkozzanak az indiai nők
Háromszáz hektáros ipari parkot terveznek Karnátaka államban, Harohalliban a The Times of India szerint. Az állami kormányzat az elmúlt hetekben közel hatvan pályázatot kapott női vállalkozóktól. A park várhatóan idén novemberben készül el, állítólag világcégek is készülnek itt letelepedni.
A beiskolázáson és a munkahelyteremtésen kívül a kerékpározás a társadalmi mobilitást is elősegíti, és formálja a szerepekre vonatkozó normákat. – Ha megnézzük az Egyesült Államokat, ott is nagy szerepet játszott a kerékpár a nők mobilitásában, szabadságérzetében, függetlenségében a XIX. században. Ha számításba vesszük ezt a történelmi perspektívát, azt is mondhatjuk, hogy a kerékpár az olyan patriarchális társadalmakban élő lányok életére is nagy hatással van, mint az indiai. Ráadásul nem a családnak kell előteremtenie ehhez a pénzt, hanem megkapják az összeget, amelyet kötelező kerékpárra és így konkrétan a lánygyerekre költeni. Több kutatás is bebizonyította, hogy a programban részt vevő lányok sokkal magabiztosabbak lettek – nyilatkozta Prakash.
Ugyan a lányok nagyobb arányban morzsolódnak le, a projekt diszkriminatívnak tűnhet a szegény családból származó fiúkkal szemben. Bihárban 2010-ben ki is terjesztették a projektet a fiúkra. A nemi egyenlőtlenség mellett ugyanis
a legnagyobb törésvonal a vidéki és városi oktatás között húzódik,
a városban a beiskolázást tekintve nem jelentősek a különbségek. Ennél tovább viszont ritkán terjed a fiúk bevonása: a GEMS, azaz az iskolások nemi egyenlőségét célzó mozgalom (Gender Equity Movement in Schools) elsősorban Mumbaiban, illetve Dzshárkhand állam némely részén működik, ezen kívül azonban kevés az olyan kezdeményezés, amely az oktatáson keresztül formálná a fiúk nézeteit az egyenlőség kérdésében.