galéria megtekintése

Szélsőjobbos pártkatonák járőröznek a szlovák vonatokon

A szélsőjobboldali párt egyenpólóját viselő aktivisták járják a vonatokat, bűnmegelőzési céllal. A probléma valós, de sokak szerint a pártkatonák nem vehetik át az állami hatóságok feladatait.

Roma fiatalember lépett be az Érsekújvár és Zólyom között kora este közlekedő gyorsvonaton abba a fülkébe, amelyben egyedül utazott egy 21 éves egyetemi hallgató. A férfi tíz eurót követelt a lánytól, aki nem volt hajlandó pénzt adni, mire a férfi ki akarta rántani a kezéből a táskáját és fojtogatni kezdte. A sikoltozásra megérkezett a kalauz. Ketten végül kituszkolták a támadót. Léván már rendőrök várták, és előállították a férfit.

A Mi Szlovákiánk Néppárt emberei járőröznek egy vonaton. Fotó: NAseslovensko.net
A Mi Szlovákiánk Néppárt emberei járőröznek egy vonaton. Fotó: NAseslovensko.net

Az országos felzúdulást kiváltó esetet Marián Kotleba, a Mi Szlovákiánk Néppárt (LS NS) rasszista nézeteiről elhíresült elnöke arra használta ki, hogy bejelentse: több tucat járőrcsoportot alakítanak, amelyek hármasával felügyelik a rendet az általa kockázatosnak nevezett járatokon.

 

– Ha az állam képtelen ­megvédeni tisztességes polgárait az élősködőktől és más naplopóktól, akkor mi megtesszük helyette – harsogta sajtótájékoztatóján. Az aktivisták parancsnokaként pártja parlamenti képviselőjét, Peter Krupát nevezte ki. Krupa akkor vált ismertté, amikor a képviselőház alakuló ülésére pisztollyal érkezett.

A párt logóját ábrázoló zöld pólót viselő aktivisták azóta rendszeresen járják a vonatokat, tevékenységükkel országos vitát kavarva. Honlapjukon olyan videó látható, amelyen utasok hálálkodnak, hogy puszta jelenlétükkel is elriasztják a tolvajokat. A másik felvétel a kakaslomnici (Velká Lomnica) vasútállomáson készült, ahol részeg, a személyzettel erőszakoskodó személyt őriznek, a kiérkező rendőrségre várva. A közösségi oldalakon is hemzsegnek a hozzászólások. „Tavaly Kassáról Prágába utaztam az éjszakai gyorssal, a kalauz figyelmeztetett, hogy zárjam be a hálófülkét. Nevettem rajta, de éjjel megijedtem, amikor valaki a zárat akarta kifeszíteni" – írta Pavol Gonda.

Több száz hasonló történet olvasható arról, hogy az utóbbi időben főleg a „vadkeleti" járatokon valamivel kevesebb a lopás, ráadásul több a vasúti és más rendőr is. Mindez szerintük Kotlebáéknak köszönhető. – Csak akkor lesz itt rend, ha ők veszik át az országban a hatalmat! – posztolták több százan. Legalább ugyanennyi a felháborodott bejegyzés is: miért tűri el az állami vasúttársaság, hogy jótékony segítők szerepében tetszelegnek újnáci polgárőrök a vonatokon?

Kotleba és „legénye
Kotleba és „legénye". Forrás: naseslovensko.net

Érsek Árpád közlekedésügyi államtitkár megkeresésünkre úgy válaszolt: „Az urak minden alkalommal megveszik a jegyüket, ezért a vasút köteles elszállítani őket is, ha viselkedésük nem törvénysértő. Erre viszont ügyelnek. Nem korlátozhatjuk őket abban sem, hogy járják a vasúti kocsikat." Lucia Zitnanská szlovák igazságügy-miniszter szerint viszont semmilyen civil szervezet sem veheti át az államhatalmi jogköröket. – Ha kell, törvénymódosítást dolgozunk ki – tájékoztatta lapunkat. Jana Morhácová, a Szlovák Vasúttársaság (ZSR) szóvivője szerint az utasok biztonságának szavatolása kizárólag a személyzet és a rendőrség kötelessége, önjelölt őrökre nincs szükség. A ZSR naponta 1450 járatot indít, tavaly több mint 57 millió utast szállított. Idén hét esetben bántalmazták a személyzetet, harmincan ittasan vagy kábítószer hatása alatt zaklatták őket. A nyilvántartott lopások száma száznál kevesebb.

Katarína Adamicová pozsonyi egyetemi oktató szerint viszont a statisztika nem tünteti fel azon traumákat, amelyek az erőszakoskodásoknak kitett utasokat érik. „­Kotlebáék tettét joggal nevezhetjük populista pártprogagandának, viszont létező problémát ismertek fel. Gyakran utazom vasúton, tudom, miről beszélek."

Rendőrök is utaznak a a kedvelt magyar járatokon

Aktív kapcsolatban áll a rendvédelmi szervekkel, így a Készenléti Rendőrséggel is a MÁV-START, a szoros együttműködés azonban nem jelenti azt, hogy a magyar állami vasúttársaság által napi átlagban közlekedtetett 2700 vonat mindegyikén utazik rendőr is. – Folyamatosan figyeljük a vasúti forgalmat, és a visszajelzések alapján választjuk ki a kísért vonatokat – derült ki azokból a válaszokból, amelyeket a MÁV Kommunikációs Igazgatósága (MÁV KI) adott lapunk kérdéseire. A MÁV is tud az interneten kerengő hozzászólásokról, amelyek szerint a Budapest–Belgrád vonalon közlekedő vonatokon, főleg az éjszakai járatokon, gondok lennének a vagyonbiztonsággal. Ezek valóságtartalmát azonban nem tudják megerősíteni. A MÁV állítása szerint kiemelt figyelmet fordít a turisták körében népszerű Railjetekre, illetve a Budapest–Bécs–Salzburg–München, illetve a Budapest–Bécs–Zürich útvonalon közlekedő gyorsvonatokra. – A nemzetközi személyszállító vonatokon személy- és vagyonőrök teljesítenek szolgálatot, de a Készenléti Rendőrség és más rendőri szervek munkatársai is részt vesznek a biztonsági feladatok ellátásában – áll a lapunknak küldött válaszokban. A MÁV szerint az utasszámhoz képest alacsony az ismertté vált vagyon elleni bűncselekmények száma. Miközben évente 135-138 millió utazást regisztrálnak, az utasok sérelmére elkövetett és az általuk bejelentett lopások száma 2015-ben 82, az idei első félévben mindössze 25 volt. A legsúlyosabb incidens idén januárban történt, amikor egy Railjeten bántalmaztak egy jegyvizsgálót. (D. A.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.