Megbénítják a Csalagutat a bevándorlók
A birt miniszterek és biztonsági szakértők válságértekezletet tartottak, hogy megkíséreljék visszaszorítani a menekültkrízist. Az angolok hétmillió fonttal járulnak hozzá, hogy fokozzák a biztonsági intézkedéseket a csatorna francia végállomásánál, Coquelles-ben. A két ország megállapodott, hogy együttműködnek a menekültek szülőföldjükre történő hazajuttatásában, különösen ami Nyugat-Afrikát illeti. Arról azonban nem árultak el részleteket, hogy ez a gyakorlatban hogyan fog működni.
A calais-i helyzet közvetlen kihatással van a brit oldal közúti közlekedésére és hatalmas csúszásokat eredményez a fuvarozásban éppúgy, mint a kontinensre tartó nyaralók terveiben. Kamionok százai parkolnak a Dover kikötőjébe vezető autóút mentén és a csatorna brit végállomásán. Az angol sajtó és a politikusok egy része keményen kritizálja azt, ahogy Franciaország a helyzetet kezeli, annak ellenére, hogy a brit kormány hangsúlyozta a két ország együttműködésének fontosságát.
A Calais környéki kunyhóvárosokban meghúzódó menekültek folyamatos kísérletei, hogy feljussanak a szigetországba tartó kamionokra vagy vonatokra, súlyos fennakadásokat okoznak a teher- és a személyszállításban egyaránt. A szerdán elhunyt férfit valószínűleg egy, a kompról épp lehajtó teherautó gázolta el - számolt be a Reuters a francia rendőrség tájékoztatása alapján.
Van, aki több kísérletet is tesz Calais-nál Pascal Rossignol / Reuters |
A kialakult helyzettel kapcsolatban a két ország egymásra mutogat, miközben az Eurotunnel a megerősített biztonsági intézkedésekre fordított tízmillió eurót követeli tőlük. Kedden éjszaka 1500, hétfőn 2000 alkalommal próbáltak meg átszökni migránsok az alagúton. Valószínűleg voltak olyanok, akik többször is megkísérelték ezt egy este.
Migránsok ezrei menekülnek a háború, lázongások, szegénység elől és táboroznak a "dzsungelnek" nevezett kunyhókban Calais kikötője körül úton a jobb élet és Nagy-Britannia felé. A cél a munkavállalás az angol feketegazdaságban, vagy a menedékjog megszerzése a franciánál nagylelkűbbnek tartott angol rendszerben. Az is a szigetország mellett szól, hogy ott nincs nemzeti személyazonosító okmány. Ezeket a reményeket főleg az embercsempészek táplálják, akik igyekeznek minél több pénzt kipréselni az Afrikából és a Közel-Keletről érkezőkből.
Egy harmincéves szudáni férfi, aki Londonban szeretne menedékjogot kapni, arról mesélt a Reuters újságírójának, hogy a szökése előtt megkínozták a börtönben. Feleségét és gyerekét hátrahagyva vállalkozott az utazásra, ami hat hónapig tartott és kis híján az életébe került.
Ötödik kísérletre sikerült átkelnie a Földközi-tengeren úgy, hogy az utolsó két órát úszva tette meg. A csónakjukon utazó harminckét emberből mindössze nyolcan maradtak életben.
"Körülbelül egy, másfél óra után azt kezdtem érezni, hogy elsüllyedek és meghalok. Aztán azt képzeltem, hogy a családom a túlparton van, tapsolnak és biztatnak, hogy tartsak ki és érjem el őket."