Európai pénzek az orbáni piramisjátékban
Az Európában terjedő szélsőséges tendenciák és gondolatok megerősödésének okairól, a nemzeti és uniós döntéshozók mulasztásairól, a demokratikus erők felelősségéről és a magyarországi demokrácia állapotáról hazai és európai parlamenti képviselők, szakértők, civil szervezetek képviselői vitatkoztak a budapesti rendezvényen. Hegedűs István, a MET elnöke bevezetőjében arról beszélt, hogy az unió kis és nagy tagállamait fenyegető veszélyek, párosulva a magyar kormány gyakorlatával, válaszlépésekre kell hogy kényszerítsék az európai demokratikus elitet.
Minszk, 2011: villámcsődület őrizetbe vett résztvevője integet a börtön ablakából Vasily Fedosenko / Reuters |
– A demokrácia nem csak rendszeres, szabad, tisztességes, a különböző politikai erők számára esélyegyenlőséget kínáló választásokon alapul, hanem a fékek és ellensúlyok rendszerén, amely a kormány parlamenti ellenőrzése mellett a hatalmat kordában tartó, erős demokratikus intézményeket, sajtót, civil szervezeteket jelent. Ahol működik a demokratikus ellenőrzés rendszere, ott a radikális erőknek nincs esélyük arra, hogy megvalósítsák a programjukat. Ennek híján azonban a szélsőséges pártokat nehéz lesz megakadályozni a totális hatalom megragadásában – mondta a konferencia egyik bevezető előadásában Piri Kati baloldali holland EP-képviselő.
Jávor Benedek zöldpárti EP-képviselő egyebek közt azt hangoztatta: az európai adófizetők erőteljesen hozzájárulnak Orbán Viktor illiberális demokráciájának fenntartásához. E hatalmas „tőkeinjekció” a kormányzó párt gazdasági klientúráját erősíti, ahogy ezt megmutatta az EU-támogatások felfüggesztéséről a minap született brüsszeli döntés. Egy magyar hozzászóló piramisjátékhoz hasonlította a Fidesz rendszerét, amelynek túléléséhez egyre több és több pénzre van szükség, például Oroszországból és a „keleti nyitás” által megcélzott országokból.
Volt előadó, aki úgy vélekedett, hogy a gazdasági válság és a növekvő társadalmi egyenlőtlenség, párosulva a szolidaritás hiányával, a politikai populizmus és radikalizmusmalmára hajtja a vizet. Mások inkább a társadalom kulturális és identitásválságát nevezték a demokratikus hitelvesztés fő okának. A résztvevők többsége hiányolta, lassúnak ítélte az Európai Unió intézményeinek határozott fellépését az emberi jogokat és a jogállamot szisztematikusan megsértő tagállamokkal szemben. Nem új intézményekre és mechanizmusokra van szükség, hanem a jelenlegiek felhasználására – érveltek.
Nyugati elemzők között vita alakult ki arról, minek is hívják a Törökországban kialakuló politikai rendszert. Három verzió kínálkozik: illiberális demokrácia, patriarchátus vagy kompetenes autokrácia. A rezsimet egyebek közt a sajtó- és a gyülekezési szabadság korlátozása, a bírói függetlenség fokozatos felszámolása, a hírszerzés politikai célú felhasználása, a vállalkozók megfélemlítése, a gyűlöletbeszéd és a rágalomhadjáratok alkalmazása jellemzi. (The Huffington Post)
Többen konkrét javaslatokkal éltek, például indítványozták, hogy az uniós intézmények ne habozzanak bevetni szankciókat, ha az EU bármely tagállamában szélsőséges erők kerülnek hatalomra. Imants Liégis Lettország budapesti nagykövete – a soros EU-elnökség nevében a 28 tagállam közös álláspontját közvetítve – jogilag megvalósíthatatlannak nevezte, hogy az Európai Bizottság kormányokat büntessen az alapjogok rendszerszerű megsértéséért.
Szavaiból kitűnt, hogy a jogállamiság helyzetéről tervezett tagállamközi „párbeszéd” várat magára. Nem sok egyetértő hozzászólást kapott, ám volt, aki arra figyelmeztetett: egy esetleges uniós közbenjárás könnyen visszafelé sülhet el, és az Európai Unió ellen fordíthatja a nemzeti szuverenitás védelmére felesküdött polgárokat