– Ha az állam képtelen megvédeni tisztességes polgárait az élősködőktől és más naplopóktól, akkor mi megtesszük helyette – harsogta sajtótájékoztatóján. Az aktivisták parancsnokaként pártja parlamenti képviselőjét, Peter Krupát nevezte ki. Krupa akkor vált ismertté, amikor a képviselőház alakuló ülésére pisztollyal érkezett.
A párt logóját ábrázoló zöld pólót viselő aktivisták azóta rendszeresen járják a vonatokat, tevékenységükkel országos vitát kavarva. Honlapjukon olyan videó látható, amelyen utasok hálálkodnak, hogy puszta jelenlétükkel is elriasztják a tolvajokat. A másik felvétel a kakaslomnici (Velká Lomnica) vasútállomáson készült, ahol részeg, a személyzettel erőszakoskodó személyt őriznek, a kiérkező rendőrségre várva. A közösségi oldalakon is hemzsegnek a hozzászólások. „Tavaly Kassáról Prágába utaztam az éjszakai gyorssal, a kalauz figyelmeztetett, hogy zárjam be a hálófülkét. Nevettem rajta, de éjjel megijedtem, amikor valaki a zárat akarta kifeszíteni" – írta Pavol Gonda.
Több száz hasonló történet olvasható arról, hogy az utóbbi időben főleg a „vadkeleti" járatokon valamivel kevesebb a lopás, ráadásul több a vasúti és más rendőr is. Mindez szerintük Kotlebáéknak köszönhető. – Csak akkor lesz itt rend, ha ők veszik át az országban a hatalmat! – posztolták több százan. Legalább ugyanennyi a felháborodott bejegyzés is: miért tűri el az állami vasúttársaság, hogy jótékony segítők szerepében tetszelegnek újnáci polgárőrök a vonatokon?
|
Kotleba és „legénye". Forrás: naseslovensko.net |
Érsek Árpád közlekedésügyi államtitkár megkeresésünkre úgy válaszolt: „Az urak minden alkalommal megveszik a jegyüket, ezért a vasút köteles elszállítani őket is, ha viselkedésük nem törvénysértő. Erre viszont ügyelnek. Nem korlátozhatjuk őket abban sem, hogy járják a vasúti kocsikat." Lucia Zitnanská szlovák igazságügy-miniszter szerint viszont semmilyen civil szervezet sem veheti át az államhatalmi jogköröket. – Ha kell, törvénymódosítást dolgozunk ki – tájékoztatta lapunkat. Jana Morhácová, a Szlovák Vasúttársaság (ZSR) szóvivője szerint az utasok biztonságának szavatolása kizárólag a személyzet és a rendőrség kötelessége, önjelölt őrökre nincs szükség. A ZSR naponta 1450 járatot indít, tavaly több mint 57 millió utast szállított. Idén hét esetben bántalmazták a személyzetet, harmincan ittasan vagy kábítószer hatása alatt zaklatták őket. A nyilvántartott lopások száma száznál kevesebb.
Katarína Adamicová pozsonyi egyetemi oktató szerint viszont a statisztika nem tünteti fel azon traumákat, amelyek az erőszakoskodásoknak kitett utasokat érik. „Kotlebáék tettét joggal nevezhetjük populista pártprogagandának, viszont létező problémát ismertek fel. Gyakran utazom vasúton, tudom, miről beszélek."
Rendőrök is utaznak a a kedvelt magyar járatokon
Aktív kapcsolatban áll a rendvédelmi szervekkel, így a Készenléti Rendőrséggel is a MÁV-START, a szoros együttműködés azonban nem jelenti azt, hogy a magyar állami vasúttársaság által napi átlagban közlekedtetett 2700 vonat mindegyikén utazik rendőr is. – Folyamatosan figyeljük a vasúti forgalmat, és a visszajelzések alapján választjuk ki a kísért vonatokat – derült ki azokból a válaszokból, amelyeket a MÁV Kommunikációs Igazgatósága (MÁV KI) adott lapunk kérdéseire. A MÁV is tud az interneten kerengő hozzászólásokról, amelyek szerint a Budapest–Belgrád vonalon közlekedő vonatokon, főleg az éjszakai járatokon, gondok lennének a vagyonbiztonsággal. Ezek valóságtartalmát azonban nem tudják megerősíteni. A MÁV állítása szerint kiemelt figyelmet fordít a turisták körében népszerű Railjetekre, illetve a Budapest–Bécs–Salzburg–München, illetve a Budapest–Bécs–Zürich útvonalon közlekedő gyorsvonatokra. – A nemzetközi személyszállító vonatokon személy- és vagyonőrök teljesítenek szolgálatot, de a Készenléti Rendőrség és más rendőri szervek munkatársai is részt vesznek a biztonsági feladatok ellátásában – áll a lapunknak küldött válaszokban. A MÁV szerint az utasszámhoz képest alacsony az ismertté vált vagyon elleni bűncselekmények száma. Miközben évente 135-138 millió utazást regisztrálnak, az utasok sérelmére elkövetett és az általuk bejelentett lopások száma 2015-ben 82, az idei első félévben mindössze 25 volt. A legsúlyosabb incidens idén januárban történt, amikor egy Railjeten bántalmaztak egy jegyvizsgálót. (D. A.)